Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Certificate Programs on Teaching Turkish as a Foreign Language According to the Opinions of the Instructors

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 275 - 293, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1498360

Öz

The increasing demand for learning Turkish as a second/foreign language has increased the need for experts in this field. To meet this need, certificate programmes for teaching Turkish as a foreign language have been initiated. This study aims to examine the certificate programs for teaching Turkish as a foreign language according to the opinions of instructors. This qualitative study was designed as a descriptive case study conducted with 30 instructors working/worked there. The instructors were interviewed to gather their opinions/suggestions regarding the aims, content, educational status, and assessment-evaluation components of the programs. The findings indicate the participants are motivated by the desire to find a job and gain proficiency in the field, while the organizing institutions aim to offer a more qualified program and generate revenue. It has been determined there are courses on how to develop different language skills in the content and these courses meet the needs. Slides/visuals are frequently used; however, the number of practical lessons should be increased and the participation of the participants should be ensured. In the programs, assessment-evaluation is often done with multiple-choice tests including theoretical questions; however, it is recommended practices should also be included. The study concludes with suggestions for researchers and related institutions.

Kaynakça

  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin/“öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2452-2463.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 275 - 293, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1498360

Öz

İkinci/yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye artan talep bu alanda uzman öğreticiye duyulan gereksinimi de artırmıştır. Bu gereksinimi karşılamak için yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programları başlatılmıştır. Bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sertifika programlarının öğretim elemanları görüşlerine göre incelenmesini amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için öğretim elemanlarının uygulanmakta olan sertifika programlarının amaçlarına, içeriğine, eğitim durumuna ve ölçme-değerlendirme ögelerine ilişkin görüşleri ve önerileri belirlenmiştir. Bu nitel araştırma, bir betimleyici durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu bu sertifika programlarında görev almış/almakta olan 30 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler, tümevarımcı içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın bazı bulguları şöyledir: Sertifika programına dâhil olan katılımcılar iş bulmak ve alanda yeterlilik kazanmak; program düzenleyen kurumlar ise daha nitelikli bir sertifika programı sunmak, kuruma para kazandırmak gibi amaçları yerine getirmek istemektedir. Programların içeriğinde farklı dil becerilerinin nasıl geliştirileceğine yönelik derslerin olduğu ve bunların ihtiyaca yönelik olduğu belirlenmiştir. Derslerde sıklıkla slaytlar ve görseller kullanılmaktadır, ancak uygulama ağırlıklı derslerin sayısının artırılması ve katılımcıların aktif katılımının sağlanması önerilmektedir. Programlarda sıklıkla teorik sorulardan oluşan çoktan seçmeli testlerle ölçme-değerlendirme yapılmaktadır; ancak uygulamaların da dâhil edilmesi önerilmektedir. Araştırmada son olarak, araştırma sonuçlarına dayalı olarak sertifika programı geliştiren/uygulayan kurum ve kuruluşlar ile araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin/“öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2452-2463.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İzlem Demiralay 0000-0002-8478-8119

Elif İlhan 0000-0002-8536-1571

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2024
Kabul Tarihi 8 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demiralay, İ., & İlhan, E. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 275-293. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1498360
AMA Demiralay İ, İlhan E. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. TSA. Nisan 2025;29(1):275-293. doi:10.20296/tsadergisi.1498360
Chicago Demiralay, İzlem, ve Elif İlhan. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 275-93. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1498360.
EndNote Demiralay İ, İlhan E (01 Nisan 2025) Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 275–293.
IEEE İ. Demiralay ve E. İlhan, “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 275–293, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1498360.
ISNAD Demiralay, İzlem - İlhan, Elif. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 275-293. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1498360.
JAMA Demiralay İ, İlhan E. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. TSA. 2025;29:275–293.
MLA Demiralay, İzlem ve Elif İlhan. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 275-93, doi:10.20296/tsadergisi.1498360.
Vancouver Demiralay İ, İlhan E. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programlarının Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. TSA. 2025;29(1):275-93.