Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 294 - 310, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440

Öz

İnsanların doğal yaşamdaki ilgi ve iletişimini sağlayan göstergeler, ilişkileri belli bir düzlemde sıralamayı, sınırlandırmayı ve konumlandırmayı sağlar. Bu sebeple birden fazla unsur bağlı bulunduğu taşıyıcılar ve aktarıcılar aracılığı ile dikkat düzeyini en üst seviyeye getirmektedir. Reklamlar bağlantıyı kurma, sesletim içerisindeki kodlarla iletinin anlam kazanmasına yol açmaktadır. Bu sayede reklamı yapılan hizmetin veya pazarlamada yer alan ürünün hedef kitledeki etki alanına yönlendirilmesi, belirli bir düşünceye dikkat çekilmesi ve bilgi verilmesi istenen görüşün benimsenmesi kolaylaşmaktadır. Reklam metinlerinde çokça sembol yer alıp her sembolün zihindeki çağrışım yoluyla ne ifade ettiği kodlarla sunulur. Bu kodlamalar mitler ile anlam zeminine oturtulurken analizdeki görsel materyaller de izleyicinin zihnine hizmet eder. 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinin yıkım ve etki alanlarının çokça görüldüğü reklamlar oldukça dikkat çekicidir. Bu çalışmada da mevcut bağlamda bir gıda ürünü markası olan Lays reklamının 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinden önce ve sonraki metni göstergebilimsel açıdan düz ve yan anlam boyutlarıyla incelenmiştir. Reklam metinlerinde yer alan göstergeler, gönderge sistemi, mitsel çözümleme ve görüntü / ses bağlantılı tüm kodlar irdelenerek böylece, elde edilen bulguların kültüre, yaşantıya etkileri bu etkilerin anlam dünyaları tespit edilmiş, reklam metninin anlatım dili, metnin içine gizlenmiş kodları ikili karşıtlık yöntemi ile karşılaştırılarak göstergebilime farklı bir bakış açısı sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Felsefe terimleri sözlüğü. İnkılap Yayınevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Somuncu 0000-0002-9101-3012

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 10 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Somuncu, M. (2025). 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440
AMA Somuncu M. 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. TSA. Nisan 2025;29(1):294-310. doi:10.20296/tsadergisi.1509440
Chicago Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440.
EndNote Somuncu M (01 Nisan 2025) 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 294–310.
IEEE M. Somuncu, “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 294–310, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1509440.
ISNAD Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440.
JAMA Somuncu M. 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. TSA. 2025;29:294–310.
MLA Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 294-10, doi:10.20296/tsadergisi.1509440.
Vancouver Somuncu M. 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. TSA. 2025;29(1):294-310.