Bu çalışma, acemi sürücülerin işitsel ve görsel uyaranlara, özellikle korna sesi ve selektöre verdikleri psikolojik ve davranışsal tepkileri incelemektedir. Bu çalışmanın temel amacı, acemi sürücülerin korna sesi ve selektör gibi çevresel uyaranlara verdikleri duygusal tepkilerin sürüş davranışlarına olan etkisini incelemektir. 30 acemi sürücü ile yüz yüze veya internet üzerinden görüşmeler yoluyla nitel veri toplanmış ve bu süreçte, acemi sürücülerin trafikte karşılaştıkları uyaranlara verdikleri tepkiler ile karar alma süreçleri ve genel sürüş performansları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Katılımcılardan elde edilen veriler tematik analiz yöntemi kullanılarak beş ana kategori altında gruplandırılmıştır: “Çevresel Faktörler,” “Duygusal Tepkiler,” “Sürücü Davranışı,” “İletişim” ve “Tutumlar.” Bulgular, korna sesi ve selektör gibi dış uyaranların acemi sürücülerin dikkatini ve duygusal durumunu önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir. Bu durum genellikle kaygı, öfke ve stres seviyelerinin artmasına yol açmaktadır. Bu duygusal tepkiler, hız yapma, agresif sollama ve şerit değiştirme gibi saldırgan sürüş davranışlarıyla yakından ilişkilidir. Ayrıca, acemi sürücülerin bu tür uyaranlara karşı tutumlarının zamanla değiştiği, deneyim kazandıkça duygusal tepkilerinin azaldığı tespit edilmiştir. Ancak, bu uyaranlara sık maruz kalmak bazı durumlarda sürücülerin özgüveninin azalmasına neden olabilmektedir. Çalışmanın sonuçları, sürücü eğitim programlarına duygu düzenleme ve stres yönetimi stratejilerinin dahil edilmesinin önemini vurgulamaktadır. Acemi sürücülerin duygusal tepkilerini kontrol edebilme becerisi kazanmaları, yol güvenliğinin artırılmasına, saldırgan sürüş davranışlarının azaltılmasına ve genel sürüş performansının iyileştirilmesine katkı sağlayabilir.
acemi sürücüler psikolojik etki korna sesi selektör duygusal tepkiler
Ethical approval for the research was obtained from the TOBB ETU Human Research Ethics Committee (E-27393295-100-69434).
This study investigates the psychological and behavioral responses of novice drivers to auditory and visual stimuli, specifically honking and headlight flashing. The primary objective of this study was to examine how novice drivers’ emotional responses to environmental stimuli such as horn sounds and headlight flashing influence their driving behavior. Using face-to-face or online interviews, qualitative data were collected from 30 novice drivers, with a focus on their reactions to traffic stimuli and the resulting effects on their decision-making and overall driving performance. Thematic analysis was employed to identify key themes, resulting in five main categories: "Environmental Factors," "Emotional Responses," "Driver Behavior," "Communication," and "Attitudes." The findings reveal that external stimuli such as honking and headlight flashing significantly affect novice drivers’ attention and emotional state, often leading to heightened levels of anxiety, anger, and stress. These emotional responses are closely linked to increased aggression on the road, including speeding, aggressive overtaking, and erratic lane changing. Furthermore, the study uncovered that novice drivers’ attitudes toward these stimuli evolved with experience, with less emotional reactivity observed as they gained more driving experience. However, frequent exposure to these stimuli still led to a decrease in self-confidence in some cases. The results emphasize the importance of incorporating emotional regulation and stress management strategies into driver education programs. By equipping novice drivers with the skills to manage their emotional responses, it is possible to improve road safety, reduce aggressive driving behaviors, and enhance overall driving performance.
novice drivers psychological impact horn sounds headlight flashing emotional responses
Ethical approval for the research was obtained from the TOBB ETU Human Research Ethics Committee (E-27393295-100-69434).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Trafik Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/