Kapitalizm, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki süreçte ekonomik, siyasal ve özellikle kültürel alanlardaki önemli dönüşümlerin temel sebebi olmuştur. Özünde bir üretim sistemi olan kapitalizm, tüketim süreçlerini de belirlemektedir. Günümüzde bireyler kapitalizmin algı makinasıyla çevrili oldukları için sürekli tetiklenen tüketme ve sahip olma arzusu, modern hayatın doğal bir süreci haline gelmiştir. Kapitalist sistemin temel hedefi, ürettiklerine yönelik talep oluşturmak ve oluşturduğu bu tüketim politikasının genişleyerek büyümesini sağlayıp, sürekliliğini korumaktır. Kapitalist sistemde hem ideolojik olarak manipüle edilen gerçekler hem kültür endüstrisiyle bilinçleri uyuşturulan kitleler üzerinde kurulan eşitsiz güç hem de iktidar ilişkileri gizlenmekte ve böylelikle mevcut sistem meşrulaştırılmaktadır. Bu çalışma, John Grierson’un gerçeğin yaratıcı bir biçimde yorumlanmasıdır şeklinde tanımladığı belgesel sinema evreninde yer alan Ron Fricke sinemasını belgesel sinemada kapitalist sistem eleştirisi yapıp yapmadığını çözümleyerek sinemasına farklı bir bakış açısı sunabilmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın evrenini Ron Fricke sineması, örneklemini ise çalışmanın kuramsal kısmına uygun olarak amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen Samsara (2011) isimli belgesel film oluşturmaktadır. Kuramsal çerçevesini belgesel sinemada kapitalist sistem eleştirisinin oluşturduğu çalışmada, seçilen belgesel film nitel araştırma yöntemlerinden yeni biçimci (neoformalist) yaklaşım bağlamında detaylı olarak çözümlenmiştir. Bu bağlamda, anlatı yapısı, öykü (fabula), olay örgüsü (syuzhet), anlam, yabancılaşma, baskın ögeler ve stil gibi temel ölçütler belirlenmiş, belgesel filmin çözümlenmesinde ana izleği bunlar oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda Ron Fricke’nin belgesel sinemasında kapitalist sistem eleştirisi örneği sunduğu belirlenmiştir.
Capitalism, has been the main reason for important transformations in the economic, political and especially cultural areas in the period after World War II. Capitalism, which is essentially a production system, also determines consumption processes. Since individuals are surrounded by the perception machine of capitalism today, the desire to consume and possess, which is constantly triggered, has become a natural process of modern life. The main goal of the capitalist system is to create demand for what it produces and to ensure that this consumption policy it creates expands and grows, thus maintaining its continuity. In the capitalist system, both the ideologically manipulated realities and the unequal power and power relations established on the masses whose consciousness is numbed by the culture industry are hidden, and thus the current system is legitimized. This study aims to analyze whether Ron Fricke's cinema, which is included in the documentary cinema universe defined by John Grierson as 'the creative interpretation of reality', criticizes the capitalist system in documentary cinema, and to offer a different perspective on his cinema. The universe of the study is Ron Fricke's cinema, and the sample is the documentary film named Samsara (2011), which was selected with the purposeful sampling method in accordance with the theoretical part of the study. In the study, the theoretical framework of which is the criticism of the capitalist system in documentary cinema, the selected documentary film is analyzed in detail in the context of the new formalist (neoformalist) approach, which is one of the qualitative research methods. In this context, basic criteria such as narrative structure, story (fabula), plot (syuzhet), meaning, alienation, dominant elements and style are determined, and these constitute the main theme in the analysis of the documentary film. As a result of the research, it is determined that Ron Fricke presents an example of criticism of the capitalist system in documentary cinema.
Ron Fricke Samsara capitalist system neoformalism documentary
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Belgesel Film - Politik Sinema |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 18 |