Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 161 - 174, 30.04.2025

Öz

Hibrit bir form olarak 1948 yılında Fikret Emirov tarafından ortaya konulan Senfonik - Muğam formu, muğamla senfoninin birleşiminden ve sentezinden meydana çıkmış bir düşünce sonucudur. Bu tür, monodik (tek sesli) muğamın senfonikleştirilmesi, onun armonik ve polifonik yapılarla yeni hayat bulmasına yol açmıştır. Birçok Azerbaycan bestecisi tarafından devam ettirilen bu gelenek, çeşitli muğamların senfonikleştirilmesine de ışık tutmuştur. Bu eserlerden, Niyazi’nin Rast, S. Elesgerov’un Bayatı - Şiraz, T. Bakıhanov’un Humayun, Neva, Rahab, V. Adıgözelov’un Segah vb. eserleri örnek gösterilebilir. F. Emirov’un Azerbaycan müziğine senfonik muğam türünde üç eser bahşetmiştir: Şur, Kürdovşarı ve Gülistan Bayatı - Şiraz. Bu eserlerden ikisi halk müziği örnekleri üzerinde, son senfonik muğamı ise daha çok flaş şeklinde seslenerek, senfonik gelişim yolu geliştirilmiştir. Bu çalışmada, Azerbaycan bestecilik ekolünün en tanınmış simalarından olan Fikret Emirov’un müzik tarihine yeni bir tür olarak armağan ettiği Senfonik Muğam araştırılmıştır. Bu bağlamda, Azerbaycan’da Muğam Destgahı anlayışı, muğamlara bağlı ses sistemi incelenmiş ve Azerbaycan’da senfonik muğam türünün kurucusu Fikret Emirov’un Şur, Kürdovşarı ve Gülüstan Bayatı - Şiraz senfonik muğamlarının analizi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Babayev, E. (2018) Azerbaycan muğamının nezeri esasları. Işıq.
  • During, J. (1997). The Spirit of Sounds: The Unique Art of Ostad Elahi.
  • Emirov, F. (1948) “Kürd - Ovşarı” senfonik muğam. El yazması, Bakı.
  • Emirov, F. (1966) “Şur” senfonik muğam. Piyano için 4 el. Musa Mirozeyev. Azerbaycan Devlet Neşriyyatı.
  • Emirov, F. (1974). Gülüstan Bayatı - Şiraz. Partitür. Soviet Composer.
  • Hacıbeyli, Ü. (1985) Azerbaycan halk musikisinin esasları. Yazıcı.
  • Nettl, B. (1985). The Western Impact on World Music.
  • Powers, H. (2001). “Raga” in The New Grove Dictionary of Music and Musicians.
  • Seferova, Z. (1998) Azerbaycan Musiqisi Tairxi. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Memarlıq və İncəsənət İnstitutu.
  • Seferova, Z. (2016) Türk dünyasının müzik yıldızı Üzeyir Hacıbeyli. Ankara.
  • Signell, K. (1977). Makams of Turkish Art Music.
  • Soysal, F. (2012) Rast Muğamı çerçevesinde Azerbaycan Muğam kavramı. Diyarbakır Tehmitazqızı, S. (2012) Fikret Emirov. Aspoliqraf.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aynur Elhan Nayir

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2025
Kabul Tarihi 17 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nayir, A. E. (2025). AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 8(2), 161-174.
AMA Nayir AE. AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM. TÜDAD. Nisan 2025;8(2):161-174.
Chicago Nayir, Aynur Elhan. “AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 8, sy. 2 (Nisan 2025): 161-74.
EndNote Nayir AE (01 Nisan 2025) AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 8 2 161–174.
IEEE A. E. Nayir, “AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM”, TÜDAD, c. 8, sy. 2, ss. 161–174, 2025.
ISNAD Nayir, Aynur Elhan. “AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 8/2 (Nisan 2025), 161-174.
JAMA Nayir AE. AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM. TÜDAD. 2025;8:161–174.
MLA Nayir, Aynur Elhan. “AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM”. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 161-74.
Vancouver Nayir AE. AZERBAYCAN MÜZİĞİNDE SENFONİK MUĞAM. TÜDAD. 2025;8(2):161-74.