Bu araştırmada, çocuğu ilkokula devam eden anne babaların dijital ebeveynlik farkındalıklarının; ebeveynlerin çocukların dijital aktivitelerindeki rolüne, araştırmaya dâhil olan ebeveyne, dijital aktivitelere katılım durumuna, güvenlik filtresi kullanım durumuna, çocuk ve ebeveynlerin dijital aktivite sürelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini çocuğu ilkokula (1-4.sınıf) devam eden 256 ebeveyn (152 anne, 104 baba) oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Dijital Ebeveynlik Farkındalık Ölçeği (DEFÖ) ve araştırmacılar tarafından oluşturulan Genel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda annelerin dijital ebeveynlik farkındalıklarının babalardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çocuğunun dijital aktivitelerine aktif katılım gösteren ve kontrol eden güvenlik filtresi kullanan ebeveynlerin dijital ebeveynlik farkındalık puanlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çocukların dijital aktivite süreleri ile ebeveynlerin dijital ihmal puanları; ebeveynlerin dijital aktivite süreleri ile de olumsuz model olma puanları arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu bulgular doğrultusunda anne ve babaların ilgi, rehberlik ve gözetiminin dijital ebeveynlik farkındalığını artırdığı söylenebilir. Çocukların dijital deneyimlerini yönetme konusunda özellikle babaların dijital ortamlarda uygun rol modeller oluşturmasının önemli olduğu vurgulanmalıdır. Hem çocuğun hem de ebeveynlerin dijital aktivite süresinin artmasının dijital ebeveynliği olumsuz yönde etkileyeceği dikkate alınmalıdır.
Dijital Ebeveynlik İlkokul Dönemi Çocuk Dijital Aktivite Anne-Baba
In this study, the digital parenting awareness of 256 parents (152 mothers, 104 fathers) with primary school children (grades 1–4) was examined. The Digital Parenting Awareness Scale and a General Information Form were used to assess how parents’ roles, participation in digital activities, use of security filters, and time spent online influenced awareness. Results indicated that mothers scored higher than fathers, and that parents actively engaged in children’s digital pursuits and employing security filters displayed higher awareness. Moreover, there was a moderate link between children’s digital activity duration and parents’ digital neglect scores, as well as between parents’ own digital activity time and negative modeling scores. These findings highlight the importance of parental guidance and supervision in fostering digital parenting awareness. In particular, mothers and fathers who show greater involvement and monitoring in their children’s online experiences demonstrate stronger digital parenting capabilities. In line with these findings, it can be said that the interest, guidance and supervision of mothers and fathers increase digital parenting awareness. It should be emphasised that it is especially important for fathers to create appropriate role models in digital environments to manage children's digital experiences. It should be taken into consideration that the increase in the duration of digital activity of both children and parents will negatively affect digital parenting.
Digital Parenting Primary School Children Digital Activity Parents
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 24 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International