Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE USE OF ETHNOGRAPHY IN SOCIAL WORK RESEARCH, PRACTICE AND EDUCATION

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 49 - 66, 30.06.2025
https://doi.org/10.55109/tushad.1674155

Öz

In this study examines the potential contributions of ethnography to social work and social work to ethnography in terms of social work research, practice and education. In terms of the research, examining the interaction of the client-social worker was considered as a contribution of ethnography to social work, and being the voice of the voiceless by entering inaccessible areas was considered as a contribution of social work to ethnography. The relationship between ethnography and social work research is analyzed in terms of knowledge, skill-based similarity and ethical challenges. It is also stated that ethnography can contribute to social work research in terms of exploring causality. In terms of practice, it was stated that ethnography would contribute to exploring the professional lives of social workers and to concretize and develop micro, mezzo and macro connections. In terms of education, it was underlined that ethnography can contribute to the understanding of social problems, the development of observation-note-taking skills and the development of multiculturalism. As a result, it is recommended that ethnography should be included in the social work curriculum, field studies involving interaction to recognize disadvantaged groups should be developed, and social workers and educators should be encouraged to conduct ethnographic research.

Kaynakça

  • Aarre, K. (1998). The child welfare debate in Portugal: A case study of a children’s home. In: Edgar IR and Russell A (eds) The Anthropology of Welfare. London, UK: Routledge.
  • Alverson H, Alverson M., Drake R.E. (2001). An ethnographic study of the longitudinal course of substance abuse among people with severe mental illness. Community Mental Health Journal 36(6): 557–569.
  • Alvesson, M., Gabriel, Y. and Paulsen, R. (2017). Return to Meaning: A Social Science with Something to Say, Oxford, Oxford University Press.
  • Archer, J. (2009). Intersecting feminist theory and ethnography in the context of social work research. Qualitative Social Work, 8(2), 143-160.
  • Ashencaen Crabtree, S. (2013). Research ethics and the moral enterprise of ethnography: Conjunctions and contradictions. Ethics and Social Welfare, 7(4), 359-378.

SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI, UYGULAMASI VE EĞİTİMİNDE ETNOGRAFİNİN KULLANIMI

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 49 - 66, 30.06.2025
https://doi.org/10.55109/tushad.1674155

Öz

Bu çalışmada sosyal hizmet araştırması, uygulaması ve eğitimi açısından etnografinin sosyal hizmete, sosyal hizmetin de etnografiye potansiyel katkıları ele alınmıştır. Araştırma başlığında müracaatçı-sosyal hizmet uzmanı etkileşiminin incelenmesi etnografinin sosyal hizmete bir katkısı olarak, girilemez alanlara girerek sessizlerin sesi olmak ise sosyal hizmetin etnografiye bir katkısı olarak değerlendirilmiştir. Etnografi ve sosyal hizmet araştırması ilişkisi, bilgi-beceri temeli benzerliği ve etik zorluklar açısından incelenmiştir. Ayrıca etnografinin sosyal hizmet araştırmalarına nedenselliğin keşfi açısından katkı sunabileceği belirtilmiştir. Uygulama boyutunda etnografinin sosyal hizmet uzmanlarının mesleki yaşantılarını keşfetmeye ve mikro, mezzo ve makro bağlantılarını somutlaştırıp geliştirmeye katkı sağlayacağı ifade edilmiştir. Eğitim boyutunda ise etnografinin sosyal sorunların anlaşılması, gözlem-not tutma becerisinin gelişimi ve çokkültürlülüğün gelişimi noktalarında katkı sağlayabileceğinin altı çizilmiştir. Sonuç olarak etnografinin sosyal hizmet müfredatına dahil edilmesi, sosyal hizmet uygulaması öncesi dezavantajlı grupları tanımaya yönelik etkileşim içeren saha çalışmalarının geliştirilmesi, sosyal hizmet uzmanlarının ve eğitimcilerinin etnografik araştırmalar yapmaya teşvik edilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aarre, K. (1998). The child welfare debate in Portugal: A case study of a children’s home. In: Edgar IR and Russell A (eds) The Anthropology of Welfare. London, UK: Routledge.
  • Alverson H, Alverson M., Drake R.E. (2001). An ethnographic study of the longitudinal course of substance abuse among people with severe mental illness. Community Mental Health Journal 36(6): 557–569.
  • Alvesson, M., Gabriel, Y. and Paulsen, R. (2017). Return to Meaning: A Social Science with Something to Say, Oxford, Oxford University Press.
  • Archer, J. (2009). Intersecting feminist theory and ethnography in the context of social work research. Qualitative Social Work, 8(2), 143-160.
  • Ashencaen Crabtree, S. (2013). Research ethics and the moral enterprise of ethnography: Conjunctions and contradictions. Ethics and Social Welfare, 7(4), 359-378.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Danışmanlık, Refah ve Toplum Hizmetleri
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Doğa Başer 0000-0002-7451-6590

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2025
Kabul Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Başer, D. (2025). SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI, UYGULAMASI VE EĞİTİMİNDE ETNOGRAFİNİN KULLANIMI. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 9(1), 49-66. https://doi.org/10.55109/tushad.1674155