Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 194 - 209, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174

Öz

Bu araştırma; farklı sosyoekonomik koşullara sahip okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenlere sorularını/zor sorularını ve öğretmenlerin çocukların zor sorularına cevaplarını incelemeyi amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmaya, Türkiye’nin orta kısmında yer alan bir ildeki alt sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15, orta sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15 ve üst sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15 olmak üzere toplam 45 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Veriler görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuklar öğretmenlerine; günlük rutin, günlük yaşam, fen-doğa ve teknoloji, din ve izin/istek ile ilgili sorular sormuşlardır. Çocukların zor soruları ise günlük rutin, günlük yaşam, fen-doğa ve teknoloji, din ve doğum ile ilgilidir. Çocukların sorularının ve zor sorularının temalara göre frekansları sosyoekonomik koşullara göre farklılaşmıştır. Okul öncesi öğretmenleri çocukların zor sorularına açıklayıcı yanıt vererek ve soruları yanıtsız bırakarak karşılık vermişlerdir. Çocukların zor sorularına cevap vermeyen öğretmenler; cevap vermeme, dikkati başka yöne çekme/geçiştirme, bilmediğini söyleme, araştıracağını söyleme ve beraber araştırmayı teklif etme stratejilerini sergilemişlerdir. Öğretmenlerin çocukların zor soruları karşısında cevap vermedikleri zaman uyguladıkları stratejilerin frekansları sosyoekonomik koşullara göre farklılaşmıştır. Araştırmanın bulguları tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

Etik kurallara uyulmuştur.

Kaynakça

  • Baldwin, D. A., & Moses, L. J. (1996). The ontogeny of social information gathering. Child Development, 67, 1915–1939. https://doi.org/10.2307/1131601
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Gündoğdu 0000-0001-6841-8890

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 16 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, S. (2025). Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174
AMA Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. Nisan 2025;29(1):194-209. doi:10.20296/tsadergisi.1496174
Chicago Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174.
EndNote Gündoğdu S (01 Nisan 2025) Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 194–209.
IEEE S. Gündoğdu, “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 194–209, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1496174.
ISNAD Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174.
JAMA Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. 2025;29:194–209.
MLA Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 194-09, doi:10.20296/tsadergisi.1496174.
Vancouver Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. 2025;29(1):194-209.