Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Liderlik Yaklaşımları Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: 2003-2023

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 141 - 167, 29.05.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1634310

Öz

Bu çalışma, 2003-2023 yılları arasında çağdaş liderlik yaklaşımları hakkındaki makaleleri bibliyometrik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel bibliyometri analizi, yıllar, ülkeler, üniversiteler ve yazarlar bazında makale dağılımlarını inceleyerek genel bir perspektif sunmaktadır. Değerlendirici bibliyometri, atıf analizi yoluyla ilişkileri değerlendirerek metin tabanlı haritalama, anahtar kelime analizi, yazar iş birliği ve üniversite iş birliği gibi unsurları incelemektedir. VOSviewer yazılım aracı kullanılarak Web of Science veri tabanında bulunan 700 makale analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar, çağdaş liderlik konulu makale sayısında 2003'ten itibaren bir artış olduğunu göstermektedir. En çok yayın yapan ülkenin ABD, en çok atıf alan ülkenin ise Hollanda olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversiteler bazında, Texas Austin University en çok yayın yapan, Twente University ise makale başına en çok atıf alan üniversite olarak öne çıkmıştır. Yazarlar arasında en çok yayın yapan Izhac Berkovic, en çok atıf alan ise Peter Sleegers olarak saptanmıştır. Çağdaş liderlik türleri çalışmalarının nicel çalışmalara yoğunlaştığı ve anahtar kelime analizi sonucunda dönüşümcü liderlik, hizmetkâr liderlik ve sosyal adalet liderliği konularına odaklanıldığı görülmüştür. Türk yazarların kendi aralarında kolektif bir iş birliği olduğu gözlemlenirken, yurtdışındaki akademisyenlerle ise iş birliğinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Üniversiteler incelendiğinde ABD'deki üniversitelerin kendi aralarında yoğun iş birliği içinde olduğu, Türk üniversitelerinin ise yurtdışındaki üniversitelerle işbirliği eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın, çağdaş liderlik araştırmaları hakkında çalışma yapacak akademisyenlere önemli bir rehberlik sağlayacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Akfırat, S. (2017). Kimlik Liderlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin Üniversite Öğrenci Örnekleminde İncelenmesi. Türk Psikoloji Yazıları, 20(39), 51-69. https://www.researchgate.net/publication/318206756_Kimlik_Liderlik_Olcegi'nin_Turkce_Formunun_Psikometrik_Ozelliklerinin_Universite_Ogrenci_Ornekleminde_Incelenmesi
  • AlKhudari, M. N., Almashaqbeh, S. S. S. ve Alkhaza’leh, R. M. A. (2022). The Practice of Ethical Leadership among Managers of News Websites from Journalists’ Point of View. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 10(3), 695-709. https://doi.org/10.46328/ijemst.2556
  • Altay Morgül, Ü. ve Oral Ataç, L. (2024). Dijital Çağda Değişime Uyum Sağlamak: Dijital Liderlik ve Yenilikçi İş Davranışı Arasındaki İlişkide Örgütsel Öğrenmenin Aracılık Rolü. Journal of Emerging Economies and Policy, 9(sı), 51-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/joeep/issue/86917/1499980
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic Leadership Development: Getting to the Root of Positive Forms of Leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338. http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.001
  • Balay, R., Kaya, A. ve Geçdoğan, Y. R. (2014). Eğitim Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Yeterlikleri ile Farklılıkları Yönetme Becerileri Arasındaki İlişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 229-249. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ebader/issue/44670/554824
  • Balcı, B. ve Kalfa, M. (2024). Bilgi Çağında Modern Liderlik Yaklaşımları ve Spor Yönetimi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 25-33. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1602235
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2009). Ruhsal Liderlik Üzerine Teorik Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 165-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10339/126680
  • Bass, B. M. (1990). Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research And Managerial Applications (3rd ed.). New York, NY: The Free Press. https://books.google.com.tr/books/about/Bass_Stogdill_s_Handbook_of_Leadership.html?id=KxLizZ3aYmUC&redir_esc=y
  • Bass, B. M. ve Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. https://doi.org/10.4324/9781410617095
  • Bornmann, L. ve Mutz, R. (2015). Growth Rates of Modern Science: a Bibliometric Analysis Based on the Number of Publications and Cited References. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(11), 2215-2222. https://doi.org/10.1002/asi.23329
  • Boyatzis, R., Goleman, D. ve Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional İntelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), Handbook of Emotional Intelligence (pp. 343-362). Jossey-Bass. https://www.eiconsortium.org/pdf/eci_acticle.pdf
  • Çelik, D. D. V. (1998). Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 423-442. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10380/127018
  • Çetin, M. ve Gürkan, H. (2021). Okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ve öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(44), 7693-7720. https://doi.org/10.26466/opus.886390
  • Çimen, İ. (2016). Öğretmenlerin Ruhsal Liderliğe İlişkin Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Gösterme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 9-19. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.573
  • Dereli, A. B. (2024). VOSVIEWER ile Bibliyometrik Analiz. Communicata, 28, 1-7. https://doi.org/10.32952/communicata.1517725
  • Doğan, S. (2020). Eğitim Yönetiminde Liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, A. (2015). Eğitim Yönetimi Etiği ve Eğitim Yönetiminde Etik Liderliğin Kritiği. The Journal of Academic Social Science, 2(10), 1-15. https://doi.org/10.16992/ASOS.533
  • Erer, B. ve Demirel, E. (2018). Modern Liderlik Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(13), 647-656. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iksad/issue/51709/671361
  • Garip, S. (2023). Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijssresearch/issue/77777/1187635
  • Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books. https://www.academia.edu/44384606/WORKING_WITH_EMOTIONAL_INTELLIGENCE
  • Gorski, P. C. ve Pothini, S. G. (2018). Case Studies on Diversity and Social Justice Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351142526
  • Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York, NY: Paulist Press. https://books.google.com.tr/books/about/Servant_Leadership.html?id=AfjUgMJlDK4C&redir_esc=y
  • Güler, C. ve Keskin, İ. (2020). Türkiye’de Arşivcilik Alanındaki Araştırma Sorunları: Arşiv Dünyası Dergisinde Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Bilgi ve Belge Araştırmaları Dergisi, 13, 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bel/issue/55909/614544
  • Gümüş, E., Esen, M. ve Bellibaş, M. (2016). Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 491-505. https://doi.org/10.21764/efd.00237
  • Işık, İ. Ö. ve Serinkan, C. (2020). Liderlik Yaklaşımları ve Spor Yönetiminde Liderlik. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 308-332. https://doi.org/10.47097/piar.824025
  • İşler, F. ve Seçkin, Z. (2023). Steve Jobs ve Tim Cook'un Liderlik Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 844-858. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ohuiibf/issue/79267/1262278
  • Karasel, N., Taçoy, F., Menteşoğulları, E., Şafakoğulları, Ş. ve Yıldız, M. (2023). Eğitim yönetiminde vizyoner liderlik yaklaşımı. International Journal of Social Sciences (IJSS)/Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(28). https://www.sobider.net/FileUpload/ep842424/File/25.egitim_yonetiminde_vizyoner_liderlik_yaklasimi.pdf
  • Kaya, A. ve Argon, T. (2020). Vizyoner Liderlik: Eğitim Örgütlerine Kavramsal Bir Bakış. II. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildiri Kitabı, 195-214.
  • Kıral, E. ve Ulutaş, M. (Ed.). (2023). Liderlikte Mükemmellik Arayışı 2023. Duvar Yayınları. https://www.duvaryayinlari.com/Webkontrol/IcerikYonetimi/Dosyalar/31012023liderlikte-mukemmellik-arayisi-2023_icerik_g3906_GBdvYX5q.pdf
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin kuantum liderlik algılarının incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 916-926. https://doi.org/10.33206/mjss.555419
  • Kuenzi, M., Mayer, D. M. ve Greenbaum, R. L. (2020). Creating an Ethical Organizational Environment: the Relationship Between Ethical Leadership, Ethical Organizational Climate, and Unethical Behavior. Personnel Psychology, 73, 43-71. https://doi.org/10.1111/peps.12356
  • Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P. A. Ve Moher, D. (2009). The Prisma Statement For Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses of Studies that Evaluate Health Care İnterventions: Explanation and Elaboration. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), 1-34. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.006
  • Luthans, F. ve Avolio, B. J. (2003). Authentic Leadership: a Positive Developmental Approach. In K. S. Cameron, J. E. Dutton, & R. E. Quinn (Eds.), Positive Organizational Scholarship (pp. 241-261). Barrett-Koehler. https://www.researchgate.net/publication/309351065_Authentic_leadership_A_positive_developmental_approach
  • Northouse, P. G. (2013). Leadership: Theory and practice (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2017). Sosyal Adalet Liderliği Okula Yönelik Tutum ve Okul Bağlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(127), 267-281. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/31871/328458
  • Pearce, C. L. ve Conger, J. A. (2003). Shared Leadership: Reframing the Hows and whys of Leadership. Sage. https://www.researchgate.net/publication/331703868_Shared_leadership_Reframing_the_hows_and_whys_of_leadership
  • Resick, C. J., Hargis, M. B. ve Shao, P. (2013). Ethical Leadership, Moral Equity Judgments, and Discretionary Workplace Behavior. Human Relations, 66, 951-972. https://doi.org/10.1177/0018726713481633
  • Sarı, N., Akkaya, A., Kaynar, F., Orçan, M. ve Kesik, M. (2024). Eğitimde Hizmetkâr Liderlik: Öğrenme Ortamlarını Güçlendiren Bir Yaklaşım. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(45), 62-72. https://doi.org/10.5281/zenodo.13832352
  • Spillane, J. P. (2005). Distributed Leadership. The Educational Forum, 69, 143-150. https://doi.org/10.1080/00131720508984678
  • Treviño, L. K., Hartman, L. P. ve Brown, M. (2000). Moral Person and Moral Manager: How Executives Develop a Reputation for Ethical Leadership. California Management Review, 42(4), 128-142. https://doi.org/10.2307/41166057
  • Özgan, H. ve Bozbayındır, L. B. A. B. F. (2013). Öğretmenlerin Ruhsal Liderlik Algıları ile Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 70-83. https://doi.org/10.12780/UUSBD199
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S. ve Peterson, S. J. (2008). Authentic Leadership: Development and Validation of a Theory-Based Measure. Journal of Management, 34, 89-126. http://dx.doi.org/10.1177/0149206307308913
  • Yalçınkaya, M. (2002). Çağdaş Okulda Etkili Liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2). https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4923/67351
  • Yetim, A. A. (1996). Spor Yönetiminde Liderlik. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 85-94. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289509
  • Yıldırım, A. (2010). Etik liderlik ve örgütsel adalet ilişkisi üzerine bir uygulama [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Tez Arşivi. https://dosya.kmu.edu.tr/sbe/userfiles/file/tezler/kamuyonetimi/aliyildirim.pdf
  • Yıldız, S. (2021). Okul müdürlerinin ruhsal liderlikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/3499
  • Yılmaz, B. (2020). 2000-2019 Dönemi İçin Makale, Yazar ve Konu Unsurları Açısından Niceliksel Bir Değerlendirme. Bilgi Dünyası, 21(2), 403-419. https://doi.org/10.15612/BD.2020.595
  • Yücebalkan, B. (2020). Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1357-1366. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.587
  • Zaleznik, A. (1977). Managers and Leaders: Are They Different? Harvard Business Review, 55(3), 1-10. https://zampellagroup.com/wp-content/uploads/743_managers-leaders-different_Zaleznik.pdf

ÇAĞDAŞ LİDERLİK YAKLAŞIMLARI ÇALIŞMALARININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ: 2003-2023

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 141 - 167, 29.05.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1634310

Öz

Bu çalışma, 2003-2023 yılları arasında çağdaş liderlik yaklaşımları hakkındaki makaleleri bibliyometrik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel bibliyometri analizi, yıllar, ülkeler, üniversiteler ve yazarlar bazında makale dağılımlarını inceleyerek genel bir perspektif sunmaktadır. Değerlendirici bibliyometri, atıf analizi yoluyla ilişkileri değerlendirerek metin tabanlı haritalama, anahtar kelime analizi, yazar iş birliği ve üniversite iş birliği gibi unsurları incelemektedir. VOSviewer yazılım aracı kullanılarak Web of Science veri tabanında bulunan 700 makale analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar, çağdaş liderlik konulu makale sayısında 2003'ten itibaren bir artış olduğunu göstermektedir. En çok yayın yapan ülkenin ABD, en çok atıf alan ülkenin ise Hollanda olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversiteler bazında, Texas Austin University en çok yayın yapan, Twente University ise makale başına en çok atıf alan üniversite olarak öne çıkmıştır. Yazarlar arasında en çok yayın yapan Izhac Berkovic, en çok atıf alan ise Peter Sleegers olarak saptanmıştır. Çağdaş liderlik türleri çalışmalarının nicel çalışmalara yoğunlaştığı ve anahtar kelime analizi sonucunda dönüşümcü liderlik, hizmetkâr liderlik ve sosyal adalet liderliği konularına odaklanıldığı görülmüştür. Türk yazarların kendi aralarında kolektif bir iş birliği olduğu gözlemlenirken, yurtdışındaki akademisyenlerle ise iş birliğinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Üniversiteler incelendiğinde ABD'deki üniversitelerin kendi aralarında yoğun iş birliği içinde olduğu, Türk üniversitelerinin ise yurtdışındaki üniversitelerle işbirliği eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın, çağdaş liderlik araştırmaları hakkında çalışma yapacak akademisyenlere önemli bir rehberlik sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akfırat, S. (2017). Kimlik Liderlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin Üniversite Öğrenci Örnekleminde İncelenmesi. Türk Psikoloji Yazıları, 20(39), 51-69. https://www.researchgate.net/publication/318206756_Kimlik_Liderlik_Olcegi'nin_Turkce_Formunun_Psikometrik_Ozelliklerinin_Universite_Ogrenci_Ornekleminde_Incelenmesi
  • AlKhudari, M. N., Almashaqbeh, S. S. S. ve Alkhaza’leh, R. M. A. (2022). The Practice of Ethical Leadership among Managers of News Websites from Journalists’ Point of View. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 10(3), 695-709. https://doi.org/10.46328/ijemst.2556
  • Altay Morgül, Ü. ve Oral Ataç, L. (2024). Dijital Çağda Değişime Uyum Sağlamak: Dijital Liderlik ve Yenilikçi İş Davranışı Arasındaki İlişkide Örgütsel Öğrenmenin Aracılık Rolü. Journal of Emerging Economies and Policy, 9(sı), 51-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/joeep/issue/86917/1499980
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic Leadership Development: Getting to the Root of Positive Forms of Leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338. http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.001
  • Balay, R., Kaya, A. ve Geçdoğan, Y. R. (2014). Eğitim Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Yeterlikleri ile Farklılıkları Yönetme Becerileri Arasındaki İlişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 229-249. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ebader/issue/44670/554824
  • Balcı, B. ve Kalfa, M. (2024). Bilgi Çağında Modern Liderlik Yaklaşımları ve Spor Yönetimi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 25-33. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1602235
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2009). Ruhsal Liderlik Üzerine Teorik Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 165-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10339/126680
  • Bass, B. M. (1990). Bass and Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research And Managerial Applications (3rd ed.). New York, NY: The Free Press. https://books.google.com.tr/books/about/Bass_Stogdill_s_Handbook_of_Leadership.html?id=KxLizZ3aYmUC&redir_esc=y
  • Bass, B. M. ve Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. https://doi.org/10.4324/9781410617095
  • Bornmann, L. ve Mutz, R. (2015). Growth Rates of Modern Science: a Bibliometric Analysis Based on the Number of Publications and Cited References. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(11), 2215-2222. https://doi.org/10.1002/asi.23329
  • Boyatzis, R., Goleman, D. ve Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional İntelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), Handbook of Emotional Intelligence (pp. 343-362). Jossey-Bass. https://www.eiconsortium.org/pdf/eci_acticle.pdf
  • Çelik, D. D. V. (1998). Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 423-442. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10380/127018
  • Çetin, M. ve Gürkan, H. (2021). Okul yöneticilerinin kuantum liderlik davranışları ve öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(44), 7693-7720. https://doi.org/10.26466/opus.886390
  • Çimen, İ. (2016). Öğretmenlerin Ruhsal Liderliğe İlişkin Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Gösterme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 9-19. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.573
  • Dereli, A. B. (2024). VOSVIEWER ile Bibliyometrik Analiz. Communicata, 28, 1-7. https://doi.org/10.32952/communicata.1517725
  • Doğan, S. (2020). Eğitim Yönetiminde Liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, A. (2015). Eğitim Yönetimi Etiği ve Eğitim Yönetiminde Etik Liderliğin Kritiği. The Journal of Academic Social Science, 2(10), 1-15. https://doi.org/10.16992/ASOS.533
  • Erer, B. ve Demirel, E. (2018). Modern Liderlik Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(13), 647-656. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iksad/issue/51709/671361
  • Garip, S. (2023). Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijssresearch/issue/77777/1187635
  • Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Books. https://www.academia.edu/44384606/WORKING_WITH_EMOTIONAL_INTELLIGENCE
  • Gorski, P. C. ve Pothini, S. G. (2018). Case Studies on Diversity and Social Justice Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351142526
  • Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New York, NY: Paulist Press. https://books.google.com.tr/books/about/Servant_Leadership.html?id=AfjUgMJlDK4C&redir_esc=y
  • Güler, C. ve Keskin, İ. (2020). Türkiye’de Arşivcilik Alanındaki Araştırma Sorunları: Arşiv Dünyası Dergisinde Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Bilgi ve Belge Araştırmaları Dergisi, 13, 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bel/issue/55909/614544
  • Gümüş, E., Esen, M. ve Bellibaş, M. (2016). Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 491-505. https://doi.org/10.21764/efd.00237
  • Işık, İ. Ö. ve Serinkan, C. (2020). Liderlik Yaklaşımları ve Spor Yönetiminde Liderlik. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 308-332. https://doi.org/10.47097/piar.824025
  • İşler, F. ve Seçkin, Z. (2023). Steve Jobs ve Tim Cook'un Liderlik Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 844-858. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ohuiibf/issue/79267/1262278
  • Karasel, N., Taçoy, F., Menteşoğulları, E., Şafakoğulları, Ş. ve Yıldız, M. (2023). Eğitim yönetiminde vizyoner liderlik yaklaşımı. International Journal of Social Sciences (IJSS)/Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(28). https://www.sobider.net/FileUpload/ep842424/File/25.egitim_yonetiminde_vizyoner_liderlik_yaklasimi.pdf
  • Kaya, A. ve Argon, T. (2020). Vizyoner Liderlik: Eğitim Örgütlerine Kavramsal Bir Bakış. II. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildiri Kitabı, 195-214.
  • Kıral, E. ve Ulutaş, M. (Ed.). (2023). Liderlikte Mükemmellik Arayışı 2023. Duvar Yayınları. https://www.duvaryayinlari.com/Webkontrol/IcerikYonetimi/Dosyalar/31012023liderlikte-mukemmellik-arayisi-2023_icerik_g3906_GBdvYX5q.pdf
  • Kosa, G. (2020). Yöneticilerin kuantum liderlik algılarının incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 916-926. https://doi.org/10.33206/mjss.555419
  • Kuenzi, M., Mayer, D. M. ve Greenbaum, R. L. (2020). Creating an Ethical Organizational Environment: the Relationship Between Ethical Leadership, Ethical Organizational Climate, and Unethical Behavior. Personnel Psychology, 73, 43-71. https://doi.org/10.1111/peps.12356
  • Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P. A. Ve Moher, D. (2009). The Prisma Statement For Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses of Studies that Evaluate Health Care İnterventions: Explanation and Elaboration. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), 1-34. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.006
  • Luthans, F. ve Avolio, B. J. (2003). Authentic Leadership: a Positive Developmental Approach. In K. S. Cameron, J. E. Dutton, & R. E. Quinn (Eds.), Positive Organizational Scholarship (pp. 241-261). Barrett-Koehler. https://www.researchgate.net/publication/309351065_Authentic_leadership_A_positive_developmental_approach
  • Northouse, P. G. (2013). Leadership: Theory and practice (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2017). Sosyal Adalet Liderliği Okula Yönelik Tutum ve Okul Bağlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(127), 267-281. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/31871/328458
  • Pearce, C. L. ve Conger, J. A. (2003). Shared Leadership: Reframing the Hows and whys of Leadership. Sage. https://www.researchgate.net/publication/331703868_Shared_leadership_Reframing_the_hows_and_whys_of_leadership
  • Resick, C. J., Hargis, M. B. ve Shao, P. (2013). Ethical Leadership, Moral Equity Judgments, and Discretionary Workplace Behavior. Human Relations, 66, 951-972. https://doi.org/10.1177/0018726713481633
  • Sarı, N., Akkaya, A., Kaynar, F., Orçan, M. ve Kesik, M. (2024). Eğitimde Hizmetkâr Liderlik: Öğrenme Ortamlarını Güçlendiren Bir Yaklaşım. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(45), 62-72. https://doi.org/10.5281/zenodo.13832352
  • Spillane, J. P. (2005). Distributed Leadership. The Educational Forum, 69, 143-150. https://doi.org/10.1080/00131720508984678
  • Treviño, L. K., Hartman, L. P. ve Brown, M. (2000). Moral Person and Moral Manager: How Executives Develop a Reputation for Ethical Leadership. California Management Review, 42(4), 128-142. https://doi.org/10.2307/41166057
  • Özgan, H. ve Bozbayındır, L. B. A. B. F. (2013). Öğretmenlerin Ruhsal Liderlik Algıları ile Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 70-83. https://doi.org/10.12780/UUSBD199
  • Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S. ve Peterson, S. J. (2008). Authentic Leadership: Development and Validation of a Theory-Based Measure. Journal of Management, 34, 89-126. http://dx.doi.org/10.1177/0149206307308913
  • Yalçınkaya, M. (2002). Çağdaş Okulda Etkili Liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2). https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4923/67351
  • Yetim, A. A. (1996). Spor Yönetiminde Liderlik. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 85-94. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289509
  • Yıldırım, A. (2010). Etik liderlik ve örgütsel adalet ilişkisi üzerine bir uygulama [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Tez Arşivi. https://dosya.kmu.edu.tr/sbe/userfiles/file/tezler/kamuyonetimi/aliyildirim.pdf
  • Yıldız, S. (2021). Okul müdürlerinin ruhsal liderlikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/3499
  • Yılmaz, B. (2020). 2000-2019 Dönemi İçin Makale, Yazar ve Konu Unsurları Açısından Niceliksel Bir Değerlendirme. Bilgi Dünyası, 21(2), 403-419. https://doi.org/10.15612/BD.2020.595
  • Yücebalkan, B. (2020). Kuantum Liderlik ile Kuantum Paradigmasının İlişkisi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1357-1366. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.587
  • Zaleznik, A. (1977). Managers and Leaders: Are They Different? Harvard Business Review, 55(3), 1-10. https://zampellagroup.com/wp-content/uploads/743_managers-leaders-different_Zaleznik.pdf
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mukadder Boydak Özan 0000-0001-5690-6985

Recep Akgül 0000-0003-2227-2050

Şeyma Aydıner Vural 0009-0006-7595-2841

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2025
Kabul Tarihi 15 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boydak Özan, M., Akgül, R., & Aydıner Vural, Ş. (2025). Çağdaş Liderlik Yaklaşımları Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: 2003-2023. Turkish Journal of Educational Studies, 12(2), 141-167. https://doi.org/10.33907/turkjes.1634310