Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Future Anxiety on Academic Motivation

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 213 - 218, 30.04.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1593271

Öz

In the study, it was aimed to reveal the effect of future anxiety on academic motivation. In the study in which relational survey model was adopted, 213 students of Sakarya University of Applied Sciences, Faculty of Sport Sciences, who were selected by convenience sampling method, participated in the study. The data were collected using Personal Information Form, Beck Hopelessness Scale, and Academic Motivation Scale. Descriptive statistics, Pearson correlation, and Regression analysis were used to analyze the data. When the research findings were analyzed, significant negative correlations were found between future anxiety and academic motivation. In the analysis, it was found that future anxiety significantly predicted academic motivation in a negative direction. As a result, in the light of the findings of this study, it can be said that the academic motivation levels of the participants who experience future anxiety are negatively affected by this situation and their academic motivation levels are low. Nowadays, it is thought that the future anxiety experienced by students has increased. In this context, it is thought that it is important to increase the studies on students' future anxiety and that more positive results can be obtained by associating it with academic motivation.

Kaynakça

  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 399-402.
  • Aygün, M. (2014). Öğrencilerin yaşam amaçlarıyla gelecek kaygısı arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(2), 83-98.
  • Cimilli, C. (2001). Depresyonda sosyal ve kültürel etmenler, Duygu durum Dizisi, 1(4), 157-168.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı, psikolojinin temel kavramları. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Duplaga, M., & Grysztar, M. (2021). The association between future anxiety, health literacy and the perception of the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. In Healthcare 9(1), 43.
  • Elmelid, A., Stickley, A., Lindblad, F., Schwab-Stone, M., Henrich, C. C., & Ruchkin, V. (2015). Depressive symptoms, anxiety and academic motivation in youth: Do schools and families make a difference?. Journal of Adolescence, 45, 174–182.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99-128.
  • Hu, H., & Luo, H. (2021). Academic motivation among senior students majoring in rehabilitation related professions in China. BMC Medical Education, 21(1), 1-8.
  • İbrahimoğlu, Ö. (2015). Açık kalp ameliyatı olan hastalarda, endotrakeal ekstübasyon sonrası uygulanan progresif kas gevşeme egzersizlerinin yaşam bulgularına ve kaygı düzeyine etkisi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ilgar, E. A., & Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, H., & Erden, M. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences, 7(4), 983-1003.
  • Koçeroğlu, R., Karaduman, B., Durmuş, B., & Ünlü, Ç. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarının umutsuzluk düzeyi ve gelecek kaygısı üzerine etkisi. Göbeklitepe Eğitim ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-10.
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • Manav, F. (2011).Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-11.
  • Özselam, M. (2023). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin gelecek beklentisi ve kaygılarının akademik motivasyonu üzerine etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Kütahya.
  • Polat, E. (2017). Kaygı düzeyi ve akademik öz-yeterlik inancının akademik başarı ile ilişkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1-22.
  • Schunk, D., Meece, J., & Pintrich, P. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (94. Edition). Boston: Pearson.
  • Spielberger, C.D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (from Y). Consulting Psychologists Press
  • Sürücü, K. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tarhan, N. (2012). Genç arkadaşım. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tunay, Ş., & Soygüt, G. (2009). Türk Üniversite Öğrencileri Üzerinde Endişe Şiddeti Ölçeği'nin Güvenirlik ve Geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1).
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.
  • Varol, Ş. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen bazı etmenler. (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Vidinlioğlu, S. Ö. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin benlik algısı ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.

Gelecek Kaygısının Akademik Motivasyon Üzerindeki Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 213 - 218, 30.04.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1593271

Öz

Araştırmada gelecek kaygısının akademik motivasyon üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinin benimsendiği araştırmaya Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören ve kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 213 Spor Bilimleri Fakültesi öğrencisi katılmıştır. Araştırma kapsamında veriler, Kişisel Bilgi Formu, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Akademik Güdülenme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon ve Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, gelecek kaygısı ile akademik motivasyon arasında negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Yapılan analizde gelecek kaygısının akademik motivasyonu negatif yönde anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur. Sonuç olarak yapılan bu çalışma bulgularının ışığı altında, gelecek kaygısı yaşayan katılımcıların, akademik motivasyon düzeylerinin bu durumdan olumsuz etkilendiği ve akademik motivasyon seviyelerinin düşük olduğu söylenebilir. Günümüzde öğrencilerin yaşamış olduğu gelecek kaygısının arttığı düşünülmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin gelecek kaygıları hakkında yapılacak çalışmaların arttırılmasının önemli olduğu ve akademik motivasyonla ilişkilendirilerek daha olumlu sonuçlar çıkabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 399-402.
  • Aygün, M. (2014). Öğrencilerin yaşam amaçlarıyla gelecek kaygısı arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(2), 83-98.
  • Cimilli, C. (2001). Depresyonda sosyal ve kültürel etmenler, Duygu durum Dizisi, 1(4), 157-168.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı, psikolojinin temel kavramları. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Duplaga, M., & Grysztar, M. (2021). The association between future anxiety, health literacy and the perception of the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. In Healthcare 9(1), 43.
  • Elmelid, A., Stickley, A., Lindblad, F., Schwab-Stone, M., Henrich, C. C., & Ruchkin, V. (2015). Depressive symptoms, anxiety and academic motivation in youth: Do schools and families make a difference?. Journal of Adolescence, 45, 174–182.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99-128.
  • Hu, H., & Luo, H. (2021). Academic motivation among senior students majoring in rehabilitation related professions in China. BMC Medical Education, 21(1), 1-8.
  • İbrahimoğlu, Ö. (2015). Açık kalp ameliyatı olan hastalarda, endotrakeal ekstübasyon sonrası uygulanan progresif kas gevşeme egzersizlerinin yaşam bulgularına ve kaygı düzeyine etkisi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ilgar, E. A., & Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, H., & Erden, M. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences, 7(4), 983-1003.
  • Koçeroğlu, R., Karaduman, B., Durmuş, B., & Ünlü, Ç. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarının umutsuzluk düzeyi ve gelecek kaygısı üzerine etkisi. Göbeklitepe Eğitim ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-10.
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • Manav, F. (2011).Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-11.
  • Özselam, M. (2023). Spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin gelecek beklentisi ve kaygılarının akademik motivasyonu üzerine etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Kütahya.
  • Polat, E. (2017). Kaygı düzeyi ve akademik öz-yeterlik inancının akademik başarı ile ilişkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1-22.
  • Schunk, D., Meece, J., & Pintrich, P. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (94. Edition). Boston: Pearson.
  • Spielberger, C.D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (from Y). Consulting Psychologists Press
  • Sürücü, K. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tarhan, N. (2012). Genç arkadaşım. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tunay, Ş., & Soygüt, G. (2009). Türk Üniversite Öğrencileri Üzerinde Endişe Şiddeti Ölçeği'nin Güvenirlik ve Geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1).
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.
  • Varol, Ş. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen bazı etmenler. (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Vidinlioğlu, S. Ö. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin benlik algısı ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nurullah Çelik 0000-0001-7257-0721

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Çelik N. Gelecek Kaygısının Akademik Motivasyon Üzerindeki Etkisi. TOJRAS. 2025;14(2):213-8.