Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5., 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelemesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı, 34 - 55, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1627304

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki eleştirel düşünme becerilerini incelemek ve bu becerilerin sınıf düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırma, 2023-2024 akademik yılında Manisa ili Gördes ilçesinde bir devlet okulunda yürütülmüştür. Çalışma grubunda her bir sınıf düzeyinden üçer öğrenci olmak üzere toplam dokuz öğrenci yer almıştır. Araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve dört matematik sorusundan oluşan ölçütler kullanılmıştır. Bulgular, içerik analizi ile değerlendirilmiş ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin genel olarak orta seviyede olduğu, ancak bu becerilerin yaş gruplarına göre farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma, eleştirel düşünme becerilerinin matematik öğretim programlarına nasıl daha etkili entegre edilebileceğine dair önemli çıkarımlar sunmaktadır.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel düşünme becerilerinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Altıntaş, E. (2009). Eleştirel düşünme becerilerinin matematik öğretimindeki önemi. Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 63-78.
  • Ay, S., & Akgöl, H. (2008). Ortaokul öğrencilerinde bilişsel gelişim süreci ve problem çözme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(148), 56-72.
  • Bayazıt, İ. & Aksoy, E. (2009). Matematik öğretiminde problem çözme sürecinin önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 22-37.
  • Doğan, M., Yıldırım, F., & Keskin, E. (2023). Matematik öğretiminde eleştirel düşünme becerilerini geliştirme yöntemleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 8(2), 110-134.
  • Doğanay, A., & Yağcı, R. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler öğretiminde öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek için uyguladıkları etkinliklerin değerlendirilmesi. Education Sciences, 6(2), 1679-1702.
  • Elder, L. & Paul, R. (2004). The miniature guide to critical thinking: Concepts & tools. The Foundation for Critical Thinking.
  • Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. (The Delphi Report). The California Academic Press.
  • Güneş, F. (2012). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 381-401
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüsniye Şenol 0009-0006-5635-8716

Elif Nur Akkaş 0000-0002-8286-8203

Erken Görünüm Tarihi 21 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2025
Kabul Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Şenol, H., & Akkaş, E. N. (2025). 5., 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelemesi. Trakya Eğitim Dergisi, 15(Özel Sayı), 34-55. https://doi.org/10.24315/tred.1627304