Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Innovations in the 9th Grade Religious Culture and Moral Knowledge (DKAB) Curriculum: Comparison of 2018 and 2024 Programs

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 191 - 218, 29.05.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1655543

Öz

The aim of this study is to comparatively examine the 9th-grade Religious Culture and Ethics (DKAB) curricula from 2018 and 2024. The study employs document analysis, one of the qualitative research methods. The data source consists of the 9th-grade DKAB curricula published by the Ministry of National Education in 2018 and 2024. These programs were analyzed using the descriptive analysis technique. Both curricula identify the preservation of religious and moral values, as well as the acquisition of national and universal values, as common goals. However, the 2024 curriculum differs from the 2018 curriculum by placing greater emphasis on 21st-century skills such as social-emotional learning, critical thinking, and problem-solving. Additionally, the 2024 curriculum prioritizes religious literacy, recognition of different religions, and the use of technological resources to a greater extent. In terms of implementation principles, both programs emphasize student-centered approaches and the use of digital materials. However, the 2024 curriculum, aligned with the Türkiye Century Education Model, offers more flexible, motivating, and personalized assessment methods. Furthermore, by reducing the number of learning objectives and incorporating school-based lesson planning, a more flexible structure is aimed. This study provides valuable insights into the development of DKAB curricula and offers recommendations for adapting to modern educational approaches.

Kaynakça

  • Ağca, C. ve Meydan, H. (2022). Yedinci sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi ders kitabının kök değerlerin öğretimi açısından incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 94-116.
  • Aslan, F. ve Osmanoğlu, C. (2022). 2010 ve 2018 ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(3), 1085-1111.
  • Çınar, F. (2012). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak bilgisi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, (5), 13-36.
  • Eker, C. ve Ünlü, S. (2020). Din kültürü ve ahlak bilgisi ders kitabının kök değerleri içermesi bakımından incelenmesi. Inesjournal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(7), 71-88.
  • Erbaş, A. A. (2020). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi programlarının gelişimi. In G. Batdal Karaduman (Ed.), Geçmişten günümüze ilkokul programları (1924-2018) (pp. 105-113). Pegem Akademi.
  • MEB (2018). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar).https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_12/06191203_dkab_2018_ortaogretim.pdf
  • MEB (2024). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıf). https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programdin9101112Onayli.pdf
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koca, H. K. (2022). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı’nda bulunan bilişsel kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 22(1), 293-313.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Uzunpolat, Y. ve Şimşek, E. (2022). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programında kültür / Culture in the primary education religious culture and moral knowledge course curriculum. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 260-278.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme (pp. 17-19). Alkım Kitapçılık.
  • Yaşar, M. (2024). Yeni din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Disiplinlerarası Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 19-47.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtçu G. ve Aktan O. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ders kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 17, 13-50.
  • Yürük, T. ve Düzenli, A. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21(2), 715-740.
  • Yürük, T. ve Topchubaev, K. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 22(1), 415-436.
  • Zengin, M. (2014). Yapılandırmacı yaklaşım ve din eğitimi. Mustafa Köylü, Din eğitiminde çağdaş konular içinde (ss. 103-134). Dem Yayınları.

9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) Dersi Öğretim Programında Yenilikler

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 191 - 218, 29.05.2025
https://doi.org/10.33907/turkjes.1655543

Öz

Bu araştırmanın amacı, 2018 ve 2024 yıllarına ait 9. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veri kaynağını, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 ve 2024 yıllarında yayımlanan 9. sınıf DKAB dersi öğretim programları oluşturmaktadır. Bu programlar, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Her iki program, dinî ve ahlaki değerlerin korunması ile millî ve evrensel değerlerin kazandırılmasını ortak hedefler olarak belirlemiştir. Ancak, 2024 programı sosyal-duygusal öğrenme, eleştirel düşünme ve problem çözme gibi 21. yüzyıl becerilerine daha fazla vurgu yaparak 2018 programından ayrılmaktadır. Ayrıca, 2024 programında dinî okuryazarlık, farklı dinleri tanıma ve teknolojik kaynaklardan yararlanma daha fazla önceliklendirilmiştir. Uygulama ilkeleri açısından her iki program öğrenci merkezli yaklaşımı ve dijital materyal kullanımını vurgulamaktadır. Bununla birlikte, 2024 programı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile uyumlu olarak daha esnek, motive edici ve kişiselleştirilmiş değerlendirme yöntemleri sunmaktadır. Ayrıca, kazanım sayısının azaltılması ve okul temelli planlamaya yönelik ders saatlerinin eklenmesiyle daha esnek bir yapı hedeflenmiştir. Bu araştırma, DKAB öğretim programlarının gelişimine ilişkin önemli veriler sunarak, modern eğitim yaklaşımlarına uyum sağlama konusunda önerilerde bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Ağca, C. ve Meydan, H. (2022). Yedinci sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi ders kitabının kök değerlerin öğretimi açısından incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 94-116.
  • Aslan, F. ve Osmanoğlu, C. (2022). 2010 ve 2018 ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(3), 1085-1111.
  • Çınar, F. (2012). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak bilgisi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, (5), 13-36.
  • Eker, C. ve Ünlü, S. (2020). Din kültürü ve ahlak bilgisi ders kitabının kök değerleri içermesi bakımından incelenmesi. Inesjournal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(7), 71-88.
  • Erbaş, A. A. (2020). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi programlarının gelişimi. In G. Batdal Karaduman (Ed.), Geçmişten günümüze ilkokul programları (1924-2018) (pp. 105-113). Pegem Akademi.
  • MEB (2018). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar).https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_12/06191203_dkab_2018_ortaogretim.pdf
  • MEB (2024). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıf). https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programdin9101112Onayli.pdf
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koca, H. K. (2022). Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı’nda bulunan bilişsel kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 22(1), 293-313.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Uzunpolat, Y. ve Şimşek, E. (2022). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programında kültür / Culture in the primary education religious culture and moral knowledge course curriculum. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 260-278.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme (pp. 17-19). Alkım Kitapçılık.
  • Yaşar, M. (2024). Yeni din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programları üzerine bir değerlendirme. Disiplinlerarası Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 19-47.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtçu G. ve Aktan O. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ders kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 17, 13-50.
  • Yürük, T. ve Düzenli, A. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21(2), 715-740.
  • Yürük, T. ve Topchubaev, K. (2022). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 22(1), 415-436.
  • Zengin, M. (2014). Yapılandırmacı yaklaşım ve din eğitimi. Mustafa Köylü, Din eğitiminde çağdaş konular içinde (ss. 103-134). Dem Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Uyar 0000-0001-9694-8629

Rıdvan Demir 0000-0002-6141-6638

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2025
Kabul Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uyar, A., & Demir, R. (2025). 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) Dersi Öğretim Programında Yenilikler. Turkish Journal of Educational Studies, 12(2), 191-218. https://doi.org/10.33907/turkjes.1655543