The aim of this study is to compare the 2018 and 2024 Turkey Century Education Model Science Curriculum in terms of objectives, content, teaching-learning processes, and assessment-evaluation components. The study, designed with a qualitative approach, employs the document analysis method. The Science Curricula approved by the Board of Education and Discipline in 2018 and 2024 serve as the data sources for the study. According to the findings, the 2024 curriculum differs from the 2018 curriculum in its objectives by emphasizing sustainability in its philosophy, incorporating social-emotional learning skills, and addressing concepts such as digital transformation, self-regulation, data-driven decision-making, affective awareness, and adherence to safety rules. In terms of content, the 2024 curriculum draws attention to teaching principles such as moving from the familiar to the unfamiliar and from the concrete to the abstract. An examination of the structure of the 2024 curriculum reveals the removal of the term "subject area" and the replacement of "learning outcomes" with "learning outputs." In terms of assessment and evaluation, the 2024 curriculum differs from the 2018 curriculum by prioritizing skill-based formative assessment and evaluation processes. In light of these findings, it is considered necessary to organize in-service training programs to inform science teachers about the newly implemented Turkey Century Education Model Curriculum.
science curriculum Türkiye century Educational Model Science course Document analysis
Bu çalışmada 2018 ve 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme öğeleri bağlamında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Nitel yaklaşımla tasarlanan çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri kaynağı olarak 2018 ve 2024 yıllarında Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programları kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; hedefler açısından 2024 yılı öğretim programında farklı olarak felsefesinde sürdürülebilirliği temel aldığı, sosyal-duygusal öğrenme becerilerine yer verdiği ve bununla birlikte; dijital dönüşüm, öz düzenleme, veriye dayalı karar verme, duyuşsal farkındalığa sahip olma ve güvenlik kurallarına uygun davranma gibi kavramlardan bahsedildiği görülmüştür. Programlar içerik açısından değerlendirildiğinde ise; 2024 yılı öğretim programında yakından uzağa ve somuttan soyuta gibi öğretim ilkelerine dikkat çekildiği anlaşılmıştır. Bu programın yapısı incelendiğinde, 2018 yılı öğretim programından farklı olarak; “konu alanı” ifadesinin kaldırıldığı ve “kazanım” yerine “öğrenme çıktısı” ifadesinin tercih edildiği tespit edilmiştir. Ölçme-değerlendirme öğesi açısından ise; 2024 yılı öğretim programında 2018 yılı öğretim programından farklı olarak biçimlendirici değerlendirmeye yönelik beceri odaklı ölçme ve değerlendirme sürecinin esas alındığı görülmüştür. Belirlenen tespitler ışığında, yürürlüğe konan Türkiye Yüzyılı Maarif Öğretim Programı hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin bilgilendirilmesi amacıyla hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.
Fen Bilimleri dersi öğretim programı Türkiye yüzyılı maarif modeli Fen bilimleri dersi Doküman inceleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı |