Propaganda refers to activities carried out deliberately to change mass opinions and turn them into action. From the 19th century onward, the elected governments’ utilization of the power of propaganda to maintain and sustain their power has expanded the meaning and scope of the concept. In the same century, separatist movements, which increased in parallel with the idea of nationalism, involved propaganda in their activities. Cigarette papers are one of the tools that can be used as a means of propaganda with their visual and textual content. In the Ottoman Empire, the idea of utilizing cigarette papers for propaganda purposes was put into practice in the late 19th century. This included their use to generate income for committees and sometimes politically for the construction of national identity. The censorship that marked the reign of Abdülhamid II also determined the State’s reflex in its fight against propaganda. In this respect, the propaganda on cigarette papers was directly related to the perception of propaganda.
Examining the propaganda aspect of cigarette packs and papers in the Ottoman Empire, the present study aims to analyze the scale, form, and objectives of propaganda in the light of Ottoman archival sources. The main question of the study is how cigarette papers were used for political propaganda and which audiences were targeted. The extent to which Ottoman administrators perceived cigarette packs and papers as propaganda and the countermeasures they took against it are also analyzed.
Propaganda Cigarette Paper Abdülhamid II Bulgarian Greek Armenian
Propaganda, kitle düşüncelerinin değiştirilmesi ve eyleme geçirilmesi amacıyla, bilinçli olarak icra edilen faaliyetleri ifade eder. Özellikle 19. yüzyıldan itibaren seçimle gelen hükûmetlerin iktidarlarını korumak ve sürdürebilmek amacıyla propagandanın gücünden faydalanmaları, kavramın anlamını ve kapsamını genişletmiştir. Aynı yüzyılda ulusçuluk düşüncesine paralel olarak artan ayrılıkçı hareketler de faaliyetlerini propagandayla iç içe gerçekleştirmişlerdir. Görsel ve yazı içermesi bakımından sigara kâğıtları da propaganda aracı olarak kullanılabilecek enstrümanlardan bir tanesidir. Osmanlı Devleti özelinde propaganda amaçlı sigara kâğıtları, 19. yüzyılın sonlarından itibaren keşfedilmiştir. Sigara kâğıtları kimi zaman komitelere gelir elde etmek amacıyla kimi zaman da millî kimliğin inşasında siyasi amaçlarla kullanılmıştır. II. Abdülhamid dönemine damga vuran sansür ise propagandayla mücadelede devletin refleksini de belirlemiştir. Bu bakımdan sigara kâğıtlarındaki propaganda aynı zamanda propaganda algısı ile de doğrudan bağlantılıdır.
Osmanlı Devleti’nde sigara paket ve kâğıtlarının propaganda yönünü inceleyen bu çalışma, Osmanlı arşiv kaynakları ışığında propagandanın ölçeğini, şeklini ve hedeflerini incelemeyi amaçlamaktadır. Sigara kâğıdının siyasi propaganda amacıyla ne şekilde kullanıldıkları, hangi kitleleri hedef aldıkları çalışmanın ana sorusunu oluşturmaktadır. Ayrıca Osmanlı idarecilerinin sigara paket ve kâğıtlarını hangi ölçekte propaganda olarak algıladıkları ve bu mamul özelinde hangi karşı tedbirlerin aldıkları incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |
Belleten Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.