Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARININ BİLİM MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 992 - 1015, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1325616

Öz

Bu çalışma ile okul öncesi çocuklarının bir okul dışı öğrenme alanı olan bilim merkezleri hakkında görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu Kayseri Bilim Merkezini daha önce görmemiş olan altı okul öncesi öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılım gönüllülük esasına dayanmaktadır. Çalışma için gerekli izinler ilgili kuruluşlardan ve velilerden alınmıştır. Her öğrencinin velisi bilim merkezinde hazır bulunmuş ve çalışmayı uzaktan izlemiştir. Veri toplama aracı olarak ise yapılandırılmamış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Gözlem ve görüşme formları ile çocuklarının gezi öncesi davranışları, gezi boyunca davranışları ve gezi sonrasında davranışlarının incelenmesi hedeflenmiştir. Formun geçerli ve güvenilir olması için iki alan uzmanından görüş alınmıştır. Çalışmanın geçerliğini arttırmak için katılımcılarla sağlanan görüşmelerden doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Katılımcıların bilim merkezlerine ilişkin genel görüşleri, bilim merkezlerinin çok büyük ve güzel olduğu yönündedir. Katılımcıların daha önce bilim merkezlerine gitmedikleri ancak öğretmenlerinden, televizyondan veya çizgi filmlerden duydukları kadarıyla aşina oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca gözlem formuna göre çocukların gezi öncesinde heyecanlı ve meraklı oldukları görülmüştür. Gezi sonrası ise katılımcılar tekrar gelmek istedikleri ve heyecanlarının devam ettiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın, Ş. N., Erçetin, Ş. Ş., Potas, N., & Güngör, H. (2018). Gençlere bilimi anlatmak üzerine bir deneyim: Uluslararası gençlik ve bilim merkezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 436-449.
  • Altay, Z. (2019). Bilim merkezlerinin ortaokul öğrencilerinin fen eğitimine yönelik tutumlarına etkisi.[Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi].
  • Ateş, A., Ural, G., & Başbay, A. (2011). Effect of Mevlana Community and Science Center Applications on Learners’ Science Attitudes and Contributions for Learning Process. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(2).
  • Binbaşıoğlu, C.(2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi,. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Bozdoğan, A. E. (2017). “Fen Eğitiminde İnformal Öğrenme Ortamları” Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(8), 1-17.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çalışkan, M. (2001). Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ertaş, H., Şen, A. İ. ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Erten, Z. ve Taşcı, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638-657. https://doi.org/10.17556/jef.41328
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning-formal, non-formal and informal education. Journal Of Science Education And Teachnology, 16(9), 171-190 https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1997). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi

Investigating Preschool Children's Views about Science Centers

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 992 - 1015, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1325616

Öz

This study aimed to reveal the views of preschool children about science centers, which are an out-of-school learning area. The study group of this study consisted of six preschool students who had not seen Kayseri Science Center before. Participation in the study was based on volunteering. Necessary permissions for the study were obtained from relevant institutions and parents. Each student's parent was present at the science center and watched the study remotely. An unstructured interview form and an observation form were used as data collection tools. The aim of the observation and interview forms was to examine the children's behaviors before the trip, during the trip, and after the trip. Opinions were obtained from two field experts in order for the form to be valid and reliable. Direct quotes from the interviews with the participants were included to increase the validity of the study. The obtained data were subjected to content analysis. The general views of the participants about science centers were that science centers were very big and beautiful. It was determined that the participants had not been to science centers before, but they were familiar with them from what they had heard from their teachers, television, or cartoons. In addition, according to the observation form, it was observed that the children were excited and curious before the trip. After the trip, it was determined that the participants wanted to come again and their excitement continued.

Kaynakça

  • Açıkalın, Ş. N., Erçetin, Ş. Ş., Potas, N., & Güngör, H. (2018). Gençlere bilimi anlatmak üzerine bir deneyim: Uluslararası gençlik ve bilim merkezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 436-449.
  • Altay, Z. (2019). Bilim merkezlerinin ortaokul öğrencilerinin fen eğitimine yönelik tutumlarına etkisi.[Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi].
  • Ateş, A., Ural, G., & Başbay, A. (2011). Effect of Mevlana Community and Science Center Applications on Learners’ Science Attitudes and Contributions for Learning Process. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(2).
  • Binbaşıoğlu, C.(2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi,. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Bozdoğan, A. E. (2017). “Fen Eğitiminde İnformal Öğrenme Ortamları” Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(8), 1-17.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Çalışkan, M. (2001). Öğretimi Planlama Uygulama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ertaş, H., Şen, A. İ. ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Erten, Z. ve Taşcı, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638-657. https://doi.org/10.17556/jef.41328
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning-formal, non-formal and informal education. Journal Of Science Education And Teachnology, 16(9), 171-190 https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1997). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Dışı Öğrenme, Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Karabulut 0000-0002-0895-8665

Fatma Nur Özdemir 0009-0008-5483-500X

Zeliha Gökçe 0000-0003-0640-1879

İshak Afşin Kariper 0000-0001-9127-301X

Erken Görünüm Tarihi 25 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karabulut, H., Özdemir, F. N., Gökçe, Z., Kariper, İ. A. (2025). OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARININ BİLİM MERKEZLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 992-1015. https://doi.org/10.24315/tred.1325616