Belediye Spor Merkezlerini Kullanan Katılımcıların Memnuniyetlerinin İncelenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 6 Sayı: 1, 77 - 101, 29.04.2025
Ruşen Balaban
,
Ömer Sivrikaya
Öz
Belediyeler, vatandaşlarına spor hizmeti sunabilmek için gerekli fiziki koşulların etkin ve verimli bir şekilde sağlanması ve vatandaşların sunulan hizmetlerden memnuniyetinin sağlanması için tedbirleri alacak bir organizasyon kurmalıdır. Belediyeler, spor hizmetlerinden yararlanan vatandaşların beklentilerini karşılayan hizmetlerden memnun kalmalarını sağlamalıdır. Bu araştırmanın amacı belediyeye ait spor merkezlerinden hizmet alan vatandaşların memnuniyet düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırmada fenomenolojik nitel araştırma modeli kullanılmıştır. İstanbul Sancaktepe İlçe Belediyesi bünyesinde hizmet veren yedi Sanfit merkezinin her birinden, amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak iki erkek ve iki kadın olmak üzere toplam 28 kişiden oluşan bir araştırma grubu belirlendi. 12 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturuldu. Tamamen gönüllü olarak görüşmeyi kabul eden katılımcılardan yazılı ve sözlü onamları alındı. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Yüz yüze yapılan görüşmelerin ses kayıtları kaydedildi. Ses kayıtları yazıya dökülmüş ve katılımcı görüşleri yazıya aktarılmıştır. Elde edilen veriler üç alan uzmanı tarafından incelenerek kodlar belirlenmiştir. Veriler yeniden değerlendirilip kodlar gruplandırılarak temalar oluşturuldu. Elde edilen verilere göre spor merkezlerinin fiziki alan ve donanım açısından yetersiz olduğu belirlendi. Katılımcıların belediyeden erişilebilir ve sürdürülebilir spor hizmeti bekledikleri, spor merkezlerinin nicelik ve nitelik açısından eksikliklerinin giderilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Alase, A. (2017). The interpretative phenomenological analysis (IPA): A guide to a good
qualitative research approach. International Journal of Education and Literacy
Studies, 5(2), 9-19.
- Balcı, V., Erdeveciler, Ö., Alp Gülşen, D. B., & Altunay, B. R. (2019). Ankara İlindeki
Küçük Ölçekli Spor Merkezlerinin Sürdürülebilirliklerinin Swot Yaklaşımıyla
İlişkilendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 14(6).
- Bhangu, S., Provost, F., & Caduff, C. (2023). Introduction to qualitative research methods
Part I. Perspectives in Clinical Research, 14(1), 39-42.
- Borgers, J., Breedveld, K., Tiessen-Raaphorst, A., Thibaut, E., Vandermeerschen, H., Vos,
S., & Scheerder, J. (2016). A study on the frequency of participation and time spent
on sport in different organisational settings. European Sport Management
Quarterly, 16(5), 635-654.
- Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B., & Ilić, A. (2011). Customer engagement:
Conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. Journal
of Service Research, 14(3), 252-271.
- Chileshe, J. M. (2014). Perceived impacts of major sports facilities: A case study of the
Olympic Youth Development Center-Lusaka, Zambia (Master's thesis), Høgskolen i
Molde-Vitenskapelig høgskole i logistikk.
- Choi, S., Mattila, A. S., & Bolton, L. E. (2021). To err is human (-oid): how do consumers
react to robot service failure and recovery?. Journal of Service Research, 24(3), 354
371.
Cieślikowski, K., & Brusokas, A. (2017). Determinants of effective management in the sport
with the use of large sport arenas in selected cities. European Journal of Service
Management, 21, 5-10.
- Delgado, C. (2000). Propuesta de prioridades de actuación local en materia de deportes en la
actual coyuntura: gestión deportiva municipal. En: VV. AA. Marco competencial y
financiación del deporte en las corporaciones locales, Madrid, Federación Española
Municipios y Provincias, 74-114.
- Doğu, G., Kesim, Ü., & Sivrikaya, Ö. (2002). Belediyelerin sporla ilgili işlevleri: Düzce
belediyesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler.
Eime, R. M., Sawyer, N., Harvey, J. T., Casey, M. M., Westerbeek, H., & Payne, W. R.
(2015). Integrating public health and sport management: Sport participation trends
2001–2010. Sport Management Review, 18(2), 207-217.
- Eskiler, E., & Altunışık, R. (2019). Fitness Hizmetleri ve Pazarlması (Beta Basım Yayın).
European Commission . 2007c . White Paper on Sport, COM (2007) 391 final.
- Figueira, T. M. N. (2019). Políticas públicas de desporto: estudo sobre municípios da área
metropolitana de lisboa (Master's thesis), Universidade de Évora.
- Ganesan, S. (1994). Determinants of long-term orientation in buyer-seller
relationships. Journal of Marketing, 58(2), 1-19.
- Garamvölgyi, B., Bardocz-Bencsik, M., & Dóczi, T. (2022). Mapping the role of grassroots
sport in public diplomacy. Sport in society, 25(5), 889-907.
- Güdül, N., & Yücel, O. C. A. K. (2022). Bireylerin Fitness Salonlarına Gitme Nedenleri Ve
Beklentileri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 23-28.
- Harris, S., Mori, K., & Collins, M. (2009). Great expectations: Voluntary sports clubs and
their role in delivering national policy for English sport. VOLUNTAS: İnternational
Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 20, 405-423.
- Huang, Y., & Kim, D. (2023). How Does Service Quality Improve Consumer Loyalty in Sports Fitness
Centers? The Moderating Role of Sport Involvement. Sustainability, 15(17), 12840.
- Joaquim, B. (2009). Desporto e autarquias locais: Intervenção política na promoção de
desporto e actividade física no concelho de Tondela.
- Karafil, A. Y. (2019). Spor tüketicilerinin spor merkezlerine yönelik hizmet kalitesi algıları
ile ağızdan ağıza ve viral pazarlama algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmış doktora tezi), Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
- Katırcı, H., & Oyman, M. (2011). Spor merkezlerinde tüketici tatmini ve sadakat. Beden
Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 90-100.
- Kim, K. S. (2006). The relationship among organizational culture, job satisfaction, and
organizational commitment of public sports facilities. The Korean Journal of
Physical Education, 45(6), 145-155.
- Koçbek, A. D., Kalitesi, Y. İ. S. H., & Memnuniyeti, M. (2005). Etnik restoranlara yönelik
bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi.
- Koçyiğit, M., & YILDIZ, M. (2014). Yerel yönetimlerde rekreasyon uygulamaları: Konya
örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 211
223.
- Memiş, U. A., & Ekenci, G. (2007). Spor merkezlerinde müşteri memnuniyeti (Ankara ili
örneği). Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 33-48.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded
sourcebook. sage.
- Morales Sánchez, V., & Gálvez Ruiz, P. (2011). User's perception of the quality evaluation
of municipal services sports. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2 (Suppl.)),
147-154.
- Morgan, F., Battersby, A., Weightman, A. L., Searchfield, L., Turley, R., Morgan, H., ... &
Ellis, S. (2016). Adherence to exercise referral schemes by participants–what do
providers and commissioners need to know? A systematic review of barriers and
facilitators. BMC public health, 16, 1-11.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service
quality and its implications for future research. Journal of marketing, 49(4), 41-50.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). Servqual: A multiple-item scale
for measuring consumer perc. Journal of retailing, 64(1), 12.
- Roemmich, J. N., Epstein, L. H., Raja, S., Yin, L., Robinson, J., & Winiewicz, D. (2006).
Association of access to parks and recreational facilities with the physical activity of
young children. Preventive medicine, 43(6), 437-441.
- Smith, J. M., & Ingham, A. G. (2003). On the waterfront: Retrospectives on the relationship
between sport and communities. Sociology of sport journal, 20(3), 252-274.
- Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri.
Anı Yayıncılık.
- Stenner, B. J., Buckley, J. D., & Mosewich, A. D. (2020). Reasons why older adults play
sport: A systematic review. Journal of sport and health science, 9(6), 530-541.
- Tan, K. C. B. (2004). Appropriate body-mass index for Asian populations and its
implications for policy and intervention strategies. The lancet.
Teixeira, M. (2019). Gestão do Desporto–Desenvolvimento Desportivo Regional e
Municipal. Lisboa: MediaXXI.
- Teixeira, M. R., & Ribeiro, T. M. (2016). Sport policy and sports development: Study of
demographic, organizational, financial and political dimensions to the local level in
Portugal. The Open Sports Sciences Journal, 9(1).
- Tel, M., Aksu, A., & Erdoğan, R. (2019). Fitness Spor Merkezlerine Devam Eden Bireylerin
Spor Merkezlerini Tercih Etme ve Yeterlilik Düzeylerinin Araştırılması. Spor Eğitim
Dergisi, 3(2), 98-105.
- Thompson, W. R. (2014). Worldwide survey of fitness trends for 2015: what’s driving the
market. ACSM's Health & Fitness Journal, 18(6), 8-17.
- Tsitskari, E., Antoniadis, C. H., & Costa, G. (2014). Investigating the relationship among
service quality, customer satisfaction and psychological commitment in Cyprian
fitness centres. Journal of Physical education and Sport, 14(4), 514.
Turola, M. C., Barbieri, D., Palazzi, A., Pallotta, V., Simani, L., Tosi, C., & Zanardi, O.
(2016). Sport: A Possible Road toward Social Inclusion and Quality of Life.
In Schizophrenia Treatment-The New Facets. IntechOpen.
- Weiss, R. S. (1995). Learning from strangers: The art and method of qualitative interview
studies. Simon and Schuster.
- World Health Organization. (2019). Global action plan on physical activity 2018-2030:
more active people for a healthier world. World Health Organization.
- Yücel, A. S., Atalay, A., & Korkmaz, M. (2020). Türkiye’de yerel yönetimler ve spor
hizmetleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti..
Zengin, E., & Öztaş, C. (2008). Yerel yönetimler ve spor. In Journal of Social Policy
Conferences (No. 55, pp. 49-78). Istanbul Üniversitesi.