Educational coaching is a supportive approach that focuses on the development of the individual. This is achieved by facilitating their learning through the use of questioning, active listening and appropriate challenge, which ultimately leads to increased self-awareness and a sense of responsibility. One of the most crucial aspects of this methodology is the powerful questions. This study examined the approaches of Turkish educational coaches to developing students' goal awareness in the counselling process, with a particular focus on their competencies in asking powerful questions. The research was conducted using a phenomenological design. The study group comprised 16 participants who were actively engaged in the role of educational coaches within the Ankara province. A semi-structured interview format, developed by the researchers, was employed as the primary data collection instrument. The data obtained from the semi-structured interview forms was analyzed using inductive analysis. The findings of the study were grouped into four themes: the definition of coaching, the coaching process, asking powerful questions, and the concepts of goals and dreams. The majority of participants defined coaching as a form of companionship, raising awareness, and unlocking potential.
Eğitim koçluğu; sorgulama, aktif dinleme ve uygun meydan okuma yoluyla koçluk yapılan kişinin öğrenmesini kolaylaştıran, artan kişisel farkındalık ve sorumluluk duygusuyla, gelişimine odaklanan destekleyici bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımın en önemli unsurlarından birisi güçlü sorular sormaktır. Bu araştırmada, Türk eğitim koçlarının güçlü soru sorma yetkinliklerine göre danışmanlık sürecinde, öğrencilerin hedef farkındalığını geliştirme yaklaşımları incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde aktif olarak eğitim koçluğu görevini yürütmekte olan on altı katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen verilerin analizinde, içerik analizi yöntemlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çalışmanın bulguları koçluğun tanımı, koçluk süreci, güçlü soru sorma ve hedef ve hayal kavramları olmak üzere dört tema halinde gruplandırılmıştır. Katılımcıların çoğu koçluğu yol arkadaşı, farkındalık yaratma ve potansiyeli ortaya çıkarma olarak tanımlamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |