Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KLASİK RUS ARMONİSİNDE SOPRANO, TENOR VE BASTA ÜÇLÜ ATLAYIŞLAR: TÜRKİYE’DE EKSİK ANLATILAN BİR TEKNİK

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 272 - 289, 15.03.2025
https://doi.org/10.7884/teke.1586331

Öz

Bu çalışmada, Klasik Rus armonisinde soprano, tenor ve bas partisyonlarında kullanılan üçlü atlayışların, Türkiye’deki klasik armoni kitaplarında yeterince ele alınmayan önemli bir teknik olduğu vurgulanmaktadır. Melodik hatların çeşitlenmesi ve akor geçişlerinin zenginleştirilmesi açısından büyük öneme sahip olan bu teknik, özellikle soprano partisyonunda stabilize sorununu çözerek melodiye hareketlilik kazandırmakta ve dar ile geniş düzenlerdeki kullanımıyla armoni yazımına esneklik sağlamaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak bu tekniğin kullanım alanları ve katkıları incelenmiş, veriler detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Sonuçlar, bu tekniğin Türkiye’deki armoni eğitim materyallerine dâhil edilmesinin gerekliliğini ve armoni derslerinde daha yaygın şekilde uygulanmasının önemini vurgulamaktadır. Bu bağlamda, bu teknik armoni derslerinde uygulama alanını genişletmek için değerlendirilmelidir.

Kaynakça

  • Abızova, E. A. (2008). Garmoniya: Uchebnik. Moskva: Muzyka.
  • Acim, S., & Sağer, T. (2020). Müzik öğrencileri için temel armoni bilgileri. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Bağçeci, S. E. (2018). Piyanoda armoni çalışmaları diyatonik sistem. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bershadskaia, T. (2015). Garmoniia v zvukovysotnoi sisteme muzyki [Harmony in the pitch system of music]. Opera Musicologica, 2(24), 38-45.
  • Cangal, N. (2005). Armoni (3. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Çakır, M. S. (2021). Temel Armoni eğitiminde farklı yaklaşımlar. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çelebioğlu, E. (2017). Armoni. 2. Baskı. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Çiçek, V. (2022). Teoriden uygulamaya armoni ve eşlik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dobkina, Yu. A. (1994). Konspekty po garmonii: uchebno-metodicheskoe posobie s prakticheskim prilozheniem dlya muzykal’no-pedagogicheskikh uchilishch [Harmony outlines: a practical guide for music-pedagogical schools]. Sankt-Peterburg: Kompozitor.
  • Dubovskiy, I., Evseev, S., Sposobin, I. & Sokolov, V. (1965). Uchebnik garmonii [Harmony textbook]. Moscow: Muzyka.
  • Elhankızı, A. (2012). Armoni Klasik Batı sistemine Rus ekolü yaklaşımları. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kholopov, Yu. N. (2006). Garmoniya [Harmony]. In Bol’shaya Rossiyskaya Entsiklopediya (Vol. 6, pp. 409-410). Moskva: Bol’shaya Rossiyskaya Entsiklopediya.
  • Kurtçu, G. (2023). Yeni başlayanlar için temel armoni bilgileri ve çözümlemeli örnekler. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kyuregyan, T. S. (2011). Garmoniya dlya nachinayushchikh: prakticheskoe rukovodstvo dlya inostrannykh studentov [Harmony for beginners: a practical guide for foreign students] (Vols. 1-2). Moscow: Nauchnyi-Izdatel’skii Tsentr “Moskovskaya Konservatoriya”.
  • Özdağ, O. (2023). Armoni uygulamaları. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Özdağ, O. (2023). Pratik armoni. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Özdemir, G. (2022). Armoni ve eşlikleme. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Rimskiy-Korsakov, N. (1937). Prakticheskiy uchebnik garmonii (16th ed., revised and expanded by M. O. Shteinberg). Moscow: Gosudarstvennoe Muzykalnoe İzdatelstvo.
  • Savaş, M. (2024). Tonal armoni- I. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sınır, İ. (2020). Armonik analiz: armonik analiz için başlangıç rehberi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tyulin, Y. N., & Privano, N. G. (1986). Uchebnik garmonii [Harmony textbook]. 3rd ed., revised. Moscow: Muzyka.
  • Usman, O. (2020). Temel armoni çoksesli Batı müziğinde yazım ve analiz (2. cilt). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

JUMPS OF THIRDS IN SOPRANO, TENOR AND BASS IN CLASSICAL RUSSIAN HARMONY: AN UNDEREXPLORED TECHNIQUE IN TURKEY

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 272 - 289, 15.03.2025
https://doi.org/10.7884/teke.1586331

Öz

The jumps of thirds in soprano, tenor, and bass parts within Classical Russian harmony represent a critical yet underexplored technique in Turkish classical harmony textbooks. This technique is essential for diversifying melodic lines and enhancing the richness of chord transitions. It significantly contributes to resolving stabilization challenges in soprano parts, bringing fluidity to the melody while its application in both close and open voicings offers flexibility in harmonic structuring. Employing document analysis as a qualitative research method, this study examines the utilization and benefits of this technique with a detailed analysis of the data. The findings highlight the necessity of incorporating this technique into Turkish harmony education materials and emphasize its broader implementation in harmony classes. This technique holds substantial potential for expanding its practical application in harmony education in Turkey.

Kaynakça

  • Abızova, E. A. (2008). Garmoniya: Uchebnik. Moskva: Muzyka.
  • Acim, S., & Sağer, T. (2020). Müzik öğrencileri için temel armoni bilgileri. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Bağçeci, S. E. (2018). Piyanoda armoni çalışmaları diyatonik sistem. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bershadskaia, T. (2015). Garmoniia v zvukovysotnoi sisteme muzyki [Harmony in the pitch system of music]. Opera Musicologica, 2(24), 38-45.
  • Cangal, N. (2005). Armoni (3. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Çakır, M. S. (2021). Temel Armoni eğitiminde farklı yaklaşımlar. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çelebioğlu, E. (2017). Armoni. 2. Baskı. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Çiçek, V. (2022). Teoriden uygulamaya armoni ve eşlik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Dobkina, Yu. A. (1994). Konspekty po garmonii: uchebno-metodicheskoe posobie s prakticheskim prilozheniem dlya muzykal’no-pedagogicheskikh uchilishch [Harmony outlines: a practical guide for music-pedagogical schools]. Sankt-Peterburg: Kompozitor.
  • Dubovskiy, I., Evseev, S., Sposobin, I. & Sokolov, V. (1965). Uchebnik garmonii [Harmony textbook]. Moscow: Muzyka.
  • Elhankızı, A. (2012). Armoni Klasik Batı sistemine Rus ekolü yaklaşımları. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kholopov, Yu. N. (2006). Garmoniya [Harmony]. In Bol’shaya Rossiyskaya Entsiklopediya (Vol. 6, pp. 409-410). Moskva: Bol’shaya Rossiyskaya Entsiklopediya.
  • Kurtçu, G. (2023). Yeni başlayanlar için temel armoni bilgileri ve çözümlemeli örnekler. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kyuregyan, T. S. (2011). Garmoniya dlya nachinayushchikh: prakticheskoe rukovodstvo dlya inostrannykh studentov [Harmony for beginners: a practical guide for foreign students] (Vols. 1-2). Moscow: Nauchnyi-Izdatel’skii Tsentr “Moskovskaya Konservatoriya”.
  • Özdağ, O. (2023). Armoni uygulamaları. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Özdağ, O. (2023). Pratik armoni. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Özdemir, G. (2022). Armoni ve eşlikleme. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Rimskiy-Korsakov, N. (1937). Prakticheskiy uchebnik garmonii (16th ed., revised and expanded by M. O. Shteinberg). Moscow: Gosudarstvennoe Muzykalnoe İzdatelstvo.
  • Savaş, M. (2024). Tonal armoni- I. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sınır, İ. (2020). Armonik analiz: armonik analiz için başlangıç rehberi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tyulin, Y. N., & Privano, N. G. (1986). Uchebnik garmonii [Harmony textbook]. 3rd ed., revised. Moscow: Muzyka.
  • Usman, O. (2020). Temel armoni çoksesli Batı müziğinde yazım ve analiz (2. cilt). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi, Müzik Teorileri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Utkan Baykal Demir

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, U. B. (2025). KLASİK RUS ARMONİSİNDE SOPRANO, TENOR VE BASTA ÜÇLÜ ATLAYIŞLAR: TÜRKİYE’DE EKSİK ANLATILAN BİR TEKNİK. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 14(1), 272-289. https://doi.org/10.7884/teke.1586331

27712  27714 27715