Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 15, 17.06.2025

Öz

Son yıllarda, özellikle pandemi dönemi ile birlikte bazı bireylerin, kalabalıklardan ve sağlıklarını riske atabilecek tehditlerden uzak, sessiz, sakin ve doğa ile iç içe bir tatil gerçekleştirme eğilimi içerisinde olduğu görülmektedir. Karavanların, bu tarz düşünen bireyler için oldukça önemli birer tatil aracı haline geldiği dikkat çekmektedir. Son dönemde sayıları oldukça artan karavan turistlerinin seyahat motivasyonlarını ve beklentilerini bilmek, destinasyon yöneticileri için önemli bir hale gelmiştir. Bu doğrultuda bu araştırmanın temel amacı, karavan turistlerinin itici ve çekici seyahat motivasyonlarını ortaya koymaktır. Aynı zamanda karavan turistlerinin gittikleri karavan park alanlarından/destinasyonlardan beklentilerinin de ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmış ve karavanlarıyla seyahat eden 8 bireyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, bireyleri karavanlarıyla seyahat etmeye en fazla iten motivasyonların “sessiz, sakin, huzurlu bir ortam arayışı”, “aile/ arkadaşlarla vakit geçirmek” ve “ruhsal olarak yenilenmek” olduğu görülmüştür. Bireyleri herhangi bir destinasyona karavanlarıyla seyahat etmeye en fazla çeken faktörlerin “sakin bir destinasyon olması”, “doğal güzelliklerin/çekiciliklerin olması” ve “karavanla ihtiyaç duyulabilecek imkanların varlığı” olduğu tespit edilmiştir. Bireylerin gittikleri karavan park alanlarından/destinasyonlardan temel beklentilerinin ise “altyapının düzgün ve yeterli olması” ve “güvenli olması” olduğu görülmektedir. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlar değerlendirilerek sektör ve destinasyon yöneticilerine yönelik olarak bazı öneriler geliştirilmiştir.

Etik Beyan

Bu araştırmanın gerçekleştirilmesi için gerekli olan etik kurul onayı, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 06.03.2023 tarih ve 103 sayılı kararı ile alınmıştır.

Kaynakça

  • Akpur, A. & Zengin, B. (2019). İznik gölü çevresinin kamp ve karavan turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Turizm ve Araştırma Dergisi, 8 (2), 4-20.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (12. Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Bilim, Y. & Özer, Ö. (2021). No “over”, yes “minimal”! Camp and caravan tourism. Revista Anais Brasileiros De Estudos Turisticos, 11, 1-13.
  • Buldaç, M. (2021). Küresel salgın sürecinde değişik mekan arayışı: Karavan ve kullanıcı deneyimleri. Yıldız Journal of Art and Design, 8 (2), 90-104.
  • Dülgaroğlu, O. (2021). Termal turizme katılan turistlerin motivasyon faktörlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4 (2), 684-694.
  • Foley, C. & Hayllar, B. (2007). A tale of two caravan parks: Friendship, coımmunity and the freedom thing. Tourism Today, 7, 7-28.
  • Garrido, R. H., Gravalos-Gastaminza, A., Escobar-Rodriguez, T. & Perez-Calanas, C. (2022). Determining factors influencing use of caravanning tourism apps. Journal of Tourism Analysis, 29 (1), 160-184.
  • Hardy, A. & Gretzel, U. (2010). Why we travel this way: An exploration into the motivations of recreational vehicle users. ‘Drive Tourism’ içinde (Eds. Prideaux, Bruce ve Carson, Dean). Routledge, New York.
  • Higgs, P & Quirk, F. (2007). Grey nomads in Australia: Are they a good model for successful aging and health. Annals of the New York Academy of Sciences, 1114, 251-257.
  • Kearns, R., Collins, D. & Bates, L. (2017). It’s freedom! Examining the motivations and experiences of coastal freedom campers in New Zealand. Leisure Studies, 36 (3), 395-408.
  • Kenar, G. (2023). Karavan turistlerinin motivasyonuna etki eden unsurların belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 445-466.
  • McClymont, H., Thompson, M. & Prideaux, B. (2010). Understanding changes in the caravanning sector: A case study. ‘Drive Tourism’ içinde (Eds. Prideaux, Bruce ve Carson, Dean). Routledge, New York.
  • Mundet, L., Grijalvo, M. & Marin, J. (2023). Are camper travel lovers the new wave of tourism? A growing trend for destinations. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 25 (5), 918-939.
  • Nijas, V. P., Srivastava, A. & Das, B. K. (2023). Identification of tourism potential of Vagamon (Idukki, Kerala) for caravan park. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology, 12 (4), 2733-2740.
  • Öncül, N. E. & Erduran Nemutlu, F. (2023). Caravan camping area suggestions as a rural tourism opportunity: Canakkale. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 7 (2), 96-106.
  • Patterson, I., Pegg, S. & Mahadevan, R. (2015). The benefits of short stay caravan travel based on the lived experiences of grey caravanners in Australia. Tourism Analysis, 20, 539-549.
  • Prideaux, B. & McClymont, H. (2006). The changing profile of caravanners in Australia. International Journal of Tourism Research, 8(1), 45-58.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve T.C. Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı (2021). Karavan Üretiminde Tedarik Zinciri Yerlileştirme Raporu.
  • https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/00_karavan_tedarik_zinciri_yerlilestirme_raporu.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2025.
  • Türk Dil Kurumu-TDK (2024). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.04.2024.
  • Türkay, O., Dilmaç, E. & Taşarer, E. (2024). Turizmin “özgürlük” ve “yolda olmak” hali: Türkiye’deki karavan turistlerini anlamaya yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 385-408.
  • TÜRSAB (2021). 360o Kamp / Karavan Araştırması. https://tursab.org.tr/apps//Files/Content/0ba59553-43d3-4a21-a280-7efaaff799a3.pdf Erişim Tarihi: 20.04.2024.
  • TOBB (2021). Türkiye Karavan Sektörü Durum Analizi Raporu. https://www.manisatso.org.tr/UserFiles/dosyalar/turkiye_karavan_sektoru_durum_analizi_raporu_hakkinda_5909.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2025.
  • Van Heerden, C. H. (2010). An exploratory analysis of leisure caravanning in the Kruger National Park in South Africa. Innovative Marketing, 6 (1), 66-72.
  • Wu, M. Y. & Pearce, P. L. (2014). Chinese recreational vehicle users in Australia: A netnographic study of tourist motivation. Tourism Management, 43, 22-35.
  • Wu, M. Y. & Pearce, P. L. (2017). The rally experience: Exploring motivation patterns of Australian grey nomads. Journal of Destination Marketing & Management, 6, 407-415.
  • Yaşarsoy, E., Turgut, N. & Saraç, Ö. (2024). Effects of Coronavirus (COVID-19) on Camping and Caravan Tourism Demand. ‘International Handbook of Skill, Education, Learning and Research Development in Tourism and Hospitality’ içinde (Ed. Sharma, Anukrati). Springer International Handbooks of Education, Singapur.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Zayım, M., Bayartan, M. & Kahraman, M. (2022). Değişen turizm algısında kamp/karavan turizmi: Demre Örneği. Coğrafya Dergisi, 45, 215-227.

Why Do They Travel? A Research on Individuals Participating in Caravan Tourism

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 15, 17.06.2025

Öz

In recent years, especially with the pandemic period, it is seen that some individuals tend to have a quiet, calm and natural vacation away from crowds and threats that may put their health at risk. It is noteworthy that caravans have become a very important holiday tool for such individuals. It has become important for destination managers to know the travel motivations and expectations of caravan tourists, whose numbers have increased considerably in recent years. Accordingly, the main purpose of this research is to reveal the push and pull travel motivations of caravan tourists. It is also aimed to reveal the expectations of caravan tourists from the caravan parks/destinations they visit. In this context, semi-structured interview method, one of the qualitative research methods, was used in the study and interviews were conducted with 8 individuals traveling with their caravans. As a result of the research, it was observed that the most common motivations for individuals to travel with their caravans were “seeking a quiet, calm and peaceful environment”, “spending time with family/friends” and “spiritual renewal”. It has been determined that the factors that pull individuals to travel to a destination with their caravans the most are “being a quiet destination”, “having natural beauties/attractions” and “the presence of facilities that may be needed with a caravan”. The main expectations of individuals from the caravan parks/destinations they visit are “proper and adequate infrastructure” and “safety”. By evaluating the results obtained within the scope of the research, some suggestions have been developed for sector and destination managers.

Kaynakça

  • Akpur, A. & Zengin, B. (2019). İznik gölü çevresinin kamp ve karavan turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Turizm ve Araştırma Dergisi, 8 (2), 4-20.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (12. Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
  • Bilim, Y. & Özer, Ö. (2021). No “over”, yes “minimal”! Camp and caravan tourism. Revista Anais Brasileiros De Estudos Turisticos, 11, 1-13.
  • Buldaç, M. (2021). Küresel salgın sürecinde değişik mekan arayışı: Karavan ve kullanıcı deneyimleri. Yıldız Journal of Art and Design, 8 (2), 90-104.
  • Dülgaroğlu, O. (2021). Termal turizme katılan turistlerin motivasyon faktörlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4 (2), 684-694.
  • Foley, C. & Hayllar, B. (2007). A tale of two caravan parks: Friendship, coımmunity and the freedom thing. Tourism Today, 7, 7-28.
  • Garrido, R. H., Gravalos-Gastaminza, A., Escobar-Rodriguez, T. & Perez-Calanas, C. (2022). Determining factors influencing use of caravanning tourism apps. Journal of Tourism Analysis, 29 (1), 160-184.
  • Hardy, A. & Gretzel, U. (2010). Why we travel this way: An exploration into the motivations of recreational vehicle users. ‘Drive Tourism’ içinde (Eds. Prideaux, Bruce ve Carson, Dean). Routledge, New York.
  • Higgs, P & Quirk, F. (2007). Grey nomads in Australia: Are they a good model for successful aging and health. Annals of the New York Academy of Sciences, 1114, 251-257.
  • Kearns, R., Collins, D. & Bates, L. (2017). It’s freedom! Examining the motivations and experiences of coastal freedom campers in New Zealand. Leisure Studies, 36 (3), 395-408.
  • Kenar, G. (2023). Karavan turistlerinin motivasyonuna etki eden unsurların belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 445-466.
  • McClymont, H., Thompson, M. & Prideaux, B. (2010). Understanding changes in the caravanning sector: A case study. ‘Drive Tourism’ içinde (Eds. Prideaux, Bruce ve Carson, Dean). Routledge, New York.
  • Mundet, L., Grijalvo, M. & Marin, J. (2023). Are camper travel lovers the new wave of tourism? A growing trend for destinations. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 25 (5), 918-939.
  • Nijas, V. P., Srivastava, A. & Das, B. K. (2023). Identification of tourism potential of Vagamon (Idukki, Kerala) for caravan park. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology, 12 (4), 2733-2740.
  • Öncül, N. E. & Erduran Nemutlu, F. (2023). Caravan camping area suggestions as a rural tourism opportunity: Canakkale. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 7 (2), 96-106.
  • Patterson, I., Pegg, S. & Mahadevan, R. (2015). The benefits of short stay caravan travel based on the lived experiences of grey caravanners in Australia. Tourism Analysis, 20, 539-549.
  • Prideaux, B. & McClymont, H. (2006). The changing profile of caravanners in Australia. International Journal of Tourism Research, 8(1), 45-58.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve T.C. Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı (2021). Karavan Üretiminde Tedarik Zinciri Yerlileştirme Raporu.
  • https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/00_karavan_tedarik_zinciri_yerlilestirme_raporu.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2025.
  • Türk Dil Kurumu-TDK (2024). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.04.2024.
  • Türkay, O., Dilmaç, E. & Taşarer, E. (2024). Turizmin “özgürlük” ve “yolda olmak” hali: Türkiye’deki karavan turistlerini anlamaya yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 385-408.
  • TÜRSAB (2021). 360o Kamp / Karavan Araştırması. https://tursab.org.tr/apps//Files/Content/0ba59553-43d3-4a21-a280-7efaaff799a3.pdf Erişim Tarihi: 20.04.2024.
  • TOBB (2021). Türkiye Karavan Sektörü Durum Analizi Raporu. https://www.manisatso.org.tr/UserFiles/dosyalar/turkiye_karavan_sektoru_durum_analizi_raporu_hakkinda_5909.pdf Erişim Tarihi: 26.02.2025.
  • Van Heerden, C. H. (2010). An exploratory analysis of leisure caravanning in the Kruger National Park in South Africa. Innovative Marketing, 6 (1), 66-72.
  • Wu, M. Y. & Pearce, P. L. (2014). Chinese recreational vehicle users in Australia: A netnographic study of tourist motivation. Tourism Management, 43, 22-35.
  • Wu, M. Y. & Pearce, P. L. (2017). The rally experience: Exploring motivation patterns of Australian grey nomads. Journal of Destination Marketing & Management, 6, 407-415.
  • Yaşarsoy, E., Turgut, N. & Saraç, Ö. (2024). Effects of Coronavirus (COVID-19) on Camping and Caravan Tourism Demand. ‘International Handbook of Skill, Education, Learning and Research Development in Tourism and Hospitality’ içinde (Ed. Sharma, Anukrati). Springer International Handbooks of Education, Singapur.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Zayım, M., Bayartan, M. & Kahraman, M. (2022). Değişen turizm algısında kamp/karavan turizmi: Demre Örneği. Coğrafya Dergisi, 45, 215-227.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turist Davranışı ve Ziyaretçi Deneyimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çavuşoğlu 0000-0003-4522-6401

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2024
Kabul Tarihi 3 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çavuşoğlu, F. (2025). Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 12(1), 1-15.
AMA Çavuşoğlu F. Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. Haziran 2025;12(1):1-15.
Chicago Çavuşoğlu, Fatih. “Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi 12, sy. 1 (Haziran 2025): 1-15.
EndNote Çavuşoğlu F (01 Haziran 2025) Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi 12 1 1–15.
IEEE F. Çavuşoğlu, “Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma”, Turizm Akademik Dergisi, c. 12, sy. 1, ss. 1–15, 2025.
ISNAD Çavuşoğlu, Fatih. “Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi 12/1 (Haziran 2025), 1-15.
JAMA Çavuşoğlu F. Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2025;12:1–15.
MLA Çavuşoğlu, Fatih. “Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma”. Turizm Akademik Dergisi, c. 12, sy. 1, 2025, ss. 1-15.
Vancouver Çavuşoğlu F. Neden Seyahat Ediyorlar? Karavan Turizmine Katılan Bireylere Yönelik Bir Araştırma. Turizm Akademik Dergisi. 2025;12(1):1-15.