Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Akran İlişkilerinin Ebeveyn Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 28 - 40, 30.04.2025
https://doi.org/10.32960/uead.1539306

Öz

Ülkemizde MEB’e bağlı devlet anaokullarına giden küçük yaştaki çocukların, anaokulundan önce ve sonraki gelişimlerinin en yakın tanıklarından biri ebeveynleri olmaktadır. Bu süreçte onların oynadıkları oyunlar ve akranları ile olan ilişkileri ise gelişimleri hakkında ipuçları verebilmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların, oyun ve akran ilişkilerinin durumunu ebeveyn görüşlerine göre ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla Giresun’un Doğankent ilçesinde, 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilk kez anaokuluna başlamış, üç yaş grubunda çocuğu olan, 10’u anne ve 3’ü baba olmak üzere toplam 13 ebeveyn ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle tasarlanmış olup yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır. Ardından verilen cevaplar içerik analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak anaokuluna başladıktan sonra çocukların farklı açılardan oyun ve akran ilişkilerinde olumlu yönde gelişmeler olduğu görülmüştür. Bu bağlamda erken yaşlardan itibaren okul öncesi eğitime başlamanın teşvik edilerek ebeveynlerin bilinçlendirilmesi önerilmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Ordu Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Etik Kurulunun 24/05/2024 tarihli 2024-103 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Kaynakça

  • Acar, I., Pérez-González, S., Kutaka, T., & Yıldız, S. (2019). Zor mizaç ve çocukların akran ilişkileri: Ebeveyn-çocuk ilişkilerinin kalitesinin düzenleyici rolü. Erken Çocuk Gelişimi ve Bakımı, 189, 2141-2155. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439941.
  • Adhabi, E., & Anozie, C. (2017). Nitel araştırmada görüşme türüne ilişkin literatür taraması. Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, 86-97. https://doi.org/10.5296/IJE.V9I3.11483.
  • Audley-Piotrowski, S., Singer, A., & Patterson, M. (2015). Çocukların akran ilişkilerinde öğretmenin rolü: görünmez elin kasıtlı hale getirilmesi.Translational Issues in Psychological Science, 1(2), 192–200. https://doi.org/10.1037/tps0000038.
  • Alp, H. (2016). Okul öncesi dönemde akran eğitimi ve oyun etkinliklerinin çocukların saldırgan davranışlarına ve sosyalleşme sürecine etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 636-658. https://doi.org/10.24289/ijsser.279073.
  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü; Türk kültüründe oyun kavramı. Yapı Kredi Yayınları.572 sayfa.
  • Bailey, J., & Bulotsky-Shearer, R. (2021). Öğrenme davranışları, ebeveynlerin bildirdiği akran oyun becerileri ile düşük gelirli okul öncesi çocuklar için okuryazarlık ve matematik becerileri arasındaki ilişkilere aracılık ediyor. Erken Eğitim ve Gelişim, 33, 523-540. https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1904625.
  • Bateman, A. & Church, A. (2017). Çocukların erken çocukluk oyun alanında nesne kullanımı. Avrupa Erken Çocukluk Eğitimi Araştırma Dergisi, 25 (1), 55–71. https://doi.org/10.1080/1350293X.2016.1266221.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Onur Sezer, G. (2021). Sosyal gelişim görevleri, Ogelman, H. G, (Ed).Sosyal ve duygusal gelişim,(s.201), Eğiten Kitap.
  • Bakırcıoğlu. (2013). Çocuk ve ergenlerde ruh sağlığı ,(5.baskı),Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Barragan, R., & Meltzoff, A. (2021). İnsan yavruları, değerli eşyaları başkalarıyla paylaşma yönündeki sahiplenme eğilimlerini geçersiz kılabilir. Bilimsel Raporlar, 11. https://doi.org/10.1038/s41598-021-88898-x.
  • Bee, H., & Boyd D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi.(Okhan Gündüz Çev.),s.323-329, Kaktüs Yayınları.
  • Brownell, C., Svetlova, M., & Nichols, S. (2009). Paylaşmak ya da paylaşmamak: Yeni yürümeye başlayan çocuklar ne zaman başkalarının ihtiyaçlarına yanıt verir? Bebeklik: Uluslararası Bebek Araştırmaları Derneği'nin resmi gazetesi, 14(1), 117-130. https://doi.org/10.1080/15250000802569868.
  • Bulut Özsezer. M, S. (2019). Gelişim Kuramı. Yurtal, F. (Ed.), Yaşam boyu gelişim, s.24-62, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Karadeniz, Ş., E., Akgün, Ö., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2021).Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni,(Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev.), (6.baskı), Siyasal Kitabevi.
  • DiCicco-Bloom, B., & Crabtree, B. (2006). Nitel araştırma görüşmesi. Tıp Eğitimi, 40(1),314-321, https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02418.x.
  • Dursun, B. (2023). Nitelikli bir araştırma tekniği: röportaj. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 100-113. https://doi.org/10.57135/jier.1245193.
  • Gonzalez, T., & Alejandra, A. (2020). Okul öncesinde akran ilişkileri. The University of Texas at Austin, https://doi.org/10.26153/TSW/10826.
  • Hamiden Karaca, N., Kaya, Ü. Ü., & Can, M. (2020). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyoekonomik düzeylerine göre baba-çocuk ilişkisi ve akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 33-41. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.653630.
  • Henry, G., & Rickman, D. (2007). Akranlar okul öncesinde çocukların beceri gelişimini etkiler mi?. Eğitim Ekonomisi Dergisi, 26, 100-112. https://doi.org/10.1016/J.ECONEDUREV.2005.09.006.
  • Hughes, J., & Chen, Q. (2011). Öğrenci-öğretmen ve öğrenci-akran ilişkisinin karşılıklı etkileri: Akademik öz yeterlik üzerindeki etkiler. Uygulamalı gelişim psikolojisi dergisi, 325, 278-287. https://doi.org/10.1016/J.APPDEV.2010.03.005.
  • Fantuzzo, J., & McWayne, C. (2002). Aile bağlamında akran oyunu etkileşimleri ile düşük gelirli okul öncesi çocuklar için okula hazır olma boyutları arasındaki ilişki. Eğitim Psikolojisi Dergisi, 94, 79-87. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.79.
  • Eggum‐Wilkens, N., Fabes, R., Castle, S., Zhang, L., Hanish, L., & Martin, C. (2014). Başkalarıyla oynamak: Head Start çocukların akran oyunu ve anaokulu okul yetkinliğiyle ilişkiler. Üç aylık erken çocukluk araştırması, 29 3, 345-356. https://doi.org/10.1016/J.ECRESQ.2014.04.008.
  • Lu, H. (2023). Farklı türlerdeki çocuk oyunlarının akran ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Eğitim Psikolojisi ve Kamusal Medya Ders Notları, (14) ,90-96, https://doi.org/10.54254/2753-7048/14/20230951.
  • Marzec, H. (2023). Okul öncesi grupta arkadaşlar arasında ilişkilerin kurulmasında oyunun rolü. Pedagojik Eylemin Estetiği ve Etiği, 27 (2023), https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282148.
  • Karaman, S., & Boz, M. (2023). Okul öncesi çocuklarının duygu düzenleme becerileri ile oyun davranışları arasındaki ilişkide annelerin duygu düzenleme güçlüklerinin düzenleyici rolü. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 579-597. https://doi.org/10.33400/kuje.1329933.
  • Karataş, M. (2020). Sosyal beceriye giriş. Deniz E. & Eryılmaz A. (Ed.), Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. (s.10), 252 sayfa. Pegem akademi, https://www.turcademy.com/tr/kitap/sosyal-beceri-egitimi-9786052419915.
  • Koçkaya, S., & Siyez, D.M. (2017). Okul öncesi çocuklarının çekingenlik davranışları üzerine oyun terapisi uygulamalarının etkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 9(1), 31-44, https://doi.org/10.18863/pgy.281082.
  • Mary, L. (2014). Çember zamanı ve işbirlikçi oyunlar yoluyla ilköğretim sınıfında olumlu akran ilişkilerinin teşvik edilmesi. Eğitim 3-13, 42, 125-137. https://doi.org/10.1080/03004279.2012.662239.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis an expanded source book. Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Milli Eğitim İstatistikleri; Örgün Eğitim. Strateji Geliştirme Başkanlığı. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Lansford, J., Yu, T., Pettit, G., Bates, J., & Dodge, K. (2014). Çocukluktan genç yetişkinliğe akran ilişkilerinin yolları. Uygulamalı gelişim psikolojisi dergisi, 35(2), 111-117. https://doi.org/10.1016/J.APPDEV.2013.12.002.
  • Stanton-Chapman, T. (2015). Okul öncesi sınıfta olumlu akran etkileşimlerini teşvik etmek: çocukların sosyodramatik oyununu desteklemede öğretmenin rolü ve sorumluluğu. Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 43, 99-107. https://doi.org/10.1007/S10643-014-0635-8.
  • Sebastián-Enesco, C., & Warneken, F. (2015). Geleceğin gölgesi: 5 yaşındakiler, ancak 3 yaşındakiler değil, karşılıklılık beklentisiyle paylaşımlarını ayarlıyorlar. Deneysel çocuk psikolojisi dergisi, 129, 40-54. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.08.007.
  • Shin, K., Cho, S., Shin, Y., & Park, K. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Akran İlişkilerinin Ergen Ruh Sağlığı Üzerindeki Etkileri: Güney Kore'de 6-8 Yıllık Bir Takip Çalışması. Psikiyatri Araştırması, 13, 383-388. https://doi.org/10.4306/pi.2016.13.4.383.
  • Şendil, Ç. Ö. (2019). Öğretmenlerin ve annelerin okul öncesi çocukların akran ilişkileri üzerine bakış açıları. Z. Bekiroğulları, MY Minas ve RX Thambusamy (Ed.), ICEEPSY 2018: Eğitim ve Eğitim Psikolojisi, cilt 53. Avrupa Sosyal ve Davranış Bilimleri Bildirileri (s. 211-223). Geleceğin Akademisi. https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.01.21
  • TDK (2025). Türk Dil Kurumu Sözlükleri https://sozluk.gov.tr/
  • Yazgan İnanç, B., Bilgin, M., & Kılıç Atıcı, M.(2005).Gelişim Psikolojisi, çocuk ve ergen psikolojisi.(2.baskı), Nobel Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140.
  • Yurdakul, Y., Beyazıt, U., & Bütün Ayhan, A. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarında duygu düzenleme becerileri ile etkileşimli oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1291-1307. https://doi.org/10.32709/akusosbil.874538.
  • Zippert, E., Eason, S., Marshall, S., & Ramani, G. (2019). Okul öncesi çocukların akranlarıyla oyun oynarken matematik keşfi. Uygulamalı Gelişim Psikolojisi Dergisi.65, 101072, https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101072.
  • Wu, Z., & Su, Y. (2014). Okul öncesi çağındaki çocukların paylaşım davranışları zihin teorisi anlayışlarıyla nasıl ilişkilidir? Deneysel çocuk psikolojisi dergisi, 120, 73-86. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.11.007.

An Examination of Play and Peer Relations in the Preschool Period According to Parents' Views

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 28 - 40, 30.04.2025
https://doi.org/10.32960/uead.1539306

Öz

In our country, parents are one of the closest witnesses to the development of young children attending state kindergartens affiliated with the Ministry of Education, before and after kindergarten. During this process, the games they play and their relationships with their peers can give clues about their development. In this context, the aim of the research is to reveal the situation of preschool children's play and peer relationships according to their parents' opinions. For this purpose, face-to-face interviews were held with a total of 13 parents, 10 mothers and 3 fathers, who started kindergarten for the first time in the 2023-2024 academic year in Giresun's Doğankent district and have children in the three-age group. The study was designed with qualitative research method and data was collected using semi-structured interview technique. Then, the answers given were examined with content analysis. As a result, it was observed that children made positive developments in different aspects of play and peer relations after starting kindergarten. In this context, it is recommended to raise awareness among parents by encouraging them to start pre-school education from an early age.

Kaynakça

  • Acar, I., Pérez-González, S., Kutaka, T., & Yıldız, S. (2019). Zor mizaç ve çocukların akran ilişkileri: Ebeveyn-çocuk ilişkilerinin kalitesinin düzenleyici rolü. Erken Çocuk Gelişimi ve Bakımı, 189, 2141-2155. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439941.
  • Adhabi, E., & Anozie, C. (2017). Nitel araştırmada görüşme türüne ilişkin literatür taraması. Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, 86-97. https://doi.org/10.5296/IJE.V9I3.11483.
  • Audley-Piotrowski, S., Singer, A., & Patterson, M. (2015). Çocukların akran ilişkilerinde öğretmenin rolü: görünmez elin kasıtlı hale getirilmesi.Translational Issues in Psychological Science, 1(2), 192–200. https://doi.org/10.1037/tps0000038.
  • Alp, H. (2016). Okul öncesi dönemde akran eğitimi ve oyun etkinliklerinin çocukların saldırgan davranışlarına ve sosyalleşme sürecine etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 636-658. https://doi.org/10.24289/ijsser.279073.
  • And, M. (2012). Oyun ve Bügü; Türk kültüründe oyun kavramı. Yapı Kredi Yayınları.572 sayfa.
  • Bailey, J., & Bulotsky-Shearer, R. (2021). Öğrenme davranışları, ebeveynlerin bildirdiği akran oyun becerileri ile düşük gelirli okul öncesi çocuklar için okuryazarlık ve matematik becerileri arasındaki ilişkilere aracılık ediyor. Erken Eğitim ve Gelişim, 33, 523-540. https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1904625.
  • Bateman, A. & Church, A. (2017). Çocukların erken çocukluk oyun alanında nesne kullanımı. Avrupa Erken Çocukluk Eğitimi Araştırma Dergisi, 25 (1), 55–71. https://doi.org/10.1080/1350293X.2016.1266221.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Onur Sezer, G. (2021). Sosyal gelişim görevleri, Ogelman, H. G, (Ed).Sosyal ve duygusal gelişim,(s.201), Eğiten Kitap.
  • Bakırcıoğlu. (2013). Çocuk ve ergenlerde ruh sağlığı ,(5.baskı),Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Barragan, R., & Meltzoff, A. (2021). İnsan yavruları, değerli eşyaları başkalarıyla paylaşma yönündeki sahiplenme eğilimlerini geçersiz kılabilir. Bilimsel Raporlar, 11. https://doi.org/10.1038/s41598-021-88898-x.
  • Bee, H., & Boyd D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi.(Okhan Gündüz Çev.),s.323-329, Kaktüs Yayınları.
  • Brownell, C., Svetlova, M., & Nichols, S. (2009). Paylaşmak ya da paylaşmamak: Yeni yürümeye başlayan çocuklar ne zaman başkalarının ihtiyaçlarına yanıt verir? Bebeklik: Uluslararası Bebek Araştırmaları Derneği'nin resmi gazetesi, 14(1), 117-130. https://doi.org/10.1080/15250000802569868.
  • Bulut Özsezer. M, S. (2019). Gelişim Kuramı. Yurtal, F. (Ed.), Yaşam boyu gelişim, s.24-62, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Karadeniz, Ş., E., Akgün, Ö., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2021).Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni,(Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev.), (6.baskı), Siyasal Kitabevi.
  • DiCicco-Bloom, B., & Crabtree, B. (2006). Nitel araştırma görüşmesi. Tıp Eğitimi, 40(1),314-321, https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02418.x.
  • Dursun, B. (2023). Nitelikli bir araştırma tekniği: röportaj. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 100-113. https://doi.org/10.57135/jier.1245193.
  • Gonzalez, T., & Alejandra, A. (2020). Okul öncesinde akran ilişkileri. The University of Texas at Austin, https://doi.org/10.26153/TSW/10826.
  • Hamiden Karaca, N., Kaya, Ü. Ü., & Can, M. (2020). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyoekonomik düzeylerine göre baba-çocuk ilişkisi ve akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 33-41. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.653630.
  • Henry, G., & Rickman, D. (2007). Akranlar okul öncesinde çocukların beceri gelişimini etkiler mi?. Eğitim Ekonomisi Dergisi, 26, 100-112. https://doi.org/10.1016/J.ECONEDUREV.2005.09.006.
  • Hughes, J., & Chen, Q. (2011). Öğrenci-öğretmen ve öğrenci-akran ilişkisinin karşılıklı etkileri: Akademik öz yeterlik üzerindeki etkiler. Uygulamalı gelişim psikolojisi dergisi, 325, 278-287. https://doi.org/10.1016/J.APPDEV.2010.03.005.
  • Fantuzzo, J., & McWayne, C. (2002). Aile bağlamında akran oyunu etkileşimleri ile düşük gelirli okul öncesi çocuklar için okula hazır olma boyutları arasındaki ilişki. Eğitim Psikolojisi Dergisi, 94, 79-87. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.79.
  • Eggum‐Wilkens, N., Fabes, R., Castle, S., Zhang, L., Hanish, L., & Martin, C. (2014). Başkalarıyla oynamak: Head Start çocukların akran oyunu ve anaokulu okul yetkinliğiyle ilişkiler. Üç aylık erken çocukluk araştırması, 29 3, 345-356. https://doi.org/10.1016/J.ECRESQ.2014.04.008.
  • Lu, H. (2023). Farklı türlerdeki çocuk oyunlarının akran ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Eğitim Psikolojisi ve Kamusal Medya Ders Notları, (14) ,90-96, https://doi.org/10.54254/2753-7048/14/20230951.
  • Marzec, H. (2023). Okul öncesi grupta arkadaşlar arasında ilişkilerin kurulmasında oyunun rolü. Pedagojik Eylemin Estetiği ve Etiği, 27 (2023), https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282148.
  • Karaman, S., & Boz, M. (2023). Okul öncesi çocuklarının duygu düzenleme becerileri ile oyun davranışları arasındaki ilişkide annelerin duygu düzenleme güçlüklerinin düzenleyici rolü. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 579-597. https://doi.org/10.33400/kuje.1329933.
  • Karataş, M. (2020). Sosyal beceriye giriş. Deniz E. & Eryılmaz A. (Ed.), Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. (s.10), 252 sayfa. Pegem akademi, https://www.turcademy.com/tr/kitap/sosyal-beceri-egitimi-9786052419915.
  • Koçkaya, S., & Siyez, D.M. (2017). Okul öncesi çocuklarının çekingenlik davranışları üzerine oyun terapisi uygulamalarının etkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 9(1), 31-44, https://doi.org/10.18863/pgy.281082.
  • Mary, L. (2014). Çember zamanı ve işbirlikçi oyunlar yoluyla ilköğretim sınıfında olumlu akran ilişkilerinin teşvik edilmesi. Eğitim 3-13, 42, 125-137. https://doi.org/10.1080/03004279.2012.662239.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis an expanded source book. Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Milli Eğitim İstatistikleri; Örgün Eğitim. Strateji Geliştirme Başkanlığı. Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Lansford, J., Yu, T., Pettit, G., Bates, J., & Dodge, K. (2014). Çocukluktan genç yetişkinliğe akran ilişkilerinin yolları. Uygulamalı gelişim psikolojisi dergisi, 35(2), 111-117. https://doi.org/10.1016/J.APPDEV.2013.12.002.
  • Stanton-Chapman, T. (2015). Okul öncesi sınıfta olumlu akran etkileşimlerini teşvik etmek: çocukların sosyodramatik oyununu desteklemede öğretmenin rolü ve sorumluluğu. Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 43, 99-107. https://doi.org/10.1007/S10643-014-0635-8.
  • Sebastián-Enesco, C., & Warneken, F. (2015). Geleceğin gölgesi: 5 yaşındakiler, ancak 3 yaşındakiler değil, karşılıklılık beklentisiyle paylaşımlarını ayarlıyorlar. Deneysel çocuk psikolojisi dergisi, 129, 40-54. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.08.007.
  • Shin, K., Cho, S., Shin, Y., & Park, K. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Akran İlişkilerinin Ergen Ruh Sağlığı Üzerindeki Etkileri: Güney Kore'de 6-8 Yıllık Bir Takip Çalışması. Psikiyatri Araştırması, 13, 383-388. https://doi.org/10.4306/pi.2016.13.4.383.
  • Şendil, Ç. Ö. (2019). Öğretmenlerin ve annelerin okul öncesi çocukların akran ilişkileri üzerine bakış açıları. Z. Bekiroğulları, MY Minas ve RX Thambusamy (Ed.), ICEEPSY 2018: Eğitim ve Eğitim Psikolojisi, cilt 53. Avrupa Sosyal ve Davranış Bilimleri Bildirileri (s. 211-223). Geleceğin Akademisi. https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.01.21
  • TDK (2025). Türk Dil Kurumu Sözlükleri https://sozluk.gov.tr/
  • Yazgan İnanç, B., Bilgin, M., & Kılıç Atıcı, M.(2005).Gelişim Psikolojisi, çocuk ve ergen psikolojisi.(2.baskı), Nobel Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140.
  • Yurdakul, Y., Beyazıt, U., & Bütün Ayhan, A. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarında duygu düzenleme becerileri ile etkileşimli oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1291-1307. https://doi.org/10.32709/akusosbil.874538.
  • Zippert, E., Eason, S., Marshall, S., & Ramani, G. (2019). Okul öncesi çocukların akranlarıyla oyun oynarken matematik keşfi. Uygulamalı Gelişim Psikolojisi Dergisi.65, 101072, https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101072.
  • Wu, Z., & Su, Y. (2014). Okul öncesi çağındaki çocukların paylaşım davranışları zihin teorisi anlayışlarıyla nasıl ilişkilidir? Deneysel çocuk psikolojisi dergisi, 120, 73-86. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.11.007.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Özdemir 0000-0002-3511-0942

Şeyma Aksoy 0009-0005-1519-4762

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, C., & Aksoy, Ş. (2025). Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Akran İlişkilerinin Ebeveyn Görüşlerine Göre İncelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 9(1), 28-40. https://doi.org/10.32960/uead.1539306