Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Mesleğini Güçlendirmeye Yönelik Küresel Stratejik Hedeflerin Türkiye'de Uygulanma Durumu: Akademisyenler Perspektifinden Bir Değerlendirme Ebeliği Güçlendirme Uygulamalarında Akademisyen Görüşü

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 154 - 169, 31.05.2025
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1502202

Öz

Amaç: Bu çalışmada Türkiye’de ebelik bölümü akademisyenlerinin stratejik hedefler doğrultusunda tavsiye edilen faaliyetlerin ülkemizde yürütülme durumu ile ilgili görüşleri değerlendirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmaya Türkiye’deki farklı üniversitelerden akademisyenler dahil edilmiştir. Veriler, Google Form üzerinden online anket kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama formunda akademisyenlere yönelik tanımlayıcı bilgiler ve Dünya Sağlık Örgütü’nün küresel stratejik hedefler kapsamında ebeliği güçlendirme faaliyetleri ile ilgili toplam 4 alandan oluşan 39 ifade yer almaktadır. Verilerin analizinde, sayı ve yüzde dağılımları alınarak, tanımlayıcı istatistikler uygulanmıştır.
Bulgular: Akademisyenler, ulusal akreditasyon standartlarının oluşturulması ve sürdürülmesi (%87), meslekler arası ve meslek içi eğitim uygulamaları için teknik çalışma gruplarının oluşturulması (%63.4), ebelik uygulama standartlarının geliştirilmesi (%77,9) faaliyetlerine devam edildiğini; baş ebelik pozisyonlarının oluşturulması (%76,3), ebelik politikalarının gelişimini desteklemek için multidisipliner grupların oluşturulması (%59,5), ebelik işgücünden tam verimin sağlanabilmesi için finansal yatırımların uyumlu hale getirilmesi (%64,1) faaliyetlerinin ise başlatılmadığını ifade etmişlerdir.
Sonuç: Akademisyenler, ülkemizde ebelik mesleğini güçlendirmeye yönelik faaliyetlerin çoğunlukla gelişim aşamasında olduğunu düşünmektedir. Bundan sonraki çalışmalarda küresel stratejik hedefler doğrultusunda ülkemizdeki ebelik mesleğinin gelişimi, yürütülen faaliyetlerin yürütülmesi ile ilgili ebe, öğrenci, akademisyen, yönetici, politika yapıcılar gibi farklı katılımcı gruplar ile sürekli nitel-nicel çalışmalar yapılmalıdır.

Etik Beyan

Bu çalışma için etik komite onayı XXX Tıbbi Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (Tarih: 10 Haziran 2022, Sayı: 22-6T/25) alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada herhangi bir mali destek alınmamıştır.

Teşekkür

Araştırma verilerinin toplanma aşamasında konuya ilgi gösteren ve sorulara içtenlikle yanıt veren tüm ebelik akademisyenlerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Sungur İ, Çöl M. Mortalite ile İlgili Önemli Ölçütlerin Dünyadaki ve Türkiye'deki Durumu. Ankara Üni. Tıp Fakültesi Mecmuası. 2016;69(1):1-5.
  • 2. World Health Organization. World Health Organization. Newborns: Reducing Mortality [İnternet]. 2018 [son güncelleme tarihi 2018, 12 Nisan 2020 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/newborns-reducing-mortality.
  • 3. Tunçalp Ӧ., Were, W.W., MacLennan, C., et al. Quality of Care for Pregnant Women and Newborns-The WHO Vision. BJOG. 2015;122(8):1045-1049.
  • 4. International Confederation of Midwives. International Day of the Midwife [İnternet]. 2018 [son güncelleme tarihi 5 Mayıs 2018, 30 Mayıs 2023 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://internationalmidwives.org/events/idotm/nternational-day-of-the-midwife-2018.
  • 5. World Health Organization. Enhancing nursing and midwifery capacity to contribute to the prevention, treatment and management of noncommunicable diseases. Hum Resour Heal Obs. 2013;12.
  • 6. World Health Organization. Optimizing the contributions of the nursing and midwifery workforce to achieve universal health coverage and the Sustainable Development Goals through education, research and practice. Hum Resour Heal Obs. 2017; 22.
  • 7. World Health Organization. Year of the Nurse and the Midwife [İnternet]. 2020-2025 [son güncelleme tarihi 2020, 25 Mayıs 2023 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://www.who.int/campaigns/year-of-the-nurse-and-the-midwife-2020
  • 8. Mendes IAC, Ventura CAA, Trevizan MA, Marchi-Alves LM, Souza-Júnior VD. Education, leadership and partnerships: nursing potenctial for Universal Health Coverage. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2020;24:e2673. 9. WHO: Health systems: improving performance. [İnternet]. 2000 [son güncelleme tarihi 2022, 12 Nisan 2022 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: file:///C:/Users/sznn_/Downloads/E4AD981E247848C6C1256C1A004B9822-WHO-health-jun00.pdf
  • 10. WHO: Global strategy on human resources for health: Workforce [İnternet]. 2030 [son güncelleme tarihi 2022, 12 Nisan 2022 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/250368/9789241511131-eng.pdf?sequence=1
  • 11. World Health Organization. Global srategic directions for Nursing and Midwifery [İnternet]. 2021-2025 [son güncelleme tarihi 2021, 16 Haziran 2022 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://www.who.int/publications/i/item/9789240033863
  • 12. UNFPA, ICM, WHO. The State of the World's Midwifery 2021. United Nations Population Fund. Geneva, Switzerland [İnternet]. 2021 [son güncelleme tarihi 2021, 25 Mayıs 2023 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://www.unfpa.org/publications/sowmy-2021
  • 13. World Health Organization WHO nursing and midwifery progress report 2008-2012 [İnternet]. 2013 [son güncelleme tarihi 2013, 12 Nisan 2022 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/118252/9789241505864_eng.pdf
  • 14. Özbek H, Ertekin Pınar Ş. Ebelik Mesleğinde Doktora Eğitiminin Önemi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2020; 5(1):146-148.
  • 15. World Health Organization. Global strategic directions for strengthening nursing and midwifery [İnternet]. 2016-2020 [son güncelleme tarihi 2016, 16 Haziran 2022 tarihinde erişildi]. Erişim Adresi: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/global-strategic-midwifery2016-2020.pdf
  • 16. Silva, IR, Mendes IAC, Ventura CAA. Strategic directions for strengthening nursing and midwifery: potentialities and connections in the complex perspective. Rev Lat Am Enfermagem. 2020;28:e3380.
  • 17. Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) [İnternet]. 2015 [son güncelleme tarihi 2024; 30 Ocak 2025 tarihinde erişildi]. Erişim adresi: https://www.sabak.org.tr/index.php/tr/
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Ebelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ummahan Yücel 0000-0003-3531-8644

Sezin Gürsu 0000-0001-8381-0444

Dilek Mamik Aktay 0000-0003-2176-8601

Emine Can 0000-0002-3233-1838

Buket Akkurt 0000-0002-2313-1762

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2024
Kabul Tarihi 18 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Yücel U, Gürsu S, Mamik Aktay D, Can E, Akkurt B. Ebelik Mesleğini Güçlendirmeye Yönelik Küresel Stratejik Hedeflerin Türkiye’de Uygulanma Durumu: Akademisyenler Perspektifinden Bir Değerlendirme Ebeliği Güçlendirme Uygulamalarında Akademisyen Görüşü. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;5(2):154-69.