Yükseköğretimde uluslararasılaşmanın bütüncül bir yaklaşımla ele alınması ve sürecin başarılı bir şekilde yürütülmesi uluslararasılaşmaya yönelik faaliyetlerin planlı ve sistematik bir şekilde gerçekleştirilmesiyle mümkündür. Bu doğrultuda uluslararasılaşmanın tüm öğrenci ve personele yönelik olması, tüm eğitim sürecine yayılmış şekilde kapsayıcı olması ve sistematik bir süreç olarak algılanması gerekmektedir. Bu sebeple araştırmada, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma stratejilerini belirlemek ve bu stratejilerdeki eğitimin ve programların uluslararasılaşmasına ilişkin boyutları ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi ve temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen ve Yükseköğretim Kurulu tarafından uluslararasılaşma kapsamında pilot olarak seçilen 20 yükseköğretim kurumu oluşturmaktadır. İlgili kurumların stratejik planları ve uluslararasılaşma politika/stratejileri doküman incelemesi yoluyla incelenmiş ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından hareketle, yükseköğretim kurumlarının uluslararası hareketlilik, uluslararası öğrenciler, uluslararası iş birlikleri ve uluslararası yayın/proje gibi daha çok yönetimsel ve araştırmaya yönelik boyutlara odaklandığı, eğitim-öğretim ve programların uluslararasılaşmasına yönelik boyutların geri planda kaldığı ya da bu boyutlara hiç yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları dikkate alınarak kurumlara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
Yükseköğretimde uluslararasılaşma Uluslararasılaşma stratejileri Programların uluslararasılaşması Eğitimin uluslararasılaşması
The only way to fulfill internationalization in higher education with a holistic approach and to carry out the process successfully is to carry out activities aimed at internationalization in a planned and systematic manner. In this context, internationalization should be inclusive covering all students and staff and spreading throughout the educational process and perceived as a systematic process. For this reason, the research aims to determine the internationalization strategies of higher education institutions in Türkiye and to reveal the dimensions related to the internationalization of curriculum and education in these strategies. Qualitative research method and basic qualitative research design were used in the research. Utilizing criterion sampling from purposeful sampling methods, the study group consisted of 20 higher education institutions which had been selected as pilots by Council of Higher Education within the scope of internationalization. The strategic plans of the relevant institutions and internationalization policy/strategy documents, if any, were examined through document analysis and the data were analyzed with content analysis. Based on the research findings, it was concluded that higher education institutions focused more on administrative and research-oriented dimensions such as international mobility, international students, international collaborations and international publications/projects, while dimensions related to the internationalization of curriculum and education remained in the background or were not included at all. Considering the research results, recommendations were presented to higher education institutions and researchers.
Internationalization in higher education Internationalization strategies Internationalization of curriculum Internationalization of education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çok Kültürlü Eğitim, Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |