Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pediatri Hemşireliği Öğrencilerinde Covid-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerinin Klinik Rahatlık ve Endişelerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 16 - 30, 30.04.2025

Öz

Amaç: Bu çalışma ile pediatri hemşireliği lisans öğrencilerin COVID-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerinin klinik rahatlık ve endişelerine etkisinin belirlenmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Çalışma tanımlayıcı, kesitsel ve analitik tiptedir. Araştırmanın evrenini pediatri hemşireliği lisans dersini alan 3. ve 4.sınıf düzeyinde 400 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Bu evrenden araştırmaya katılmayı kabul eden 320 pediatri hemşireliği lisans öğrencisi ile 15.02.2022-31.05.2022 tarihleri arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle Sosyodemografik Bilgi Formu, Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracı ve COVID-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerini Değerlendirme Ölçeği ile veriler toplandı. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 22,181,32 ve %69,4’ü kadın öğrenci olup %50,9’u 3. Sınıf öğrencisidir. Katılımcıların %43,4’ünün COVID-19 hastalığı geçirdiği ve %72,5’inin COVID-19 hastalığı hakkında bilgi sahibi olduğu görüldü. Öğrencilerin %58,4’ünün salgın hastalık bilgisi, %90,0’ının COVID-19 hastalığı bulaş yollarını ve %90,6’sının COVID-19 hastalığından korunma yollarını bildiği görüldü. Araştırmaya katılan kadın öğrencilerin Pediatri hemşireliği öğrencileri klinik rahatlık ve endişe değerlendirme aracı (KREDA) ölçek ve klinik rahatlık alt boyutu puanları erkeklerden yüksektir. 3. sınıf öğrencilerin ölçeğin klinik rahatlık alt boyutu puanı 4. sınıf öğrencilerinden ve 4. sınıf öğrencilerin endişe alt boyutu puanları 3. sınıf öğrencilerin puanlarından yüksektir. Kronik hastalığa sahip olanların klinik rahatlık alt boyut puanı kronik hastalığı olmayanların puanından ve kronik hastalığı olmayan öğrencilerin endişe alt boyutu puanları) kronik hastalığı olan öğrencilerin puanlarından yüksektir. COVID-19 hastalığı geçirmeyenlerin COVID-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerini değerlendirme ölçeği (CRPDEÖ) ölçeği ruhsal at boyut puanı COVID-19 hastalığı geçiren öğrencilerin puanlarından yüksektir. Tedavi/bakım yapma korkusu yaşayan öğrencilerin CRPDEÖ toplam puanı ve psikosomatik etkiler alt boyut puanı, tedavi/bakım yapma korkusu olmayanlardan ve tedavi/bakım yapma korkusu olmayan öğrencilerin KREDA toplam puanı endişe alt boyut puanı tedavi/bakım yapma korkusu olan öğrencilerin puanlarından yüksektir. Sonuç: COVID-19 pandemisinin pediatri hemşireliği lisans öğrencilerinde ruhsal ve psikosomatik etkilerinin olduğu ve öğrencilerin klinik rahatlık düzeylerinin azaldığı ve daha fazla endişe yaşadıkları görülmektedir. Bu durum kronik hastalığa sahip olma, bulaştırma korkusu ve tedavi ve bakım yapma korkusu yaşama durumlarına göre de benzerlik göstermektedir.

Kaynakça

  • Aedh, A. I., Elfaki, N. K., & Mohamed, I. A. (2015). Factors Associated with Stress Among Nursing Students (Najran University-Saudi Arabia). IOSR J Nurs Health Care, 4(6), 33-38. https://doi.org/10.9790/1959-04663338
  • Aksoy, B., Gurdogan, E. P., & Dirik, E. K. (2022). Impact of Clinical Practice and İndividual Characteristics on Nursing Students' COVID-19 Phobia. Int J Caring Sci, 15(3), 1665-1674.
  • Al-Qaaydeh, S., Lassche, M., & Macintosh, C. I. (2012). Exploratory Factor Analysis of the Pediatric Nursing Student Clinical Comfort and Worry Assessment Tool. J Pediatr Nurs, 27(5), e39-e43. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2012.05.003
  • Alsolais, A., Alquwez, N., Alotaibi, K. A., Alqarni, A. S., Almalki, M., Alsolami, F., ... & Cruz, J. P. (2021). Risk Perceptions, Fear, Depression, Anxiety, Stress and Coping Among Saudi Nursing Students During the COVID-19 Pandemic. J Ment Health, 30(2), 194-201. https://doi.org/10.1080/09638237.2021.1922636
  • Altay, N., & Törüner, E. K. (2014). Determining Pediatric Nursing Students’ Clinical Stress and Liking of Children Scores. DEUHFD, 7(3), 166-170.
  • An, H., Park, S., & Lee, J. (2022). Clinical Field and Alternative Clinical Practice Experience in A Pandemic Situation of Nursing Students who Have Experienced Clinical Practice Before COVID-19. International J Environ Res Public Health, 19(20), 13372. https://doi.org/10.3390/ijerph192013372
  • Arslan, S., Şener, D. K., & Cangür, Ş. (2018). Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracının Geçerlik ve Güvenirliği. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 8(2), 61-66.
  • Baltacı, N., & Metin, A. (2023). Pandemi Döneminde İntörn Hemşire Öğrenci Olmak: Kadın Doğum Kliniklerinde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Deneyimleri. Ordu University J Nurs Stud , 6(2), 456-466. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1112319
  • Baluwa, M. A., Konyani, A., Chipeta, M. C., Munthali, G., Mhango, L., Chimbe, E., ... & Mpasa, F. (2021). Coping with fears of COVID-19 Pandemic Among Nursing Students During Clinical Practice: Malawi’s Perspective. Adv Med Educ Pract, 1389-1396. https://doi.org/10.2147/AMEP.S337783
  • Cantekin, I., Çoban, S. A., & Dönmez, H. (2021). COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara Yönelik Algıladıkları Stres Düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 592-599. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.478
  • Chen, J. Y. (2010). Morale and Role Strain of Undergraduate Nursing Students in A Pediatric Clinical Setting. J Nurs Res 18(2), 144-153. DOI: 10.1097/JNR.0b013e3181e365a0
  • Çevirme, A., & Kurt, A. (2020). COVID-19 Pandemisi ve Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. ASEAD, 7(5), 46-52. Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B., & Shrestha, J. (2020). Factors Associated With Perceived Stress, Anxiety, Depression, İnsomnia During COVID-19 Outbreak Among Nursing Students. Age (years), 17(19), 33. https://doi.org/10.21275/SR20826170002
  • Hung, M. S. Y., Ng, W. W. M., & Choi, E. K. Y. (2022). The Impacts of the COVID-19 Pandemic on Hong Kong Nursing Students’ Mental Health and Quality of Life. Int J Environ Res Public Health, 19(22), 15117. https://doi.org/10.3390/ijerph192215117
  • Kako, J., Ito, Y., Kajiwara, K., Kimura, Y., Kakeda, T., Hamanishi, S., ... & Tsubaki, M. (2021). Impact of the COVID-19 Pandemic on Mental Health of Nursing Students in Japan: Protocol For A Cross-Sectional Study. BMJ open, 11(12), e055916. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-055916
  • Kaya, S., Kırlıoğlu, M., & Toptaş, T. (2021). COVID-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 525-541. https://doi.org/10.33417/tsh.865144
  • Lassche, M., Al-Qaaydeh, S., Macintosh, C. I., & Black, M. (2013). Identifying Changes in Comfort and Worry Among Pediatric Nursing Students Following Clinical Rotations. J Pediatr Nurs, 28(1), 48-54. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2011.12.008
  • Lovrić R, Farčić N, Mikšić Š, Včev A. (2020). Studying During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative İnductive Content Analysis Of Nursing Students’ Perceptions and Experiences. Educ Sci, 10(7),188. https://doi.org/10.3390/educsci10070188
  • Moç, T., & Gülbetekin, E. (2023). Sağlık Bölümlerindeki Öğrencilerin Covid 19 Fobisinin Sağlık Algılarına Etkisinde Duygusal Zekânın Rolü. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (32), 164-185. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1192967
  • Mutlu, B., Azak, M., & Kalaycı, S. (2020). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu İle Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS Int J Society Res, 15(26), 4293-4315. https://doi.org/10.26466/opus.659694
  • Oğuz H., & Kuyucuoğlu, Y. (2023). COVID-19 Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalardaki Algıladıkları Stres Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Davranışlarının Belirlenmesi. SCAR, 2(1), 50-62.
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and Coping Strategies Among Nursing Students During the COVID-19 Pandemic. Nurse Educ Pract, 46, 102809. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Singh, C., Sharma, S., & Sharma, R. K. (2011). Level of Stress and Coping Strategies Used by Nursing İnterns. J Nurs Midwifery Res, 7(4), 152-160. https://doi.org/10.1177/0974150X20110402
  • Subba, R., Subba, H. K., Singh, J. P., & Mehta, R. K. (2020). Psychological Impact and Coping Strategies of Nursing Students During the Outbreak of Coronavirus Disease in Nepal. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 8(9), 23-31.
  • Susmarini, D., Sumarwati, M., Handayani, F., & Iskandar, A. (2022). Nursing Students’ Clinical Practice Experience During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study. Open Access Maced J Med Sci, 10(G), 176-181. https://doi.org/10.3889/oamjms.2022.8116
  • Şahin, Ö. Ö., Aközlü, Z., & Taşdelen, Y. (2023). Pediatric Nursing Students’ Self-Efficacy Regarding Medication Administration and Clinical Comfort and Worry: A Pre-Posttest Comparative Study of Nurse Mentoring Versus Peer Mentoring. Nurse Educ Pract, 71, 103712. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103712
  • Şentürk, S., & Bakır, N. (2021). The Relationship Between İntolerance of Uncertainty and the Depression, Anxiety and Stress Levels of Nursing Students During the COVID-19 outbreak. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 3(2), 97-105. https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.2.12
  • Taşkıran, N., Kalı, N., Kıvrak, E. N., Türkseven, N., & Yıldırım, G. Ö. (2020). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine, Rollerine ve Mesleğin Geleceğine İlişkin Görüşleri. Hastane Öncesi Dergisi, 5(1), 43-56.
  • Taylor, R., Thomas-Gregory, A., Hofmeyer, A. (2020). Teaching Empathy and Resilience to Undergraduate Nursing Students: A Call to Action in the Context of Covid-19. Nurse Educ Today, 94, 104524. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.10 4524
  • Top, F. Ü., & Kulakaç, N. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin pediatri kliniğine ilişkin klinik rahatlık ve endişe durumları. Ordu University J Nurs Stud, 3(3), 280-288. https://doi.org/10.38108/ouhcd.788788
  • Ulenaers, D., Grosemans, J., Schrooten, W., & Bergs, J. (2021). Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A crosssectional study. Nurse Educ Today, 99, 104746. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104746
  • Zheng, R., Zhou, Y., Qiu, M., Yan, Y., Yue, J., Yu, L., ... & Hu, Y. (2021). Prevalence and associated factors of depression, anxiety, and stress among Hubei pediatric nurses during COVID-19 pandemic. Compr Psychiatry, 104, 152217. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152217

The Effect of the Psychological and Psychosomatic Effects of the Covid-19 Pandemic on Clinical Comfort and Anxiety of Pediatric Nursing Students

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 16 - 30, 30.04.2025

Öz

Objective: This study aimed to determine the effects of the psychological and psychosomatic effects of the COVID-19 pandemic on the clinical comfort and anxiety of pediatric nursing undergraduate students. Methods: The study is descriptive, cross-sectional, and analytical. The universe of the study consisted of 400 3rd and 4th-year nursing undergraduate students taking the pediatric nursing course. Data were collected from 320 pediatric nursing students from this universe who agreed to participate in the study between 15.02.2022 and 31.05.2022 using the Sociodemographic Information Form, Pediatric Nursing Students Clinical Comfort and Anxiety Assessment Tool, and the Scale for Assessing the Psychosomatic and Psychosomatic Effects of the COVID-19 Pandemic. Results: The mean age of the participants was 22.18±1.327, 69.4% were female students, and 50.9% were 3rd-year students. It was found that 43.4% of the participants had COVID-19 disease and 72.5% had knowledge about COVID-19 disease. It was seen that 58.4% of the students had information about epidemic disease, 90.0% knew the transmission methods of COVID-19 disease, and 90.6% knew the ways to protect themselves from COVID-19 disease. The KREDA scale and clinical comfort sub-dimension scores of the female students who participated in the study were higher than those of the males. The clinical comfort sub-dimension score of the 3rd grade students was higher than that of the 4th grade students, and the anxiety sub-dimension scores of the 4th grade students were higher than that of the 3rd grade students. The clinical comfort sub-dimension score of those with chronic diseases was higher than that of those without chronic diseases, and the anxiety sub-dimension scores of students without chronic diseases were higher than that of students with chronic diseases. The CRPEDÖ scale psychological dimension score of those who did not have COVID-19 disease was higher than that of the students who had COVID-19 disease. The total CRPDEÖ score and psychosomatic effects sub-dimension score of students with fear of treatment/care are higher than those without fear of treatment/care, and the total CREDA score of students without fear of treatment/care is higher than those with fear of treatment/care. Conclusion: It is observed that the COVID-19 pandemic has psychological and psychosomatic effects on pediatric nursing undergraduate students, and that the clinical comfort levels of students have decreased and they experience more anxiety. This situation is also similar according to having a chronic disease, fear of contagion, and fear of treatment and care.

Kaynakça

  • Aedh, A. I., Elfaki, N. K., & Mohamed, I. A. (2015). Factors Associated with Stress Among Nursing Students (Najran University-Saudi Arabia). IOSR J Nurs Health Care, 4(6), 33-38. https://doi.org/10.9790/1959-04663338
  • Aksoy, B., Gurdogan, E. P., & Dirik, E. K. (2022). Impact of Clinical Practice and İndividual Characteristics on Nursing Students' COVID-19 Phobia. Int J Caring Sci, 15(3), 1665-1674.
  • Al-Qaaydeh, S., Lassche, M., & Macintosh, C. I. (2012). Exploratory Factor Analysis of the Pediatric Nursing Student Clinical Comfort and Worry Assessment Tool. J Pediatr Nurs, 27(5), e39-e43. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2012.05.003
  • Alsolais, A., Alquwez, N., Alotaibi, K. A., Alqarni, A. S., Almalki, M., Alsolami, F., ... & Cruz, J. P. (2021). Risk Perceptions, Fear, Depression, Anxiety, Stress and Coping Among Saudi Nursing Students During the COVID-19 Pandemic. J Ment Health, 30(2), 194-201. https://doi.org/10.1080/09638237.2021.1922636
  • Altay, N., & Törüner, E. K. (2014). Determining Pediatric Nursing Students’ Clinical Stress and Liking of Children Scores. DEUHFD, 7(3), 166-170.
  • An, H., Park, S., & Lee, J. (2022). Clinical Field and Alternative Clinical Practice Experience in A Pandemic Situation of Nursing Students who Have Experienced Clinical Practice Before COVID-19. International J Environ Res Public Health, 19(20), 13372. https://doi.org/10.3390/ijerph192013372
  • Arslan, S., Şener, D. K., & Cangür, Ş. (2018). Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracının Geçerlik ve Güvenirliği. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 8(2), 61-66.
  • Baltacı, N., & Metin, A. (2023). Pandemi Döneminde İntörn Hemşire Öğrenci Olmak: Kadın Doğum Kliniklerinde Uygulama Yapan Hemşirelik Öğrencilerinin Deneyimleri. Ordu University J Nurs Stud , 6(2), 456-466. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1112319
  • Baluwa, M. A., Konyani, A., Chipeta, M. C., Munthali, G., Mhango, L., Chimbe, E., ... & Mpasa, F. (2021). Coping with fears of COVID-19 Pandemic Among Nursing Students During Clinical Practice: Malawi’s Perspective. Adv Med Educ Pract, 1389-1396. https://doi.org/10.2147/AMEP.S337783
  • Cantekin, I., Çoban, S. A., & Dönmez, H. (2021). COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara Yönelik Algıladıkları Stres Düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 592-599. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.478
  • Chen, J. Y. (2010). Morale and Role Strain of Undergraduate Nursing Students in A Pediatric Clinical Setting. J Nurs Res 18(2), 144-153. DOI: 10.1097/JNR.0b013e3181e365a0
  • Çevirme, A., & Kurt, A. (2020). COVID-19 Pandemisi ve Hemşirelik Mesleğine Yansımaları. ASEAD, 7(5), 46-52. Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B., & Shrestha, J. (2020). Factors Associated With Perceived Stress, Anxiety, Depression, İnsomnia During COVID-19 Outbreak Among Nursing Students. Age (years), 17(19), 33. https://doi.org/10.21275/SR20826170002
  • Hung, M. S. Y., Ng, W. W. M., & Choi, E. K. Y. (2022). The Impacts of the COVID-19 Pandemic on Hong Kong Nursing Students’ Mental Health and Quality of Life. Int J Environ Res Public Health, 19(22), 15117. https://doi.org/10.3390/ijerph192215117
  • Kako, J., Ito, Y., Kajiwara, K., Kimura, Y., Kakeda, T., Hamanishi, S., ... & Tsubaki, M. (2021). Impact of the COVID-19 Pandemic on Mental Health of Nursing Students in Japan: Protocol For A Cross-Sectional Study. BMJ open, 11(12), e055916. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-055916
  • Kaya, S., Kırlıoğlu, M., & Toptaş, T. (2021). COVID-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 525-541. https://doi.org/10.33417/tsh.865144
  • Lassche, M., Al-Qaaydeh, S., Macintosh, C. I., & Black, M. (2013). Identifying Changes in Comfort and Worry Among Pediatric Nursing Students Following Clinical Rotations. J Pediatr Nurs, 28(1), 48-54. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2011.12.008
  • Lovrić R, Farčić N, Mikšić Š, Včev A. (2020). Studying During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative İnductive Content Analysis Of Nursing Students’ Perceptions and Experiences. Educ Sci, 10(7),188. https://doi.org/10.3390/educsci10070188
  • Moç, T., & Gülbetekin, E. (2023). Sağlık Bölümlerindeki Öğrencilerin Covid 19 Fobisinin Sağlık Algılarına Etkisinde Duygusal Zekânın Rolü. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (32), 164-185. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1192967
  • Mutlu, B., Azak, M., & Kalaycı, S. (2020). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Almış Öğrencilerin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumu İle Öz Yeterlilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS Int J Society Res, 15(26), 4293-4315. https://doi.org/10.26466/opus.659694
  • Oğuz H., & Kuyucuoğlu, Y. (2023). COVID-19 Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalardaki Algıladıkları Stres Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Davranışlarının Belirlenmesi. SCAR, 2(1), 50-62.
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and Coping Strategies Among Nursing Students During the COVID-19 Pandemic. Nurse Educ Pract, 46, 102809. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Singh, C., Sharma, S., & Sharma, R. K. (2011). Level of Stress and Coping Strategies Used by Nursing İnterns. J Nurs Midwifery Res, 7(4), 152-160. https://doi.org/10.1177/0974150X20110402
  • Subba, R., Subba, H. K., Singh, J. P., & Mehta, R. K. (2020). Psychological Impact and Coping Strategies of Nursing Students During the Outbreak of Coronavirus Disease in Nepal. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 8(9), 23-31.
  • Susmarini, D., Sumarwati, M., Handayani, F., & Iskandar, A. (2022). Nursing Students’ Clinical Practice Experience During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study. Open Access Maced J Med Sci, 10(G), 176-181. https://doi.org/10.3889/oamjms.2022.8116
  • Şahin, Ö. Ö., Aközlü, Z., & Taşdelen, Y. (2023). Pediatric Nursing Students’ Self-Efficacy Regarding Medication Administration and Clinical Comfort and Worry: A Pre-Posttest Comparative Study of Nurse Mentoring Versus Peer Mentoring. Nurse Educ Pract, 71, 103712. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103712
  • Şentürk, S., & Bakır, N. (2021). The Relationship Between İntolerance of Uncertainty and the Depression, Anxiety and Stress Levels of Nursing Students During the COVID-19 outbreak. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 3(2), 97-105. https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.2.12
  • Taşkıran, N., Kalı, N., Kıvrak, E. N., Türkseven, N., & Yıldırım, G. Ö. (2020). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine, Rollerine ve Mesleğin Geleceğine İlişkin Görüşleri. Hastane Öncesi Dergisi, 5(1), 43-56.
  • Taylor, R., Thomas-Gregory, A., Hofmeyer, A. (2020). Teaching Empathy and Resilience to Undergraduate Nursing Students: A Call to Action in the Context of Covid-19. Nurse Educ Today, 94, 104524. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.10 4524
  • Top, F. Ü., & Kulakaç, N. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin pediatri kliniğine ilişkin klinik rahatlık ve endişe durumları. Ordu University J Nurs Stud, 3(3), 280-288. https://doi.org/10.38108/ouhcd.788788
  • Ulenaers, D., Grosemans, J., Schrooten, W., & Bergs, J. (2021). Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A crosssectional study. Nurse Educ Today, 99, 104746. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104746
  • Zheng, R., Zhou, Y., Qiu, M., Yan, Y., Yue, J., Yu, L., ... & Hu, Y. (2021). Prevalence and associated factors of depression, anxiety, and stress among Hubei pediatric nurses during COVID-19 pandemic. Compr Psychiatry, 104, 152217. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152217
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurten Arslan 0000-0003-1980-5661

Meltem Kürtüncü 0000-0003-3061-5236

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2025
Kabul Tarihi 20 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, N., & Kürtüncü, M. (2025). Pediatri Hemşireliği Öğrencilerinde Covid-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerinin Klinik Rahatlık ve Endişelerine Etkisi. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 16-30.