Purpose: This study aimed to present the relationship between the ability to maintain physical activity in preschool children with cerebral palsy (CP) and quality of life, and the psychosocial status of caregivers.
Methods: Fifty-five children with CP and their caregivers were included in the study. The ability to maintain physical activity and quality of life were determined by the Early Activity Scale for Endurance (EASE) and Pediatric Outcomes Data Collection Instrument (PODCI), respectively. The psychosocial status of caregivers was assessed by Impact on Family Scale (IFS), Beck Depression Inventory (BDI) and State Trait Anxiety Inventory (STAI).
Results: The mean age of children (28F, 27M) and their caregivers (45F, 10M) was 46.96±14.66 months and 33.81±7.65 years, respectively. Significant correlations were found between EASE and PODCI sub-parameters (p<0.05). However, there were no significant correlations between EASE and the IFS, BDI and STAI (p>0.05). Statistically significant correlations were detected between PODCI-happiness and IFS (p=0.042, r=-0.293) and PODCI-transfer/mobility and BDI (p=0.044, r=-0.273).
Conclusion: This study suggests that the ability of preschool children with CP to maintain physical activity is closely related to their quality of life and the psychological well-being of caregivers is affected from the severity of impact of the disease on family members. The quality of life of preschool children with CP can be improved by holistic approaches aiming to improve the endurance for physical activity and psychological well-being of their caregivers.
Cerebral palsy physical activity caregivers depression anxiety
Amaç: Bu çalışmanın amacı okul öncesi serebral palsili (SP) çocuklarda fiziksel aktiviteyi sürdürebilme yeteneği ile yaşam kalitesi ve bakım verenlerin psikososyal durumları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Yöntem: Çalışmaya 55 SP'li çocuk ve bakım verenleri dahil edildi. Fiziksel aktiviteyi sürdürme yeteneği ve yaşam kalitesi sırasıyla Endurans için Erken Aktivite Skalası (EEAS) ve Pediatrik Veri Toplama Aracı (PVTA) ile belirlendi. Bakım verenin psikososyal durumu Aile Etki Ölçeği (AEÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (DSKE) ile değerlendirildi.
Sonuçlar: Çocukların (28K, 27E) ve bakım verenlerin (45K, 10E) yaş ortalaması sırasıyla 46,96±14,66 ay ve 33,81±7,65 yıl idi. EEAS ile PVTA alt parametreleri arasında anlamlı ilişkiler bulundu (p<0,05). Ancak, EEAS ile AEÖ, BDÖ ve DSKE arasında anlamlı ilişkiler bulunmadı (p>0,05). PVTA-mutluluk ile AEÖ (p=0,042, r=-0,293) ve PVTA-transfer/mobilite ile BDÖ (p=0,044, r=-0,273) arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler tespit edildi.
Tartışma: Bu çalışma, okul öncesi SP'li çocukların fiziksel aktiviteyi sürdürebilme yeteneğinin yaşam kalitesi ile yakından ilişkili olduğunu ve bakım verenlerin psikolojik iyilik hallerinin, hastalığın aile üyeleri üzerindeki etkisinin şiddetinden etkilendiğini düşündürmektedir. Okul öncesi SP'li çocukların yaşam kalitesi, endurans için fiziksel aktivite düzeyini ve bakım verenin psikolojik iyilik halini iyileştirmeyi amaçlayan bütünsel yaklaşımlarla geliştirilebilir.
Serebral palsi fiziksel aktivite bakım verenler depresyon anksiyete
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fizyoterapi, Rehabilitasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 1 |