Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hotel as a Pathetic Space Fiction: Dünya Ağrısı and Otel Odaları

Yıl 2025, , 267 - 274, 15.05.2025
https://doi.org/10.62425/turcology.1564261

Öz

The ontological connection between space and human beings is as old as human history. The concept of space, which appears as a place where human beings position their existence and feel safe, is one of the basic phenomena that establishes the inner integrity of the person in ontological terms. In this context, space, beyond its physical appearance, gains an important character in human perception and understanding of the world and in finding a place for oneself. As such, space often comes to the fore in literary texts as an element that reflects the inner worlds of characters. Hotels, as symbolic places of modern times, play an important role in analyzing the inner worlds of the characters as places that signify the loneliness and homelessness of human beings. As a concept describing helplessly accepted suffering, pathetic describes the grief experienced when the individual submits to his or her fate. When this grief is dealt with in a way that overlaps with the space in which human beings live, a perceptual attitude towards the space develops. In this context, Ayfer Tunç's novel Dünya Ağrısı and Necip Fazıl Kısakürek’s poem Otel Odaları intersect both in terms of the space they choose and the pathetic emotion they deal with. Tunç reveals the pathetic emotion in his protagonist, whom he places in a tense father-son relationship, while imprisoning him in a hotel. Necip Fazıl, on the other hand, allows us to approach the space from the same perceptual place with his poem that advises us to approach the homeless and lonely inhabitants of hotel rooms with a pathetic feeling. In the end, the pathetic emotion that intersects a novel character and a poetic subject is noteworthy in terms of showing the alienation that modern man experiences with his loneliness and its spillover into space.

Etik Beyan

Ethics committee approval is not required.

Kaynakça

  • Bachelard, G. (2017). Mekânın poetikası (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven (M. Rifat & S. Rifat, Çev.) Yayı Kredi Yayınları.
  • Başaran, A. (2021). Neden Bachelard okuruz? yeni bir mekân ve mekunluk anlayışına doğru (M. T. Tunç & S. Yıldız, Der.). Mimarlar neden Bachelard okur? İçinde (37-56), Ketebe Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2013). Modern Hayatın Ressamı (A. Berktay, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bilgin, N. (2011). Eşya ve insan. Gündoğan Yayınları.
  • Cevizci, A. (2013) Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Enis, B. (2003). ‘Otel’ bir yazı atölyesinden. Kitaplık, 63.
  • Gürbilek, N. (2015). Mağdurun dili. Metis Yayınları.
  • Halbwachs, M. (2021). Kolektif hafıza (B. Barış, Çev.). Heretik Yayınları.
  • Kanter, B. (2013). Otel odaları şiirinde yalnızlık ve kimsesizlik. İçinde F. Tuna, E. Yılmaz & H. Yorulmaz (Ed.), Uluslararası Necip Fazıl Kısakürek Sempozyumu (ss. 179-187). Büyük Doğu Yayınları.
  • Kaplan, M. (1997). Şiir tahlilleri 2 cumhuriyet devri Türk şiiri. Dergâh Yayınları.
  • Kısakürek, N. F. (2024) Çile. Büyük Doğu Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2013) Necip Fazıl'ın şiirinde Baudelaire etkisi, Kahramanmaraş Sempozyumu.
  • Korkmaz, R. (2007). Romanda mekânın poetiği, Edebiyat ve Dil Yazıları Mustafa İsen’e Armağan (A. Kulhanlıoğlu & S. Eker, Haz.), Grafiker Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2017). Romanda mekânın poetiği. İçinde R. Korkmaz & V. Şahin (Ed.), Romanda mekân (s. 9–26). Akçağ Yayınları.
  • Narlı, M. (2007). Şiir ve mekân: Cumhuriyet dönemi (1920-1950) Türk şiirinde şiir-mekân ilişkisi. Hece Yayınları.
  • Nora, P. (2006). Hafıza mekânları (M. E. Özcan, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Sağlam, M. H. (2014). Necip Fazıl Kısakürek’in Otel Odaları şiirini psikanalitik edebiyat kuramı bağlamında okuma denemesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 240-252.
  • Tekin, M. (2012). Roman sanatı. Ötüken Neşriyat.
  • Tunç, A. (2020). Dünya Ağrısı. Can Yayınları.

Patetik Bir Mekân Kurgusu Olarak Otel: Dünya Ağrısı ve Otel Odaları

Yıl 2025, , 267 - 274, 15.05.2025
https://doi.org/10.62425/turcology.1564261

Öz

Mekân ve insan arasındaki ontolojik bağ insanlık tarihi kadar eskiye dayanır. İnsanoğlunun varlığını konumlandırdığı ve kendisini güvende hissettiği bir mahal olarak değer kazanan mekân tasavvuru kişinin ontolojik bakımdan içsel bütünlüğünü kuran temel fenomenlerden biridir. Bu bağlamda mekân, fiziksel görünümü ötesinde insanın dünyayı algılamasında, kavramasında ve kendisine bir yer edinmesinde önemli bir mahiyet kazanır. İdrak edilen zamanın bir yansıması olarak muhayyilenin yarattığı mekân algısı tür fark etmeksizin edebî metinlerde karakterin iç âlemi ile irtibatlandırılır. Hâl böyle olunca da edebî metinlerde sıklıkla karakterlerin iç dünyasını yansıtan bir unsur olarak mekân ön plana çıkar. Neticede modern insanın mekânla kurduğu ünsiyet haletiruhiyesinin bir tezahürüdür ve bu hâl metne de yansır. Modern zamanların simgeleşen mekânları olarak oteller de insanoğlunun yalnızlığını ve yersiz yurtsuzluğunu imleyen yerler olarak karakterlerin iç dünyalarının çözümlenmesinde önemli bir rol oynar. Çaresizce kabul edilmiş acıyı tanımlayan bir kavram olarak patetik ise bireyin kaderine boyun eğmesiyle yaşanan kederi anlatır. Bu keder insanoğlunun içinde bulunduğu mekânla örtüşecek bir şekilde ele alındığında mekâna dair de algısal bir tutum gelişir. Bu bağlamda Ayfer Tunç’un Dünya Ağrısı romanı ile Necip Fazıl Kısakürek’in Otel Odaları şiiri gerek seçtikleri mekân bağlamında gerekse de işledikleri patetik duygu noktasında kesişirler. Tunç, gerilimli bir baba-oğul ilişkisi içerisine yerleştirdiği başkarakterini bir otel içerisine hapsederken ondaki patetik duyguyu açığa çıkarır. Necip Fazıl ise otel odalarının yersiz yurtsuz yalnız sakinlerine patetik bir duyguyla yaklaşmamızı salık veren şiiriyle mekâna aynı algısal yerden yaklaşmaya olanak tanır. Nihayetinde, bir roman karakteriyle şiirsel bir özneyi kesiştiren patetik duygu modern insanın yalnızlaşmasıyla beraber yaşadığı yabancılaşmanın mekâna sirayet eden yönünü göstermesi açısından dikkate değerdir.

Etik Beyan

Etik kurul onay belgesi gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Bachelard, G. (2017). Mekânın poetikası (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel serüven (M. Rifat & S. Rifat, Çev.) Yayı Kredi Yayınları.
  • Başaran, A. (2021). Neden Bachelard okuruz? yeni bir mekân ve mekunluk anlayışına doğru (M. T. Tunç & S. Yıldız, Der.). Mimarlar neden Bachelard okur? İçinde (37-56), Ketebe Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2013). Modern Hayatın Ressamı (A. Berktay, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bilgin, N. (2011). Eşya ve insan. Gündoğan Yayınları.
  • Cevizci, A. (2013) Felsefe sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Enis, B. (2003). ‘Otel’ bir yazı atölyesinden. Kitaplık, 63.
  • Gürbilek, N. (2015). Mağdurun dili. Metis Yayınları.
  • Halbwachs, M. (2021). Kolektif hafıza (B. Barış, Çev.). Heretik Yayınları.
  • Kanter, B. (2013). Otel odaları şiirinde yalnızlık ve kimsesizlik. İçinde F. Tuna, E. Yılmaz & H. Yorulmaz (Ed.), Uluslararası Necip Fazıl Kısakürek Sempozyumu (ss. 179-187). Büyük Doğu Yayınları.
  • Kaplan, M. (1997). Şiir tahlilleri 2 cumhuriyet devri Türk şiiri. Dergâh Yayınları.
  • Kısakürek, N. F. (2024) Çile. Büyük Doğu Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2013) Necip Fazıl'ın şiirinde Baudelaire etkisi, Kahramanmaraş Sempozyumu.
  • Korkmaz, R. (2007). Romanda mekânın poetiği, Edebiyat ve Dil Yazıları Mustafa İsen’e Armağan (A. Kulhanlıoğlu & S. Eker, Haz.), Grafiker Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2017). Romanda mekânın poetiği. İçinde R. Korkmaz & V. Şahin (Ed.), Romanda mekân (s. 9–26). Akçağ Yayınları.
  • Narlı, M. (2007). Şiir ve mekân: Cumhuriyet dönemi (1920-1950) Türk şiirinde şiir-mekân ilişkisi. Hece Yayınları.
  • Nora, P. (2006). Hafıza mekânları (M. E. Özcan, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Sağlam, M. H. (2014). Necip Fazıl Kısakürek’in Otel Odaları şiirini psikanalitik edebiyat kuramı bağlamında okuma denemesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 240-252.
  • Tekin, M. (2012). Roman sanatı. Ötüken Neşriyat.
  • Tunç, A. (2020). Dünya Ağrısı. Can Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Güllük 0000-0002-3704-0984

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2024
Kabul Tarihi 18 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Güllük, D. (2025). Patetik Bir Mekân Kurgusu Olarak Otel: Dünya Ağrısı ve Otel Odaları. Turcology Research(83), 267-274. https://doi.org/10.62425/turcology.1564261

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929