Bu makale, Geç Orta Çağ Anadolu’sunda tıp ve doğa bilimleri alanında yazılan Türkçe eserlerde mütālaʿa kavramının işlevini inceleyerek, bu eserlerin pratik bilgi sağlayan başvuru metinleri ve bireysel öğrenimi teşvik eden araçlar olarak nasıl konumlandığını tartışmaktadır. Literatürde genellikle erken modern Osmanlı medrese bağlamında ele alınan mütālaʿa pratiğinin, Geç Orta Çağ Anadolu’sunda özellikle Türkçe kılavuz ve ansiklopedik metinlerde merkezi bir role sahip olduğu gösterilmektedir. Fihristli, hiyerarşik başlıklara ayrılmış ve kullanıcı dostu şekilde düzenlenmiş bu eserler, okuyucunun doğrudan bir üstad veya hocaya bağımlı olmaksızın bilgiye erişimini mümkün kılmakta, hatta hekim ya da müderrisin yokluğunda onların yerini alabileceklerini iddia etmektedir. Türkçe doğa bilimleri ve tıp kitapları, yalnızca muteber kaynaklardan bilgi aktarmakla kalmayıp, bilginin derlenme ve okunma yöntemlerini de Anadolu’ya taşımakta ve dönemin entelektüel dünyasında önemli bir dönüşümü yansıtmaktadır.
Geç Orta Çağ'da Anadolu Tıp Metinleri Doğa Bilimleri Mütalaa Ansiklopedizm.
This article examines the function of mütālaʿa (reading with reflection) reading in Turkish medical and natural sciences books written in Late Medieval Anatolia, remarking how these works were not merely repositories of knowledge but also guides for practical natural knowledge, and instruments designed to facilitate self-learning. While literature has often studied mütālaʿa within the context of early modern Ottoman madrasa education, this study demonstrates that it played a central role in Late Medieval Anatolian vernacular encyclopedic and instructional texts. Structured with hierarchical headings, indices, and user-friendly organization, these works enabled readers to access knowledge without direct reliance on a master or instructor, and even claimed to substitute for physicians or scholars in their absence. Turkish-language natural science and medical texts not only transmitted authoritative knowledge but also introduced methods of compilation and reading strategies, thereby reflecting a broader intellectual transformation in the period.
Late Medieval Anatolia Medical Texts Natural Knowledge Reading Encyclopædism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarihsel Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 6 |