Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of 2024 Türkiye Century Education Model and 2018 Science Curricula in terms of Basic Elements

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı, 346 - 388, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1614676

Öz

The aim of this study is to compare the 2018 and 2024 Turkey Century Education Model Science Curriculum in terms of objectives, content, teaching-learning processes, and assessment-evaluation components. The study, designed with a qualitative approach, employs the document analysis method. The Science Curricula approved by the Board of Education and Discipline in 2018 and 2024 serve as the data sources for the study. According to the findings, the 2024 curriculum differs from the 2018 curriculum in its objectives by emphasizing sustainability in its philosophy, incorporating social-emotional learning skills, and addressing concepts such as digital transformation, self-regulation, data-driven decision-making, affective awareness, and adherence to safety rules. In terms of content, the 2024 curriculum draws attention to teaching principles such as moving from the familiar to the unfamiliar and from the concrete to the abstract. An examination of the structure of the 2024 curriculum reveals the removal of the term "subject area" and the replacement of "learning outcomes" with "learning outputs." In terms of assessment and evaluation, the 2024 curriculum differs from the 2018 curriculum by prioritizing skill-based formative assessment and evaluation processes. In light of these findings, it is considered necessary to organize in-service training programs to inform science teachers about the newly implemented Turkey Century Education Model Curriculum.

Kaynakça

  • Acar, B., & Yaman, M. (2011). Bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin ilgi ve bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 1-10.
  • Aksoy, H., & Ünsal, Y. (2019). 2013 ve 2017 yılları fen bilimleri dersi öğretim programlarının fizik konuları bağlamında; içerik ve ünite organizasyonu bakımından karşılaştırılması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-19. https://doi.org/10.30855/gjes.2019.05.03.001
  • Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2013). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “Hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve analoji ile kavramsal değişim metinleri kullanılarak giderilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 175-193.
  • Andrade, H. L., & Heritage, M. (2017). Using formative assessment to enhance learning, achievement, and academic self-regulation. (J. H. McMillan, Dü.) New York and London: Routledege.
  • Avrupa Birliği Komisyonu. (2011). Science education in Europe: National policies, practices and research. Brüksel.
  • Aydın, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin sosyal yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111-124.
  • Aykaç, N., Küçük, H., Kartal, M., Tilkibaş, Ş., & Keskin, G. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan günümüze 4. ve 5. sınıf fen öğretim programlarının öğretim programının öğelerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(3), 824-835.
  • Bahar, M., Yener, D., Yılmaz, M., Emen, H., & Gürer, F. (2018). 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarındaki değişimler ve fen teknoloji matematik mühendislik (STEM) entegrasyonu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 702-735. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-412111

2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Temel Öğeler Bakımından Karşılaştırılması

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı, 346 - 388, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1614676

Öz

Bu çalışmada 2018 ve 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme öğeleri bağlamında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Nitel yaklaşımla tasarlanan çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri kaynağı olarak 2018 ve 2024 yıllarında Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programları kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; hedefler açısından 2024 yılı öğretim programında farklı olarak felsefesinde sürdürülebilirliği temel aldığı, sosyal-duygusal öğrenme becerilerine yer verdiği ve bununla birlikte; dijital dönüşüm, öz düzenleme, veriye dayalı karar verme, duyuşsal farkındalığa sahip olma ve güvenlik kurallarına uygun davranma gibi kavramlardan bahsedildiği görülmüştür. Programlar içerik açısından değerlendirildiğinde ise; 2024 yılı öğretim programında yakından uzağa ve somuttan soyuta gibi öğretim ilkelerine dikkat çekildiği anlaşılmıştır. Bu programın yapısı incelendiğinde, 2018 yılı öğretim programından farklı olarak; “konu alanı” ifadesinin kaldırıldığı ve “kazanım” yerine “öğrenme çıktısı” ifadesinin tercih edildiği tespit edilmiştir. Ölçme-değerlendirme öğesi açısından ise; 2024 yılı öğretim programında 2018 yılı öğretim programından farklı olarak biçimlendirici değerlendirmeye yönelik beceri odaklı ölçme ve değerlendirme sürecinin esas alındığı görülmüştür. Belirlenen tespitler ışığında, yürürlüğe konan Türkiye Yüzyılı Maarif Öğretim Programı hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin bilgilendirilmesi amacıyla hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acar, B., & Yaman, M. (2011). Bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin ilgi ve bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 1-10.
  • Aksoy, H., & Ünsal, Y. (2019). 2013 ve 2017 yılları fen bilimleri dersi öğretim programlarının fizik konuları bağlamında; içerik ve ünite organizasyonu bakımından karşılaştırılması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-19. https://doi.org/10.30855/gjes.2019.05.03.001
  • Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2013). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “Hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve analoji ile kavramsal değişim metinleri kullanılarak giderilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 175-193.
  • Andrade, H. L., & Heritage, M. (2017). Using formative assessment to enhance learning, achievement, and academic self-regulation. (J. H. McMillan, Dü.) New York and London: Routledege.
  • Avrupa Birliği Komisyonu. (2011). Science education in Europe: National policies, practices and research. Brüksel.
  • Aydın, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin sosyal yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111-124.
  • Aykaç, N., Küçük, H., Kartal, M., Tilkibaş, Ş., & Keskin, G. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan günümüze 4. ve 5. sınıf fen öğretim programlarının öğretim programının öğelerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(3), 824-835.
  • Bahar, M., Yener, D., Yılmaz, M., Emen, H., & Gürer, F. (2018). 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarındaki değişimler ve fen teknoloji matematik mühendislik (STEM) entegrasyonu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 702-735. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-412111
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Torun 0000-0002-7295-5565

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2025
Kabul Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Torun, B., & Karamustafaoğlu, O. (2025). 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Temel Öğeler Bakımından Karşılaştırılması. Trakya Eğitim Dergisi, 15(Özel Sayı), 346-388. https://doi.org/10.24315/tred.1614676