Aim: This qualitative study aims to explore nursing students' sleep quality and experiences, examining the physiological, psychological, and environmental factors that influence their sleep patterns.
Material and Method: The research was conducted with nursing students enrolled at a School of Health in Turkey between January 7–February 7, 2025. Participants were selected using maximum variation and criterion sampling methods. Data were collected through semi-structured individual and focus group interviews, using a 9-item sociodemographic form and a 5-question interview form developed by the researchers. The data were analyzed using thematic content analysis and metaphor analysis with MAXQDA software.
Results: Among the 39 nursing students who participated, 61.5% were female and 38.5% were male. The analysis identified 3 main themes, 11 sub-themes, and 76 codes. The findings revealed that nursing students' sleep experiences were influenced by physiological, psychological, and environmental factors. Fatigue, stress, academic pressures, and unfavorable environmental conditions decreased sleep quality, while physical comfort, mental relaxation, and suitable environmental conditions facilitated sleep.
Conclusion: Among these themes, the psychological factor’s theme, which had the highest number of codes, indicates that students' sleep patterns are largely affected by their mental and emotional states. Specifically, stress, anxiety, and academic pressure negatively impact sleep quality.
academic stress nursing students sleep hygiene sleep quality qualitative study
Amaç: Bu nitel çalışma, hemşirelik öğrencilerinin uyku kalitesini ve deneyimlerini araştırarak, uyku düzenlerini etkileyen fizyolojik, psikolojik ve çevresel faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır.
Materyal ve Metot: Araştırma, 7 Ocak–7 Şubat 2025 tarihleri arasında Türkiye’de bir Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören Hemşirelik Bölümü öğrencileriyle yürütülmüştür. Katılımcılar maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme yöntemleriyle seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış bireysel ve odak grup görüşmeleri yoluyla, araştırmacılar tarafından geliştirilen 9 maddelik sosyodemografik form ve 5 soruluk görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde MAXQDA yazılımı aracılığıyla tematik içerik analizi ve metafor analizi bir arada kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan 39 hemşirelik öğrencisinin %61,5’i kadın, %38,5’i erkektir. Analiz sonucunda 3 ana tema, 11 alt tema ve 76 kod belirlenmiştir. Bulgular, hemşirelik öğrencilerinin uyku deneyimlerinin fizyolojik, psikolojik ve çevresel faktörlerden etkilendiğini ortaya koymuştur. Yorgunluk, stres, akademik baskılar ve olumsuz çevre koşulları uyku kalitesini düşürürken; fiziksel rahatlık, ruhsal dinginlik ve uygun ortam koşulları uykuyu kolaylaştırmaktadır.
Sonuç: Bu temalar arasında en fazla kodun yer aldığı psikolojik faktörler teması, öğrencilerin uyku düzenlerinin büyük ölçüde zihinsel ve duygusal durumlarından etkilendiğini; özellikle stres, kaygı ve akademik baskının uyku kalitesini olumsuz yönde etkilediğini göstermektedir.
akademik stres hemşirelik öğrencileri nitel çalışma uyku hijyeni uyku kalitesi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |