It is possible to say that the textile and fashion industry is directly related to sustainability in terms of including many negative practices and approaches in environmental, economic and social terms: This situation leads to the emergence of different design strategies for sustainable fashion understanding.
The model of this research, which aims to prepare a capsule collection consisting of original men's shirt designs by evaluating the production residues in the textile and fashion industry with a sustainable fashion approach and to determine the opinions of male consumers regarding the prepared collection, is a descriptive research based on the survey model. A questionnaire was prepared to determine the opinions of male consumers about the collection prepared in the research. The population of the research consists of male consumers residing in Ankara and the sample consists of 390 male consumers who volunteered to answer the questionnaire. The data obtained as a result of the survey were analyzed using statistical methods and interpreted through tables. In order to determine whether there is a statistical relationship between the age variable of the consumers and their opinions on the collection, χ² (Chi-square) relationship analysis was performed.
As a result of the research, it has been determined that male consumers find the designs in the collection original, that the collection is important in terms of contributing to sustainability, that they want to buy the designs developed, that the designs developed arouse a desire to buy a new garment, and that they would recommend the designs developed to those around them for purchase.
Sustainability sustainable fashion ready-to-wear production residues men's shirt design
Tekstil ve moda sektörünün çevre, ekonomik ve sosyal anlamda birçok olumsuz uygulama ve yaklaşım içermesi yönüyle sürdürülebilirlikle doğrudan ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Bu durum sürdürülebilir moda anlayışına yönelik farklı tasarım stratejilerinin ortaya çıkmasına neden olmaktadır.
Tekstil ve moda sektöründeki üretim artıklarının, sürdürülebilir moda yaklaşımı ile değerlendirilerek özgün erkek gömlek tasarımlarından oluşan kapsül bir koleksiyon hazırlamak ve hazırlanan koleksiyona ilişkin erkek tüketicilerin görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırmanın modeli; tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmada hazırlanan koleksiyona ilişkin erkek tüketicilerin görüşlerini belirlemek amacıyla anket hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara’da ikamet etmekte olan erkek tüketiciler, örneklemini ise anketi cevaplamaya gönüllü 390 erkek tüketici oluşturmaktadır. Anket sonucunda elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerden faydalanılarak analiz edilmiş ve tablolar üzerinden yorumlanmıştır. Tüketicilerin yaş değişkeni ile hazırlanan koleksiyona ilişkin görüşleri arasında istatistiksel bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla χ² (Ki-kare) ilişki analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda, erkek tüketicilerin hazırlanan koleksiyonda yer alan tasarımları orijinal buldukları, hazırlanan koleksiyonun sürdürülebilirliğe katkı sağlaması açısından önemli olduğu, geliştirilen tasarımlardan satın almak istedikleri, geliştirilen tasarımların yeni bir giysi almaya yönelik istek uyandırdığı, geliştirilen tasarımları satın alması için çevrelerindekilere önerebilecekleri belirlenmiştir.
Sürdürülebilirlik sürdürülebilir moda hazır giyim üretim artıkları erkek gömlek tasarımları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tekstil ve Moda Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 32 Sayı: 138 |