Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

C3 Çerçevesi’ne Dayalı Sosyal Bilgiler Eğitimi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 885 - 903, 30.04.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1568446

Öz

Araştırmalar gençlerin siyasi organizasyonlara ve sivil toplum kuruluşlarına katılım oranlarının düşük olduğunu ortaya koymaktadır. Gençlerin ülkeyi ve toplumu etkileyen önemli konulara ilgi duymaması ve sosyal problemlerin çözümünde sorumluluk almaktan kaçınması demokrasinin işleyişini ve sürekliliğini tehlikeye atabilecek bir göstergedir. Bu soruna yanıt olarak etkin ve sorumlu vatandaşlar yetiştirmeyi hedefleyen sosyal bilgiler eğitimcileri, öğrencilerin sivil katılım becerilerini geliştirmek için yeni yollar aramaktadır. Bu noktada ortaya çıkan fikirlerden biri Amerikan Ulusal Sosyal Bilgiler Konseyi (NCSS) tarafından 2013 yılında yayımlanan C3 (College, Career, Civic Life) Çerçevesi’dir. C3 Çerçevesi öğrencileri üniversite, kariyer ve sivil yaşama hazırlamak için gerekli olan kavramlar, beceriler ve disiplin araçları konusunda rehberlik sunmayı ve sosyal bilgiler eğitimcilerinin pedagojik yaklaşımlarını desteklemeyi amaçlamaktadır. Çerçeve vatandaşlık, ekonomi, coğrafya ve tarih disiplinlerine odaklanarak; soruların geliştirilmesi ve sorgulamaların planlanması, disiplin kavramlarının ve araçlarının uygulanması, kaynakların değerlendirilmesi ve kanıtların kullanılması, sonuçların iletilmesi ve bilinçli eylemde bulunma olmak üzere dört boyuttan oluşan bir dizi eğitim süreci içermektedir. Bu eğitim süreci sosyal bilgiler dersini zengin sorular etrafında yeniden yapılandırmakta ve disiplinlerarası araştırmayı teşvik ederek sosyal bilimlere ait problemlerin girift doğasını yakalamaya yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda mevcut çalışmanın amacı C3 Çerçevesi’nin temel bileşenlerini açıklamak ve Türkiye’deki müfredata uygun olarak sosyal bilgiler dersine yönelik örnek uygulamalar tasarlamaktır. Çalışmanın sosyal bilgiler öğretmenlerine derslerini planlarken, uygularken ve değerlendirirken yeni bakış açıları kazandıracağı ve rehberlik edeceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Barr, R., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası (C. Dönmez, Çev. Ed.). Pegem.
  • Bickford, J. H. & Clabough, J. (2019). Civic action, historical agency, and grassroots advocacy: Historical inquiry into freedom summer. The Social Studies, 111(1), 39-49. https://doi.org/10.1080/00377996.2019.1653252
  • Bidwell, R. M. (2021). The marriage of public issues and civic action: A case study on integrating public issues into the C3 framework. (Doktora Tezi). https://digitalcommons.library.uab.edu/etd-collection/609 sayfasından erişilmiştir.
  • British Council. (2017). Next generation Türkiye: Gençlerin sesini dinlemek. https://www.britishcouncil.org.tr/nextgeneration/turkey sayfasından erişilmiştir.
  • Casey, E. M. (2020). Can Pre-K use C3? Exploring the usefulness of the C3 framework with prekindergarten students and their teacher in an inquiry on landmarks. The Social Studies, 112(4), 161-176. https://doi.org/10.1080/00377996.2020.1854162
  • Casey, E. M., DiCarlo, C. F., & Sheldon, K. L. (2019). Growing democratic citizenship competencies: Fostering social studies understandings through inquiry learning in the preschool garden. The Journal of Social Studies Research, 43(4), 361-373. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2018.12.001
  • Crocco, M. S. & Marino, M. (2014). Investigating a neighborhood: An activity using the C3 framework. Social Studies and the Young Learner, 27(1), 19-24. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Cuenca, A. (2021). Proposing core practices for social studies teacher education: A qualitative content analysis of inquiry-based lessons. Journal of Teacher Education, 72(3), 298-313. https://doi.org/10.1177/0022487120948046
  • Görmez, E. (2018). İlkokul sosyal bilgiler programı ile okul, meslek ve sivil yaşam (C3) çerçeve programında yer alan kazanımların karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 565-580. https://dergipark.org.tr/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Görmez, E. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler programı ile okul, meslek ve sivil yaşam (C3) çerçeve programında yer alan kazanımların karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 741-758. https://dergipark.org.tr/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Grant, S. G., Lee, J., & Swan, K. (2023). The state of the C3 framework: An inquiry revolution in the making. Social Education, 87(6), 361-366. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Grant, S. G., Swan, K., & Lee, J. (2022). Inquiry-based practice in social studies education: Understanding the inquiry design model. Routledge.
  • Griggs, B. (2017). From learning history to making it: Paulo Freiere and the college, career, and civic life framework. Ohio Social Studies Review, 54(2), 30-36. https://ossr.scholasticahq.com/ sayfasından erişilmiştir.
  • Güleryüz, O., Kılcan, B., & Güneş, G. (2024). Sosyal bilgiler dersinde seçimler ve oy verme eğitimi. H. Akdağ (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar 5 içinde (s. 69-81). Pegem.
  • Harshman, J. (2016). Critical global competence and the C3 in social studies education. The Social Studies, 107(5), 160-164. https://doi.org/10.1080/00377996.2016.1190915
  • Herczog, M. M. (2013). The links between the C3 framework and the NCSS national curriculum standards for social studies. Social Education, 77(6), 331-333. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Hong, J. E. & Melville, A. (2017). Training social studies teachers to develop inquiry-based GIS lessons. Journal of Geography, 117(6), 229–244. https://doi.org/10.1080/00221341.2017.1371205
  • Jimenez, L. (2020). Preparing American students for the workforce of the future: Ensuring every student’s readiness for college, career, and civic life. https://www.americanprogress.org/article/preparing-american-students-workforce-future/ sayfasından erişilmiştir.
  • KONDA. (2024). Gençlerin Politik Tercihleri Araştırması. https://konda.com.tr/rapor/182/genclerin-politik-tercihleri-arastirmasi sayfasından erişilmiştir.
  • Knapp, K. A. & Hopkins, A. (2018). What's the buzz? A K-5 school uses the C3 framework. Social Studies and the Young Learner, 30(3), 9-13. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Levinson, M. (2014). Action civics in the classroom. Social Education, 78(2), 68-72. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Levinson M. & Levine P. (2013). Taking informed action to engage students in civic life. Social Education, 77(6), 339-341. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Long, E. R. (2017). Visions of the possible: Case studies of how social studies teachers enact the C3 framework. (Doktora Tezi). http://www.lib.ncsu.edu/resolver/1840.20/34810 sayfasından erişilmiştir.
  • Lu, C., Obenchain, K., & Zhang, Y. (2024). Exploring teachers’ inclination towards adopting inquiry-based learning in social studies: Insights from teacher professional identity. Teaching and Teacher Education, 145, 104628. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104628
  • Manfra, M. M., Hensley, J., & Shaver, E. A. (2023). The C3 framework and the long history of inquiry in social studies education. Social Education, 87(6), 396-400. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Marino, M. P. & Crocco, M. S. (2020). The pre-service practicum experience and inquiry-oriented pedagogy: Evidence from student teachers’ lesson planning. The Journal of Social Studies Research, 44(1), 151-167. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2019.02.001
  • Marston, C. & Handler, L. K. (2016). Making social studies shine: Strategies for implementing the C3 framework in elementary classrooms. Social Education, 80(6), 365-369. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Mueller, R. G. W. (2018). From potential to practice: Compelling questions as an impetus for curricular and instructional change. The Journal of Social Studies Research, 42(3), 249-260. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2017.08.003 NCSS. (1994). Expectations of excellence: Curriculum standards for social studies. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2010). National curriculum standards for social studies: A framework for teaching, learning, and assessment. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2013). The college, career, and civic life (C3) framework for social studies state standards: Guidance for enhancing the rigor of K-12 civics, economics, geography, and history. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2023). New definition of social studies approved. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Neel, M. A. & Palmeri, A. (2017), Meeting the demands of the C3 framework in elementary social studies methods. Social Studies Research and Practice, 12(3), 358-371. https://doi.org/10.1108/SSRP-08-2017-0047
  • Paska, L. M. (2018). Does inquiry change learning? Geography and the C3 framework. The Geography Teacher, 15(1), 5-8. https://doi.org/10.1080/19338341.2017.1395758
  • Saye, J. W. (2017). Disciplined inquiry in social studies classrooms. M. M. Manfra & C. M. Bolick (Ed.), The Wiley handbook of social studies research içinde (s. 336-359). Wiley.
  • Thacker, E. S., Lee, J., & Friedman, A. M. (2017). Teaching with the C3 framework: Surveying teachers' beliefs and practices. The Journal of Social Studies Research, 41(2), 89-100. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2016.08.001
  • TÜİK. (2024). Yükseköğretim İstihdam Göstergeleri 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p= Yuksekogretim-Istihdam-Gostergeleri-2023-53466 sayfasından erişilmiştir.
  • VanSledright, B. (2013). Can assessment improve learning? Thoughts on the C3 framework. Social Education, 77(6), 334-338. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.

Social Studies Education Based on C3 Framework

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 885 - 903, 30.04.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1568446

Öz

Research shows that the participation rate of young people in political organizations and civil society organizations is low. The fact that young people are not interested in important issues affecting the country and society and avoid taking responsibility for solving social problems is an indicator that can jeopardize the functioning and continuity of democracy. In response to this problem, social studies educators aiming to raise active and responsible citizens are looking for new ways to improve students' civic engagement skills. One such idea is the C3 (College, Career, Civic Life) Framework published by the National Council for the Social Studies (NCSS) in 2013. The C3 Framework aims to provide guidance on the concepts, skills, and disciplinary tools needed to prepare students for college, career, and civic life and to support social studies educators' pedagogical approaches. Focusing on the disciplines of civics, economics, geography, and history, the Framework includes a series of four dimensions: developing questions and planning inquiries, applying disciplinary concepts and tools, evaluating sources and using evidence, communicating conclusions, and taking informed action. This educational process restructures the social studies course around rich questions and encourages interdisciplinary research, helping to capture the intricate nature of social science problems. In this context, the present study aims to explain the main components of the C3 Framework and to design sample applications for the social studies lesson in accordance with the curriculum in Türkiye. The study is expected to provide new perspectives and guidance to social studies teachers while planning, implementing and evaluating their lessons.

Kaynakça

  • Barr, R., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası (C. Dönmez, Çev. Ed.). Pegem.
  • Bickford, J. H. & Clabough, J. (2019). Civic action, historical agency, and grassroots advocacy: Historical inquiry into freedom summer. The Social Studies, 111(1), 39-49. https://doi.org/10.1080/00377996.2019.1653252
  • Bidwell, R. M. (2021). The marriage of public issues and civic action: A case study on integrating public issues into the C3 framework. (Doktora Tezi). https://digitalcommons.library.uab.edu/etd-collection/609 sayfasından erişilmiştir.
  • British Council. (2017). Next generation Türkiye: Gençlerin sesini dinlemek. https://www.britishcouncil.org.tr/nextgeneration/turkey sayfasından erişilmiştir.
  • Casey, E. M. (2020). Can Pre-K use C3? Exploring the usefulness of the C3 framework with prekindergarten students and their teacher in an inquiry on landmarks. The Social Studies, 112(4), 161-176. https://doi.org/10.1080/00377996.2020.1854162
  • Casey, E. M., DiCarlo, C. F., & Sheldon, K. L. (2019). Growing democratic citizenship competencies: Fostering social studies understandings through inquiry learning in the preschool garden. The Journal of Social Studies Research, 43(4), 361-373. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2018.12.001
  • Crocco, M. S. & Marino, M. (2014). Investigating a neighborhood: An activity using the C3 framework. Social Studies and the Young Learner, 27(1), 19-24. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Cuenca, A. (2021). Proposing core practices for social studies teacher education: A qualitative content analysis of inquiry-based lessons. Journal of Teacher Education, 72(3), 298-313. https://doi.org/10.1177/0022487120948046
  • Görmez, E. (2018). İlkokul sosyal bilgiler programı ile okul, meslek ve sivil yaşam (C3) çerçeve programında yer alan kazanımların karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 565-580. https://dergipark.org.tr/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Görmez, E. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler programı ile okul, meslek ve sivil yaşam (C3) çerçeve programında yer alan kazanımların karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 741-758. https://dergipark.org.tr/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Grant, S. G., Lee, J., & Swan, K. (2023). The state of the C3 framework: An inquiry revolution in the making. Social Education, 87(6), 361-366. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Grant, S. G., Swan, K., & Lee, J. (2022). Inquiry-based practice in social studies education: Understanding the inquiry design model. Routledge.
  • Griggs, B. (2017). From learning history to making it: Paulo Freiere and the college, career, and civic life framework. Ohio Social Studies Review, 54(2), 30-36. https://ossr.scholasticahq.com/ sayfasından erişilmiştir.
  • Güleryüz, O., Kılcan, B., & Güneş, G. (2024). Sosyal bilgiler dersinde seçimler ve oy verme eğitimi. H. Akdağ (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar 5 içinde (s. 69-81). Pegem.
  • Harshman, J. (2016). Critical global competence and the C3 in social studies education. The Social Studies, 107(5), 160-164. https://doi.org/10.1080/00377996.2016.1190915
  • Herczog, M. M. (2013). The links between the C3 framework and the NCSS national curriculum standards for social studies. Social Education, 77(6), 331-333. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Hong, J. E. & Melville, A. (2017). Training social studies teachers to develop inquiry-based GIS lessons. Journal of Geography, 117(6), 229–244. https://doi.org/10.1080/00221341.2017.1371205
  • Jimenez, L. (2020). Preparing American students for the workforce of the future: Ensuring every student’s readiness for college, career, and civic life. https://www.americanprogress.org/article/preparing-american-students-workforce-future/ sayfasından erişilmiştir.
  • KONDA. (2024). Gençlerin Politik Tercihleri Araştırması. https://konda.com.tr/rapor/182/genclerin-politik-tercihleri-arastirmasi sayfasından erişilmiştir.
  • Knapp, K. A. & Hopkins, A. (2018). What's the buzz? A K-5 school uses the C3 framework. Social Studies and the Young Learner, 30(3), 9-13. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Levinson, M. (2014). Action civics in the classroom. Social Education, 78(2), 68-72. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Levinson M. & Levine P. (2013). Taking informed action to engage students in civic life. Social Education, 77(6), 339-341. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Long, E. R. (2017). Visions of the possible: Case studies of how social studies teachers enact the C3 framework. (Doktora Tezi). http://www.lib.ncsu.edu/resolver/1840.20/34810 sayfasından erişilmiştir.
  • Lu, C., Obenchain, K., & Zhang, Y. (2024). Exploring teachers’ inclination towards adopting inquiry-based learning in social studies: Insights from teacher professional identity. Teaching and Teacher Education, 145, 104628. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104628
  • Manfra, M. M., Hensley, J., & Shaver, E. A. (2023). The C3 framework and the long history of inquiry in social studies education. Social Education, 87(6), 396-400. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Marino, M. P. & Crocco, M. S. (2020). The pre-service practicum experience and inquiry-oriented pedagogy: Evidence from student teachers’ lesson planning. The Journal of Social Studies Research, 44(1), 151-167. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2019.02.001
  • Marston, C. & Handler, L. K. (2016). Making social studies shine: Strategies for implementing the C3 framework in elementary classrooms. Social Education, 80(6), 365-369. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Mueller, R. G. W. (2018). From potential to practice: Compelling questions as an impetus for curricular and instructional change. The Journal of Social Studies Research, 42(3), 249-260. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2017.08.003 NCSS. (1994). Expectations of excellence: Curriculum standards for social studies. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2010). National curriculum standards for social studies: A framework for teaching, learning, and assessment. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2013). The college, career, and civic life (C3) framework for social studies state standards: Guidance for enhancing the rigor of K-12 civics, economics, geography, and history. NCSS. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • NCSS. (2023). New definition of social studies approved. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
  • Neel, M. A. & Palmeri, A. (2017), Meeting the demands of the C3 framework in elementary social studies methods. Social Studies Research and Practice, 12(3), 358-371. https://doi.org/10.1108/SSRP-08-2017-0047
  • Paska, L. M. (2018). Does inquiry change learning? Geography and the C3 framework. The Geography Teacher, 15(1), 5-8. https://doi.org/10.1080/19338341.2017.1395758
  • Saye, J. W. (2017). Disciplined inquiry in social studies classrooms. M. M. Manfra & C. M. Bolick (Ed.), The Wiley handbook of social studies research içinde (s. 336-359). Wiley.
  • Thacker, E. S., Lee, J., & Friedman, A. M. (2017). Teaching with the C3 framework: Surveying teachers' beliefs and practices. The Journal of Social Studies Research, 41(2), 89-100. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2016.08.001
  • TÜİK. (2024). Yükseköğretim İstihdam Göstergeleri 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p= Yuksekogretim-Istihdam-Gostergeleri-2023-53466 sayfasından erişilmiştir.
  • VanSledright, B. (2013). Can assessment improve learning? Thoughts on the C3 framework. Social Education, 77(6), 334-338. https://www.socialstudies.org/ sayfasından erişilmiştir.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Güleryüz 0000-0002-7771-156X

Bahadır Kılcan 0000-0003-0646-1804

Erken Görünüm Tarihi 27 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güleryüz, O., & Kılcan, B. (2025). C3 Çerçevesi’ne Dayalı Sosyal Bilgiler Eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(1), 885-903. https://doi.org/10.37217/tebd.1568446

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı