Amaç: Bu çalışma ile pediatri hemşireliği lisans öğrencilerin COVID-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerinin klinik rahatlık ve endişelerine etkisinin belirlenmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Çalışma tanımlayıcı, kesitsel ve analitik tiptedir. Araştırmanın evrenini pediatri hemşireliği lisans dersini alan 3. ve 4.sınıf düzeyinde 400 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Bu evrenden araştırmaya katılmayı kabul eden 320 pediatri hemşireliği lisans öğrencisi ile 15.02.2022-31.05.2022 tarihleri arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle Sosyodemografik Bilgi Formu, Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracı ve COVID-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerini Değerlendirme Ölçeği ile veriler toplandı. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 22,181,32 ve %69,4’ü kadın öğrenci olup %50,9’u 3. Sınıf öğrencisidir. Katılımcıların %43,4’ünün COVID-19 hastalığı geçirdiği ve %72,5’inin COVID-19 hastalığı hakkında bilgi sahibi olduğu görüldü. Öğrencilerin %58,4’ünün salgın hastalık bilgisi, %90,0’ının COVID-19 hastalığı bulaş yollarını ve %90,6’sının COVID-19 hastalığından korunma yollarını bildiği görüldü. Araştırmaya katılan kadın öğrencilerin Pediatri hemşireliği öğrencileri klinik rahatlık ve endişe değerlendirme aracı (KREDA) ölçek ve klinik rahatlık alt boyutu puanları erkeklerden yüksektir. 3. sınıf öğrencilerin ölçeğin klinik rahatlık alt boyutu puanı 4. sınıf öğrencilerinden ve 4. sınıf öğrencilerin endişe alt boyutu puanları 3. sınıf öğrencilerin puanlarından yüksektir. Kronik hastalığa sahip olanların klinik rahatlık alt boyut puanı kronik hastalığı olmayanların puanından ve kronik hastalığı olmayan öğrencilerin endişe alt boyutu puanları) kronik hastalığı olan öğrencilerin puanlarından yüksektir. COVID-19 hastalığı geçirmeyenlerin COVID-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerini değerlendirme ölçeği (CRPDEÖ) ölçeği ruhsal at boyut puanı COVID-19 hastalığı geçiren öğrencilerin puanlarından yüksektir. Tedavi/bakım yapma korkusu yaşayan öğrencilerin CRPDEÖ toplam puanı ve psikosomatik etkiler alt boyut puanı, tedavi/bakım yapma korkusu olmayanlardan ve tedavi/bakım yapma korkusu olmayan öğrencilerin KREDA toplam puanı endişe alt boyut puanı tedavi/bakım yapma korkusu olan öğrencilerin puanlarından yüksektir. Sonuç: COVID-19 pandemisinin pediatri hemşireliği lisans öğrencilerinde ruhsal ve psikosomatik etkilerinin olduğu ve öğrencilerin klinik rahatlık düzeylerinin azaldığı ve daha fazla endişe yaşadıkları görülmektedir. Bu durum kronik hastalığa sahip olma, bulaştırma korkusu ve tedavi ve bakım yapma korkusu yaşama durumlarına göre de benzerlik göstermektedir.
COVID-19 Pediatri hemşireliği Klinik rahatlık Endişe Ruhsal ve psikosomatik etki
Objective: This study aimed to determine the effects of the psychological and psychosomatic effects of the COVID-19 pandemic on the clinical comfort and anxiety of pediatric nursing undergraduate students. Methods: The study is descriptive, cross-sectional, and analytical. The universe of the study consisted of 400 3rd and 4th-year nursing undergraduate students taking the pediatric nursing course. Data were collected from 320 pediatric nursing students from this universe who agreed to participate in the study between 15.02.2022 and 31.05.2022 using the Sociodemographic Information Form, Pediatric Nursing Students Clinical Comfort and Anxiety Assessment Tool, and the Scale for Assessing the Psychosomatic and Psychosomatic Effects of the COVID-19 Pandemic. Results: The mean age of the participants was 22.18±1.327, 69.4% were female students, and 50.9% were 3rd-year students. It was found that 43.4% of the participants had COVID-19 disease and 72.5% had knowledge about COVID-19 disease. It was seen that 58.4% of the students had information about epidemic disease, 90.0% knew the transmission methods of COVID-19 disease, and 90.6% knew the ways to protect themselves from COVID-19 disease. The KREDA scale and clinical comfort sub-dimension scores of the female students who participated in the study were higher than those of the males. The clinical comfort sub-dimension score of the 3rd grade students was higher than that of the 4th grade students, and the anxiety sub-dimension scores of the 4th grade students were higher than that of the 3rd grade students. The clinical comfort sub-dimension score of those with chronic diseases was higher than that of those without chronic diseases, and the anxiety sub-dimension scores of students without chronic diseases were higher than that of students with chronic diseases. The CRPEDÖ scale psychological dimension score of those who did not have COVID-19 disease was higher than that of the students who had COVID-19 disease. The total CRPDEÖ score and psychosomatic effects sub-dimension score of students with fear of treatment/care are higher than those without fear of treatment/care, and the total CREDA score of students without fear of treatment/care is higher than those with fear of treatment/care. Conclusion: It is observed that the COVID-19 pandemic has psychological and psychosomatic effects on pediatric nursing undergraduate students, and that the clinical comfort levels of students have decreased and they experience more anxiety. This situation is also similar according to having a chronic disease, fear of contagion, and fear of treatment and care.
COVID-19 Pediatric nursing Clinical comfort Anxiety Psychosomatic and psychosomatic effects
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |