The aim of this study is to examine the learning outcomes of the 8th-grade Science Curriculum in terms of the context-based learning approach. The study was conducted using the document analysis method of qualitative research. Data were collected in accordance with the document analysis stages and analyzed with content analysis. The analyses revealed that the proportion of learning outcomes in the 8th-grade Science Curriculum that fully meet the criteria of the context-based learning approach is quite limited. Furthermore, it was determined that in the majority of learning outcomes that partially aligned with the context-based learning approach, science topics were linked to everyday life contexts, but the development of higher-order thinking skills was not emphasized. The findings also indicated that the learning outcomes most aligned with the context-based learning approach were concentrated in the "Simple Machines" unit, while the fewest were found in the "Electric Charges and Electric Energy" unit. No learning outcomes aligned with the context-based learning approach were identified in the "Seasons and Climate" and "Pressure" units. In terms of context sources, the findings showed a concentration on scientific and technological domains, as well as personal domains. It was also noted that the number of learning outcomes related to professional application areas was comparatively lower than in other domains. Based on these results, it is recommended that the learning outcomes in the curriculum be updated to align with the context-based learning approach and to promote the development of higher-order thinking skills, with attention given to a balanced distribution of context sources.
Context-based learning Course learning outcomes Science curriculum Life-based learning
Bu araştırmanın amacı, sekizinci sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımlarını bağlam temelli öğrenme yaklaşımı açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırmalardan doküman inceleme yöntemine göre yürütülmüştür. Veriler doküman incelemesi aşamalarına uygun bir şekilde toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda sekizinci sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımlarında bağlam temelli öğrenme yaklaşımının tüm kriterlerini karşılayan kazanım oranının oldukça sınırlı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bağlam temelli öğrenme yaklaşımına kısmen uygun olan kazanımların büyük çoğunluğunda fen konularının günlük yaşam bağlamlarıyla ilişkilendirildiği, ancak üst düzey düşünme becerilerinin gelişiminin hedeflenmediği tespit edilmiştir. Bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun kazanımların, oransal olarak en fazla “Basit Makineler”, en az ise “Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi” ünitelerinde yer aldığı, “Mevsimler ve İklim” ile “Basınç” ünitelerinde bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun kazanım bulunmadığı da ulaşılan sonuçlar arasındadır. Kazanımlar bağlam kaynakları açısından değerlendirildiğinde, yoğunlaşmanın bilimsel ve teknolojik alan ve kişisel alan kaynaklarında olduğu belirlenmiştir. Mesleki uygulama alanına uygun kazanım sayısının diğerlerine göre daha az olduğu tespit edilmiştir. Ulaşılan sonuçlardan yola çıkılarak ilgili öğretim programı kazanımlarının bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun ve üst düzey düşünme becerilerinin gelişimini destekleyecek yönde güncellenmesi, kazanımlarda bağlam kaynaklarının dengeli dağılımı göz önünde bulundurulması önerilmiştir.
Bağlam temelli öğrenme Ders kazanımları Fen bilimleri öğretim programı Yaşam temelli öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |