Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kahramanmaraş Merkezli Depremler Sonrası Öğrencilerin Okula Uyum Sürecine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 835 - 859, 30.04.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1571694

Öz

Bu araştırma, Kahramanmaraş depremi sonrası öğrencilerin okula uyum sürecini incelemekte ve sınıf öğretmenlerin görüşlerine dayanarak çeşitli sorunları ve çözüm önerilerini ele almaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kapsamındadır. Araştırmanın çalışma grubu Gaziantep ilinde yer alan ilkokullarda görev yapan 13 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından alan uzmanlarının görüşlerine dayalı olarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşmeler yüz yüze gerçekleştirilmiş, ses kayıtları sonrasında yazılı doküman haline getirilen veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen görüşleri doğrultusunda sınıf öğretmenleri deprem sonrası öğrencilerde korku, motivasyon eksikliği, saldırganlık ve dikkat eksikliği gibi problemler görüldüğü belirtilmiştir. Öğretmenler, oyun temelli eğitim, sosyal etkinlikler ve psikososyal destek gibi yöntemlerle öğrencilerin uyum sürecini kolaylaştırmaya çalışmışlardır. Öğretmen görüşlerine göre bu süreçlerde velilere bilinçlendirme seminerleri düzenlenmesi, sürekli iletişim ve takip sağlanması öğrencilerin desteklenmesinde önemli rol oynamaktadır.

Kaynakça

  • Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education, 4(3), 542-552.
  • AFAD. (2023). “Kahramanmaraş Pazarcık’ta Meydana Gelen Deprem Hk. Basın Bülteni-2.” https://www.afad.gov.tr/kahramanmaras-pazarcikta-meydana-gelen-deprem-hk-basin-bulteni-2 sayfasından erişilmiştir.
  • Aksoy, H. H. & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 37-49.
  • Aral, N. (2023). Depremin çocuklar üzerindeki etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 93-105.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(1), 395-407.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Atay, D., Karadeniz, Ş., Canbaz, B., Aşıcı, M., & Aslan, Ö. (2023). Adaptation process to school after pandemic in Turkish context. Pegem Journal of Education and Instruction, 14(1), 111-117.
  • Aydoğdu, F. & Fofana, A. (2023). Depremin küçük çocuklar üzerindeki etkileri ve müdahale programları. 1st International Conference on Trends in Advanced Research’da sunulmuş bildiri, Mart 2023, Konya. https://as-proceeding.com/index.php/ictar/article/view/176 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakırcı, H., Urhan, B., Bülbül, S., & İlhan, R. (2023). Teachers’ opinions on students’ adaptation to school after the covid-19 pandemic. International e-Journal of Educational Studies, 7(13), 107-121.
  • Boctor, L. (2013). Active-learning strategies: The use of a game to reinforce learning in nursing education. A case study. Nurse Education in Practice, 13(2), 96-100.
  • Bonifacio, A. C., Takeuchi, Y., & Shaw, R. (2010). Mainstreaming climate change adaptation and disaster risk reduction through school education: Perspectives and challenges. Climate Change Adaptation and Disaster Risk Reduction: Issues and Challenges, 4, 143-169.
  • Brock, C. (2013). Education and natural disasters. Bloomsbury.
  • Brummet, Q. (2014). The effect of school closings on student achievement. Journal of Public Economics, 119, 108-124.
  • Bulut, G., Çakıcı, Ö., & Yazgan, Y. (2020). Çocuk ve genç ruh sağlığı perspektifinden okula dönüş. https://www.yankiyazgan.com/wp-content/uploads/2020/08/RUH-SAG%CC%86LIG%CC% 86I-PERSPEKTI%CC%87FI%CC%87-I%CC%87LE-OKULA-DO%CC%88NU%CC%88S%CC% A7-RAPORU.GG-EKI%CC%87BI%CC%87.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Chuang, E., Pinchoff, J., & Psaki, S. (2018). How natural disasters undermine schooling. Brookings.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Siyasal.
  • Cyprian, E. C. E. & Okafor-Chidinma, A. (2018). Disaster capacity development strategies as coping mechanism for sustainable disaster risk reduction in vulnerable rural areas in Imo state disaster risk reduction in vulnerable rural areas in Imo State-Nigeria. International Journal of Environmental Studies and Safety Research, 3(4), 9-13.
  • Değerliyurt, Z. (2023). Afetlerin eğitime etkileri ve okullarda afet planlanması. Turkish Studies-Educational Sciences, 18(2), 479-510.
  • Değirmenci, S. & Yeşilyurt, M. (2024). Okul öncesi öğretmenlerin çocukların sorun davranışlarına yaklaşımları. Temel Eğitim(22), 71-84.
  • Demirtaş, Z., Doğru, E., & Kılıç, M. F. (2023). 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinde okul yöneticisi ve öğretmenlerin yaşadığı travmalar. Eğitim Yansımaları, 7(2), 51-64.
  • Di Pietro, G. (2018). The academic impact of natural disasters: evidence from L’Aquila earthquake. Education Economics, 26(1), 62-77.
  • Díaz-Ramos, T. (2022). Los estudiantes no retoman clases con prontitud tras 13 las emergencias. Siguen los retrasos en la instalación de cisternas, generadores y 14 salones modulares. https://periodismoinvestigativo.com/2022/10/educacion-no-logra-la-resiliencia-de-las-16 escuelas/ sayfasından erişilmiştir.
  • Dufty, N. (2009). Natural hazards education in Australian schools: How can we make it more effective? The Australian Journal of Emergency Management, 24(2), 13-16.
  • Engberg, J., Gill, B., Zamarro, G., & Zimmer, R. (2012). Closing schools in a shrinking district: Do student outcomes depend on which schools are closed? Journal of Urban Economics, 71(2), 189-203.
  • Gündoğdu, O. & Özçep, F. (2003). Yaşanan önemli depremlerin ışığında afet yönetimi problemi ve değerlendirilmesi. Jeofizik Kurultayı ve Sergisi Bildiri Özetleri Kitabı içinde (s. 20-24), İzmir.
  • Houston, J. B. (2012). Public disaster mental/behavioral health communication: Intervention across disaster phases. Journal of Emergency Management, 10(4), 283-292.
  • Hussain, E., Kalaycıoğlu, S., Milliner, C. W., & Çakir, Z. (2023). Preconditioning the 2023 Kahramanmaraş (Türkiye) earthquake disaster. Nature Reviews Earth & Environment, 4(5), 287-289.
  • Johnston, D., Tarrant, R., Tipler, K., Coomer, M., Pedersen, S., & Carside, R. (2011). Preparing schools for future earthquakes in New Zealand: Lessons from an evaluation of a Wellington school exercise. Australian Journal of Emergency Management, 26(1), 24-30.
  • Karabulut, D. & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel.
  • Kocabaş, C., Koru, N., Ardakoç, İ., Kültür, K., Çelik, E., & Karataş, İ. H. (2021). Covid-19 sonrası eğitim: Değişimde süreklilik için tespitler ve öneriler. EPAM.
  • Ladd, G. W. (1996). Shifting ecologies during the 5 to 7 year period: Predicting children's adjustment during the transition to grade school. A. Sameroff & M. Haith (Ed.) The five to seven year shift: The age of reason and responsibility içinde (s. 363-386). University of Chicago.
  • Le Brocque, R., De Young, A., Montague, G., Pocock, S., March, S., Triggell, N., ..., & Kenardy, J. (2017). Schools and natural disaster recovery: The unique and vital role that teachers and education professionals play in ensuring the mental health of students following natural disasters. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23.
  • Mahmoudi-Gharaei, J., Bina, M., Yasami, M. T., Emami, A., & Naderi, F. (2006). Group play therapy effect on Bam earthquake related emotional and behavioral symptoms in preschool children: A before-after trial. Iranian Journal of Pediatrics, 16(2), 137-142.
  • Mangione, G. R., Capuano, N., Orciuoli, F., & Ritrovato, P. (2013). Disaster education: A narrative-based approach to support learning, motivation and students’ engagement. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 9(2), 129-152.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522-526.
  • Mavrouli, M., Mavroulis, S., Lekkas, E., & Tsakris, A. (2023). The impact of earthquakes on public health: A narrative review of infectious diseases in the post-disaster period aiming to disaster risk reduction. Microorganisms, 11(2), 1-38.
  • MEB. (2023). Deprem bölgesindeki illerde öğrenciler için ikinci dönemde devam koşulu aranmayacak. https://www.meb.gov.tr/deprem-bolgesindeki-illerde-ogrenciler-icin-ikinci-donemde-devam-kosulu-aranmayacak/haber/28991/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Nalkıran, T. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Doğal afetler konusunun okul dışı öğrenme ortamında öğretimi: AFAD gezisi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(2), 91-113.
  • Norris, F. H., Friedman, M. J., Watson, P. J., Byrne, C. M., Diaz, E., & Kaniasty, K. (2002). 60,000 disaster victims speak: Part I. An empirical review of the empirical literature, 1981-2001. Psychiatry, 65(3), 207-239.
  • Özel, Ö. & Ersoy, B. (2023). Depremden etkilenen okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi[Özel Sayı], 465-481.
  • Özer, M. (2023). Education policy actions by the Ministry of National Education after the earthquake disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartin University Journal of Faculty of Education, 12(2), 219-232.
  • Özer, M. & Suna, H. E. (2019). Future of vocational and technical education in Turkey: Solid steps taken after Education Vision 2023. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 10(20), 166-192.
  • Özer, M., Suna, H. E., Perc, M., Şensoy, S., & Uygun-İlikhan, S. (2022). Turkey's transition to face-to-face schooling during the COVID-19 pandemic. Turkish Journal of Medical Sciences, 52, 529-540.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Prakoso, I., Wahyuningsih, D., & Harjunowibowo, D. (2023). Preliminary study of disaster mitigation based learning that focus on student motivation in senior high school prone to volcanic disaster. AIP Conference Proceedings içinde (C. 2595, No. 1). AIP.
  • Ronan, K. R., Crellin, K., Johnston, D. M., Finnis, K., Paton, D., & Becker, J. (2008). Promoting child and family resilience to disasters: Effects, interventions, and prevention effectiveness. Children, Youth and Environments, 18(1), 332-353.
  • Satriano, C., Wu, Y. M., Zollo, A., & Kanamori, H. (2011). Earthquake early warning: Concepts, methods and physical grounds. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 31(2), 106-118.
  • Sezgin, A. A. & Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 4(7), 419-438.
  • Shaw, R., Takeuchi, Y., Ru-Gwee, Q., & Shiwaku, K. (2011). Disaster education: An introduction. R. Shaw, K. Shiwaku, & Y. Takeuchi (Ed.), Disaster education içinde (s. 1-22). Emerald Group.
  • Shidiqi, K. A., Di Paolo, A., & Choi-Mendizábal, Á. B. (2022). Earthquake exposure and schooling: impacts and mechanisms. AQR–Working Papers, 2022, AQR22/04.
  • Spence, R. (2004). Risk and regulation: Can improved government action reduce the impacts of natural disasters? Building Research & Information, 32(5), 391-402.
  • Şahin, Ş. (2023). Türkiye’de afet yönetimi ve 2023 hedefleri. Süleyman Demirel Üniversitesi, Jeofizik Mühendisliği Bölümü, Mühendislik Fakültesi.
  • Şalcıoğlu, E. & Başoğlu, M. (2008). Psychological effects of earthquakes in children: Prospects for brief behavioral treatment. World Journal of Pediatrics, 4, 165-172.
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin okula uyum sorunlarının çözülmesi ve desteklenmesinde öğretmen etkisi. V. Özpolat (Ed.), Zorunlu göçler ve doğurduğu sosyal travmalar içinde (s. 178-242). HEGEM.
  • Van Wassenhove, L. N. (2006). Humanitarian aid logistics: Supply chain management in high gear. Journal of the Operational Research Society, 57(5), 475-489.
  • Vallas, P. (2014). Education in the wake of natural disaster. Woodrow Wilson International Center for Scholars.
  • Yaşaroğlu, C., Sürmeli, S., & Atlı, T. (2025). Deprem bölgesi sınıf öğretmenlerinin deprem sonrası eğitim öğretimle ilgili görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 12(1), 77-101. https://doi.org/10.33907/turkjes.1602950
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. b.). Seçkin.

Opinions of Primary School Teachers on the Adaptation Process of Students to the School after Kahramanmaraş Earthquakes

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 1, 835 - 859, 30.04.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1571694

Öz

The study examines the adaptation process of students to school after the Kahramanmaraş earthquake and addresses various problems and solution suggestions based on the views of teachers. The study is within the scope of case study model from qualitative research methods. The study group of the research consisted of 13 primary school teachers working in primary schools in Gaziantep province. The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers based on the opinions of field experts. The interviews were conducted face-to-face, and the data, which were converted into written documents after audio recordings, were analyzed through content analysis. As a result of the research, in line with the teachers' opinions, it was stated that problems such as fear, lack of motivation, aggression and attention deficit were seen in students after the earthquake. Teachers tried to facilitate the adaptation process of students through methods such as play-based education, social activities and psychosocial support. According to the teachers' opinions, organizing awareness-raising seminars for parents and ensuring continuous communication and follow-up play an important role in supporting students during these processes.

Kaynakça

  • Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education, 4(3), 542-552.
  • AFAD. (2023). “Kahramanmaraş Pazarcık’ta Meydana Gelen Deprem Hk. Basın Bülteni-2.” https://www.afad.gov.tr/kahramanmaras-pazarcikta-meydana-gelen-deprem-hk-basin-bulteni-2 sayfasından erişilmiştir.
  • Aksoy, H. H. & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 37-49.
  • Aral, N. (2023). Depremin çocuklar üzerindeki etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 93-105.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(1), 395-407.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Atay, D., Karadeniz, Ş., Canbaz, B., Aşıcı, M., & Aslan, Ö. (2023). Adaptation process to school after pandemic in Turkish context. Pegem Journal of Education and Instruction, 14(1), 111-117.
  • Aydoğdu, F. & Fofana, A. (2023). Depremin küçük çocuklar üzerindeki etkileri ve müdahale programları. 1st International Conference on Trends in Advanced Research’da sunulmuş bildiri, Mart 2023, Konya. https://as-proceeding.com/index.php/ictar/article/view/176 sayfasından erişilmiştir.
  • Bakırcı, H., Urhan, B., Bülbül, S., & İlhan, R. (2023). Teachers’ opinions on students’ adaptation to school after the covid-19 pandemic. International e-Journal of Educational Studies, 7(13), 107-121.
  • Boctor, L. (2013). Active-learning strategies: The use of a game to reinforce learning in nursing education. A case study. Nurse Education in Practice, 13(2), 96-100.
  • Bonifacio, A. C., Takeuchi, Y., & Shaw, R. (2010). Mainstreaming climate change adaptation and disaster risk reduction through school education: Perspectives and challenges. Climate Change Adaptation and Disaster Risk Reduction: Issues and Challenges, 4, 143-169.
  • Brock, C. (2013). Education and natural disasters. Bloomsbury.
  • Brummet, Q. (2014). The effect of school closings on student achievement. Journal of Public Economics, 119, 108-124.
  • Bulut, G., Çakıcı, Ö., & Yazgan, Y. (2020). Çocuk ve genç ruh sağlığı perspektifinden okula dönüş. https://www.yankiyazgan.com/wp-content/uploads/2020/08/RUH-SAG%CC%86LIG%CC% 86I-PERSPEKTI%CC%87FI%CC%87-I%CC%87LE-OKULA-DO%CC%88NU%CC%88S%CC% A7-RAPORU.GG-EKI%CC%87BI%CC%87.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Chuang, E., Pinchoff, J., & Psaki, S. (2018). How natural disasters undermine schooling. Brookings.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Siyasal.
  • Cyprian, E. C. E. & Okafor-Chidinma, A. (2018). Disaster capacity development strategies as coping mechanism for sustainable disaster risk reduction in vulnerable rural areas in Imo state disaster risk reduction in vulnerable rural areas in Imo State-Nigeria. International Journal of Environmental Studies and Safety Research, 3(4), 9-13.
  • Değerliyurt, Z. (2023). Afetlerin eğitime etkileri ve okullarda afet planlanması. Turkish Studies-Educational Sciences, 18(2), 479-510.
  • Değirmenci, S. & Yeşilyurt, M. (2024). Okul öncesi öğretmenlerin çocukların sorun davranışlarına yaklaşımları. Temel Eğitim(22), 71-84.
  • Demirtaş, Z., Doğru, E., & Kılıç, M. F. (2023). 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinde okul yöneticisi ve öğretmenlerin yaşadığı travmalar. Eğitim Yansımaları, 7(2), 51-64.
  • Di Pietro, G. (2018). The academic impact of natural disasters: evidence from L’Aquila earthquake. Education Economics, 26(1), 62-77.
  • Díaz-Ramos, T. (2022). Los estudiantes no retoman clases con prontitud tras 13 las emergencias. Siguen los retrasos en la instalación de cisternas, generadores y 14 salones modulares. https://periodismoinvestigativo.com/2022/10/educacion-no-logra-la-resiliencia-de-las-16 escuelas/ sayfasından erişilmiştir.
  • Dufty, N. (2009). Natural hazards education in Australian schools: How can we make it more effective? The Australian Journal of Emergency Management, 24(2), 13-16.
  • Engberg, J., Gill, B., Zamarro, G., & Zimmer, R. (2012). Closing schools in a shrinking district: Do student outcomes depend on which schools are closed? Journal of Urban Economics, 71(2), 189-203.
  • Gündoğdu, O. & Özçep, F. (2003). Yaşanan önemli depremlerin ışığında afet yönetimi problemi ve değerlendirilmesi. Jeofizik Kurultayı ve Sergisi Bildiri Özetleri Kitabı içinde (s. 20-24), İzmir.
  • Houston, J. B. (2012). Public disaster mental/behavioral health communication: Intervention across disaster phases. Journal of Emergency Management, 10(4), 283-292.
  • Hussain, E., Kalaycıoğlu, S., Milliner, C. W., & Çakir, Z. (2023). Preconditioning the 2023 Kahramanmaraş (Türkiye) earthquake disaster. Nature Reviews Earth & Environment, 4(5), 287-289.
  • Johnston, D., Tarrant, R., Tipler, K., Coomer, M., Pedersen, S., & Carside, R. (2011). Preparing schools for future earthquakes in New Zealand: Lessons from an evaluation of a Wellington school exercise. Australian Journal of Emergency Management, 26(1), 24-30.
  • Karabulut, D. & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel.
  • Kocabaş, C., Koru, N., Ardakoç, İ., Kültür, K., Çelik, E., & Karataş, İ. H. (2021). Covid-19 sonrası eğitim: Değişimde süreklilik için tespitler ve öneriler. EPAM.
  • Ladd, G. W. (1996). Shifting ecologies during the 5 to 7 year period: Predicting children's adjustment during the transition to grade school. A. Sameroff & M. Haith (Ed.) The five to seven year shift: The age of reason and responsibility içinde (s. 363-386). University of Chicago.
  • Le Brocque, R., De Young, A., Montague, G., Pocock, S., March, S., Triggell, N., ..., & Kenardy, J. (2017). Schools and natural disaster recovery: The unique and vital role that teachers and education professionals play in ensuring the mental health of students following natural disasters. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23.
  • Mahmoudi-Gharaei, J., Bina, M., Yasami, M. T., Emami, A., & Naderi, F. (2006). Group play therapy effect on Bam earthquake related emotional and behavioral symptoms in preschool children: A before-after trial. Iranian Journal of Pediatrics, 16(2), 137-142.
  • Mangione, G. R., Capuano, N., Orciuoli, F., & Ritrovato, P. (2013). Disaster education: A narrative-based approach to support learning, motivation and students’ engagement. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 9(2), 129-152.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522-526.
  • Mavrouli, M., Mavroulis, S., Lekkas, E., & Tsakris, A. (2023). The impact of earthquakes on public health: A narrative review of infectious diseases in the post-disaster period aiming to disaster risk reduction. Microorganisms, 11(2), 1-38.
  • MEB. (2023). Deprem bölgesindeki illerde öğrenciler için ikinci dönemde devam koşulu aranmayacak. https://www.meb.gov.tr/deprem-bolgesindeki-illerde-ogrenciler-icin-ikinci-donemde-devam-kosulu-aranmayacak/haber/28991/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Nalkıran, T. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Doğal afetler konusunun okul dışı öğrenme ortamında öğretimi: AFAD gezisi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(2), 91-113.
  • Norris, F. H., Friedman, M. J., Watson, P. J., Byrne, C. M., Diaz, E., & Kaniasty, K. (2002). 60,000 disaster victims speak: Part I. An empirical review of the empirical literature, 1981-2001. Psychiatry, 65(3), 207-239.
  • Özel, Ö. & Ersoy, B. (2023). Depremden etkilenen okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi[Özel Sayı], 465-481.
  • Özer, M. (2023). Education policy actions by the Ministry of National Education after the earthquake disaster on February 6, 2023 in Türkiye. Bartin University Journal of Faculty of Education, 12(2), 219-232.
  • Özer, M. & Suna, H. E. (2019). Future of vocational and technical education in Turkey: Solid steps taken after Education Vision 2023. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 10(20), 166-192.
  • Özer, M., Suna, H. E., Perc, M., Şensoy, S., & Uygun-İlikhan, S. (2022). Turkey's transition to face-to-face schooling during the COVID-19 pandemic. Turkish Journal of Medical Sciences, 52, 529-540.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Prakoso, I., Wahyuningsih, D., & Harjunowibowo, D. (2023). Preliminary study of disaster mitigation based learning that focus on student motivation in senior high school prone to volcanic disaster. AIP Conference Proceedings içinde (C. 2595, No. 1). AIP.
  • Ronan, K. R., Crellin, K., Johnston, D. M., Finnis, K., Paton, D., & Becker, J. (2008). Promoting child and family resilience to disasters: Effects, interventions, and prevention effectiveness. Children, Youth and Environments, 18(1), 332-353.
  • Satriano, C., Wu, Y. M., Zollo, A., & Kanamori, H. (2011). Earthquake early warning: Concepts, methods and physical grounds. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 31(2), 106-118.
  • Sezgin, A. A. & Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 4(7), 419-438.
  • Shaw, R., Takeuchi, Y., Ru-Gwee, Q., & Shiwaku, K. (2011). Disaster education: An introduction. R. Shaw, K. Shiwaku, & Y. Takeuchi (Ed.), Disaster education içinde (s. 1-22). Emerald Group.
  • Shidiqi, K. A., Di Paolo, A., & Choi-Mendizábal, Á. B. (2022). Earthquake exposure and schooling: impacts and mechanisms. AQR–Working Papers, 2022, AQR22/04.
  • Spence, R. (2004). Risk and regulation: Can improved government action reduce the impacts of natural disasters? Building Research & Information, 32(5), 391-402.
  • Şahin, Ş. (2023). Türkiye’de afet yönetimi ve 2023 hedefleri. Süleyman Demirel Üniversitesi, Jeofizik Mühendisliği Bölümü, Mühendislik Fakültesi.
  • Şalcıoğlu, E. & Başoğlu, M. (2008). Psychological effects of earthquakes in children: Prospects for brief behavioral treatment. World Journal of Pediatrics, 4, 165-172.
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin okula uyum sorunlarının çözülmesi ve desteklenmesinde öğretmen etkisi. V. Özpolat (Ed.), Zorunlu göçler ve doğurduğu sosyal travmalar içinde (s. 178-242). HEGEM.
  • Van Wassenhove, L. N. (2006). Humanitarian aid logistics: Supply chain management in high gear. Journal of the Operational Research Society, 57(5), 475-489.
  • Vallas, P. (2014). Education in the wake of natural disaster. Woodrow Wilson International Center for Scholars.
  • Yaşaroğlu, C., Sürmeli, S., & Atlı, T. (2025). Deprem bölgesi sınıf öğretmenlerinin deprem sonrası eğitim öğretimle ilgili görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 12(1), 77-101. https://doi.org/10.33907/turkjes.1602950
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. b.). Seçkin.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Karakuzu 0000-0001-6353-9271

Başak Kasa Ayten 0000-0001-5926-3380

Erken Görünüm Tarihi 26 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2024
Kabul Tarihi 3 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakuzu, M., & Kasa Ayten, B. (2025). Kahramanmaraş Merkezli Depremler Sonrası Öğrencilerin Okula Uyum Sürecine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(1), 835-859. https://doi.org/10.37217/tebd.1571694

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı