Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE SANAT ALANINDA ÇALIŞAN AKADEMİSYENLERİN BİLİMSEL ARAŞTIRMA OLGUSUNA BAKIŞ AÇILARI VE AKADEMİK YAYIN SÜREÇLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 441 - 454, 30.06.2025
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1694361

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de sanat alanında görev yapan akademisyenlerin bilim ve bilimsel araştırma kavramlarına yönelik algılarını, tutumlarını ve bireysel yayın süreçlerindeki deneyimlerini nitel bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, sanatçı akademisyenlerin bilimsel araştırma olgusuna dair görüşleri, yayın süreçlerinde karşılaştıkları sorunlar ve temel araştırma yöntemlerinin sanat alanına uygunluğu hakkındaki değerlendirmeleri derinlemesine ele alınmıştır. Ayrıca sanat ve bilim ilişkisi tarihsel ve kuramsal bağlamda tartışılmış; sanat pratiği ile bilimsel araştırma arasındaki etkileşim çok boyutlu olarak değerlendirilmiştir.
Araştırma, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem modeliyle belirlenen yedi sanat akademisyeniyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelere dayanmaktadır. Betimsel analiz yoluyla çözümlenen veriler, katılımcıların bilimsel araştırmaya yönelik algılarının mesleki disiplin, akademik deneyim ve bireysel değer yargılarına göre farklılaştığını göstermektedir. Bulgular, sanat alanında çalışan akademisyenlerin bilimsel araştırmayı çoğunlukla kurumsal bir zorunluluk olarak gördüklerinin yanısıra yaratıcı sürecin sınırlandırılması, yayın baskısı ve metodolojik yetersizlikler gibi çeşitli yapısal ve kültürel engellerle de karşılaştıklarını ortaya koymaktadır. Katılımcılar, disiplinlerarası yaklaşımlara ve alternatif araştırma yöntemlerine açık olduklarını vurgulamış; sanat ve bilim ilişkisinin daha yaratıcı ve esnek modellerle yeniden tanımlanabileceğini ifade etmişlerdir.
Bu çalışma, sanat alanında bilimsel araştırma kültürünün güçlendirilmesine yönelik olarak bilimsel okuryazarlığın artırılması, disiplinlerarası iş birliklerinin teşvik edilmesi ve üniversitelerde araştırma ortamının zorlayıcı değil, motive edici olanaklarla desteklenmesi yoluyla yayın kalitesinin yükseltilebileceğini önermektedir. Ayrıca, sanatsal araştırmaların üniversitelerin akademik performansına ulusal ve uluslararası düzeyde anlamlı katkılar sağlayabileceği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. BEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Borg, E. W. (2009). The experience of writing a practice-based thesis in fine art and design (Yayımlanmamış doktora tezi). Leeds Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. https://etheses.whiterose.ac.uk/3745/1/uk_bl_ethos_522924.pdf
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (4th ed., pp. 359–380). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • History. Städelschule. (n.d.). History. Erişim adresi https://staedelschule.de/en/information/history (Erişim tarihi: 06.05.2025)
  • Keser, N & Narin, H. (2017). Sanat temelli bir soruşturma yöntemi: A/R/TOGRAFİ. Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 193-203.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neuman, W. L., & Robson, K. (2014). Basics of social research (3rd Canadian ed.). Toronto, Canada: Pearson Canada.
  • Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya University Journal of Social Science, 22(1), 183–197. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. (n.d.). Kurum tarihi. Erişim adresi https://msgsu.edu.tr/universite/kurum-tarihi/ (Erişim tarihi: 25.05.2024)
  • Taşdemir, B. (2022). Sanatsal araştırmaların bilimsel nitelikleri üstüne: Seçilmiş örneklerle bir değerlendirme. Akdeniz Sanat Dergisi, 16(30), 230–245. (Sayfa aralığı tamamlandı)
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. New York, NY: Guilford Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

AN EVALUATION OF THE PERSPECTIVES OF ACADEMICS WORKING IN THE FIELD OF ART IN TURKE Y ON THE CONCEPT OF SCIENTIFIC RESEARCH AND THEIR ACADEMIC PUBLICATION PROCESSES

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 441 - 454, 30.06.2025
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1694361

Öz

This study qualitatively examines the perceptions, attitudes, and individual publication experiences of academics working in the field of art in Turkey regarding science and scientific research. It explores artist-academics’ views on the nature of scientific inquiry, the challenges they face during publication processes, and their evaluations of the suitability of conventional research methods for the arts. The relationship between art and science is also discussed within historical and theoretical contexts, and the interaction between artistic practice and scientific research is assessed from a multidimensional perspective.
The study is based on semi-structured interviews with seven academics selected through criterion sampling. Data analyzed via descriptive analysis reveal that participants’ perceptions of scientific research vary depending on their disciplinary background, academic experience, and personal values. Findings indicate that many participants view scientific research as an institutional obligation and face structural and cultural challenges such as constraints on creativity, publication pressure, and methodological limitations. Nevertheless, participants expressed openness to interdisciplinary approaches and alternative research models, emphasizing the potential to redefine the art–science relationship in more flexible and creative ways.
The study suggests that promoting scientific literacy, supporting interdisciplinary collaboration, and improving research environments through motivational rather than coercive academic structures could enhance research quality in the arts. It also argues that artistic research can contribute meaningfully to the academic performance of universities at both national and international levels.

Kaynakça

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. BEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Borg, E. W. (2009). The experience of writing a practice-based thesis in fine art and design (Yayımlanmamış doktora tezi). Leeds Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. https://etheses.whiterose.ac.uk/3745/1/uk_bl_ethos_522924.pdf
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (4th ed., pp. 359–380). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • History. Städelschule. (n.d.). History. Erişim adresi https://staedelschule.de/en/information/history (Erişim tarihi: 06.05.2025)
  • Keser, N & Narin, H. (2017). Sanat temelli bir soruşturma yöntemi: A/R/TOGRAFİ. Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 193-203.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neuman, W. L., & Robson, K. (2014). Basics of social research (3rd Canadian ed.). Toronto, Canada: Pearson Canada.
  • Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya University Journal of Social Science, 22(1), 183–197. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. (n.d.). Kurum tarihi. Erişim adresi https://msgsu.edu.tr/universite/kurum-tarihi/ (Erişim tarihi: 25.05.2024)
  • Taşdemir, B. (2022). Sanatsal araştırmaların bilimsel nitelikleri üstüne: Seçilmiş örneklerle bir değerlendirme. Akdeniz Sanat Dergisi, 16(30), 230–245. (Sayfa aralığı tamamlandı)
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. New York, NY: Guilford Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Tizgöl 0000-0002-8864-0744

Aysun Başkaya 0009-0002-5160-6179

Erken Görünüm Tarihi 20 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 20 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tizgöl, K., & Başkaya, A. (2025). TÜRKİYE’DE SANAT ALANINDA ÇALIŞAN AKADEMİSYENLERİN BİLİMSEL ARAŞTIRMA OLGUSUNA BAKIŞ AÇILARI VE AKADEMİK YAYIN SÜREÇLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 441-454. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1694361

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License