İnternet teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birlikte kullanıcılar için teknolojinin olumlu yönleri yanında birtakım riskler de oluşmuştur. Bu risklerden biri ve en önemlisi siber zorbalıktır. Teknoloji kullanımının yaygınlaşması ile çocuk ve ergenler arasında hem siber zorbalık yapma hem de siber mağduriyet oranları önemli ölçüde artmıştır. Bu durum siber zorbalığı önleme ve müdahale etme konusunda yurt içi ve yurt dışında birçok araştırmaya esin kaynağı olmuştur. Bu araştırmada okullarda siber zorbalığın yaygınlaşması sonucu Türkiye’de 2015-2024 yılları arasında hakemli dergilerde yayımlanmış makaleler ile YÖK Tez’de açık erişime sahip olan yüksek lisans ve doktora tezleri taranarak “Siber Zorbalığı Önlemeye ve Müdahale Etmeye Yönelik Eğitim/Psikoeğitim Programları” veri kaynağı olarak kullanılmış ve değerlendirilmiştir. Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda yapılan alanyazın taraması sonucunda belirli ölçütlere uygun olan beş bilimsel makale, iki yüksek lisans ve üç doktora tezi çalışmanın veri kaynağı olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonrasında siber zorbalığı önlemeye ve müdahale etmeye yönelik olarak geliştirilen ve uygulanan eğitim/psikoeğitim programlarının siber zorbalığı önleme ve müdahale etme konusunda etkili sonuçlara ulaştıkları görülmüştür.
Siber zorbalık Siber mağduriyet Teknoloji Önleme ve müdahale programları
With the spread of Internet technologies, some risks have also emerged for users, as well as the positive aspects of technology. One of the most significant of these risks is cyberbullying. With the widespread use of technology, both the rates of cyberbullying among children and adolescents and the rates of those victimized by cyberbullying have significantly increased. This situation has made the prevention and intervention in cyberbullying a crucial area of focus. As a result of widespread of cyberbullying, in the research, peer-reviewed articles published in academic journals and master's and doctoral theses available in the YÖK Thesis Center between 2015-2024 were reviewed, and “Edicational/Psychoeducational Programs Developed to Prevent and Intervene Cyberbullying” were used as data and evaluated. Document analysis was used in the study. Accordingly, five scientific articles, two master's theses, and three doctoral dissertations meeting specific criteria were identified as data sources. Subsequent analyses demonstrated that educational/psychoeducational programs developed and implemented to prevent and intervene in cyberbullying achieved effective results in addressing cyberbullying.
Cyber bullying Cyber victimization Technology Prevention and intervention programs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |