Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Engelliler İçin Eğitimde Kullanılan Teknolojiler Üzerine Sistematik Literatür Taraması

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 78 - 99, 02.07.2025

Öz

Görme engelli bireylerin eğitiminde teknolojinin rolü üzerine yapılan araştırmalar, bu bireylerin öğrenme ve bilgiye erişim süreçlerini desteklemek için giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Ancak, bu alandaki mevcut çalışmalar genellikle yalnızca belirli teknoloji türlerine odaklanmakta ve sistematik literatür taraması yöntemiyle bütüncül bir şekilde ele alınmamaktadır. Bu çalışma, görme engelliler için eğitimde kullanılan teknolojilere dair literatürü kapsamlı bir şekilde inceleyerek bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Araştırma, görme engellilere yönelik yardımcı teknolojilerin türleri, bu teknolojilerin uygulama süreçleri ve karşılaşılan zorluklar gibi konuları ele almaktadır. Yardımcı teknolojilerin öğrenme ortamlarında erişilebilirliği artırmada nasıl kullanıldığı tartışılmış, ancak bu teknolojilerin etkilerinin yeterince değerlendirilmediği vurgulanmıştır. Literatür incelemesi, dijital öğrenme araçları, kabartmalı dokunsal materyaller ve yenilikçi web tabanlı platformlar gibi araçların faydalarını ortaya koyarken, özellikle eğitimcilerin uygulamada karşılaştığı teknik ve pedagojik zorluklara da dikkat çekmektedir. Ayrıca, bu teknolojilerin maliyet, gizlilik ve güvenlik gibi sorunlarla nasıl ilişkili olduğu da değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, görme engelli öğrenciler için kapsayıcı eğitim ortamlarının geliştirilmesine yönelik stratejilere rehberlik edecek bilgiler sunmaktadır. Özellikle, gelecekte yapılacak araştırmalar için bilgi boşlukları belirlenmiş ve daha kapsayıcı politikaların gerekliliği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, A. ve Başgül, S. (2020). Views of students with visual impairment on distance education during the pandemic. European Journal of Open Education and E-learning Studies, *5*(1), 1-12. https://doi.org/10.2478/eurodl-2023-0012
  • Association for Educational Communications and Technology. (2004). The definition of educational technology.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3. bs.). Sage.
  • Edyburn, D. L. (2006). Assistive technology and mild disabilities: What’s the problem? Journal of Special Education Technology, *21*(4), 63-65.
  • El Koshiry, A. M., Eliwa, E. H., Abd El-Hafeez, T. ve Tony, M. A. (2024). Effectiveness of a cloud learning management system in developing the digital transformation skills of blind graduate students.
  • Florian, L. ve Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, *37*(5), 813-828. doi:10.1080/01411926.2010.501096
  • Hehir, T., Schifter, L., Grindal, T., Ng, M. ve Eidelman, H. (2016). A summary of the evidence on inclusive education. Abt Associates.
  • Hersh, M. ve Johnson, M. A. (2008). Assistive technology for visually impaired and blind people. Springer.
  • Higgins, J. P. T. ve Green, S. (Ed.). (2011). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (Cilt 4). Wiley-Blackwell.
  • Kantaros, A., Soulis, E. ve Alysandratou, E. (2023). Digitization of ancient artefacts and fabrication of sustainable 3D-printed replicas for intended use by visitors with disabilities: The case of Piraeus Archaeological Museum.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Tüfekçi 0009-0003-0444-5752

Ozlem Cakir 0000-0002-7306-5820

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2025
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tüfekçi, M., & Cakir, O. (2025). Görme Engelliler İçin Eğitimde Kullanılan Teknolojiler Üzerine Sistematik Literatür Taraması. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 78-99.