Understanding by design as an instructional model has an important role in the 21st century education approach. The basis of this understanding is to determine in advance the knowledge, skills and competencies that students should have at the end of an education process, to plan educational design to help students achieve these goals, and to develop educational assessment process in accordance with this plan. There is evidence in the literature that an instructional design developed within this framework has successful results. However, in order for this model to be successful, it is essential that target achievements must be determined by taking into account cognitive, affective and psychomotor skills besides planning a valid and reliable measurement and evaluation process by selecting student-centered, content-centered and performance-centered goals and objectives. In line with this principle, within the scope of this study, the undergraduate education program of the Management Information Systems department was examined and its goals and objectives were analyzed according to Bloom's Taxonomy, primarily in cognitive areas. Learning outcomes of the program on the department's Bologna website and learning outcomes of courses in the program were evaluated as data sources. The consistency between the outcomes of the program and the cognitive, affective and psychomotor levels to which objectives are related were analyzed. It was observed that 30% of the 476 specific learning objectives evaluated were not suitable for valid and reliable educational assessment. The rest piled up in lower cognitive levels of Bloom Taxonomy. It also concluded that all 14 learning outcomes of the program level focused on cognitive levels, and outcomes for affective and psychomotor skills were not included. As a result, it was concluded that the Management Information Systems department education program should be updated by taking into account the principles of understanding-based instructional design planning educational assessment processes with a holistic approach.
Management Information Systems Understanding Focused Design Program Outcomes Learning Design Training Program
Anlamaya odaklı öğretim tasarımı, 21. Yüzyıl eğitim anlayışında önemli bir yer tutmaktadır. Bu anlayışın temelinde öğrencilerin bir eğitim süreci sonunda sahip olması gereken bilgi, beceri ve yeterliliklerin önceden belirlenmesi, eğitim tasarımının öğrencileri bu hedeflere ulaştırmak üzerine planlanması ve ölçme değerlendirme sürecinin bu plana uygun şekilde geliştirilmesi yer alır. Bu çerçevede geliştirilen bir öğretim tasarımının başarılı sonuçları olduğuna ilişkin kanıtlar literatürde yer almaktadır. Ancak, bu modelin başarıya ulaşması için, belirlenecek hedef kazanımların bilişsel, duyuşsal ve psikomotor beceriler göz önünde bulundurularak belirlenmesi; öğrenci merkezli, içerik merkezli ve performans merkezli hedef ve kazanımların belirlenerek, geçerli ve güvenilir bir ölçme değerlendirme sürecinin planlanması esastır. Bu ilke doğrultusunda bu çalışma kapsamında Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü, lisans eğitim programı incelenmiş, hedef ve kazanımları Bloom Taksonomisi’ne göre, öncelikli olarak bilişsel alanlar olmak üzere, analiz edilmiştir. Veri kaynağı olarak bölüm Bologna sitelerindeki programın öğrenme çıktıları ve eğitim programında yer alan derslerin öğrenme çıktıları değerlendirilmiştir. Bu çalışma kapsamında, program ve planlarındaki çıktılarının arasındaki tutarlılık ile kazanımların ilgili olduğu bilişsel, duyuşsal ve psikomotor düzeyler analiz edilmiş, ölçme değerlendirme süreçlerine ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır. Değerlendirmeye alınan 476 özel öğrenme hedefinin %30’unun geçerli ve güvenilir ölçme değerlendirme için uygun olmadığı, kalanlarının alt bilişsel düzeylerde yığıldığı görülmüştür. 14 program öğrenme çıktısının tamamının üst bilişsel düzeylere odaklandığı, duyuşsal ve psikomotor becerilere yönelik çıktıların belirlenmediği değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü eğitim programının, anlamaya dayalı öğretim tasarımı ilkeleri gözetilerek bütüncül bir anlayışla ölçme-değerlendirme süreçleri de planlanarak güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Yönetim Bilişim Sistemleri Anlamaya Odaklı Tasarım Program Çıktıları Öğrenme Tasarımı Eğitim Programı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri Eğitimi, Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler, Öğrenme, Motivasyon ve Duygu |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: Ek |