Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UĞUR IŞILAK’S POSITION IN THE RECONSTRUCTION OF MODERN MİNSTRELSY: A MUSICAL AND CONCEPTUAL EVALUATION OF HIS WORKS

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 571 - 602
https://doi.org/10.51576/ymd.1676313

Öz

Throughout history, the tradition of minstrelsy has served as an aesthetic medium that conveys social memory, cultural values, and collective sensitivities from the abstract realm into a concrete expressive plane. In this context, the minstrel/ashik tradition has functioned not only as a form of individual representation but also as a cultural praxis that circulates historical and social phenomena through oral culture. However, this tradition has undergone significant transformations in terms of both form and function under the influence of modernity, digital culture, and the popular music industry. One contemporary reflection of this transformation is Uğur Işılak, who constructs a modern musical discourse by blending traditional folk music codes with modern production techniques, electronic instrumentation, and polyphonic arrangements. While remaining faithful to classical themes such as love, history, Patriotic sentiment and social responsibility, he embodies a post-traditional minstrel identity by integrating contemporary musical aesthetics.
This study aims to analyze the transformation of the minstrelsy tradition in today’s music scene through the example of Uğur Işılak, within the framework of reproduction, representation, and continuity along the axis of tradition and modernity.

Kaynakça

  • Akdağoğlu, T. (2024). Günümüz Popülizminde Türk Müziği Dinleyicisinin Korunması ve Geleneğin Aktarılması: Yöntemler ve Yaklaşımlar. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(1), 35-47.
  • Aslanoğlu, R. (2020). Uğur Işılak’ın Hayatı ve Şiirlerinin Tematik İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Assmann, J. (2022). Kültürel Bellek (4. bs). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Günay, U. (1992). Cumhuriyet Terkibi ve Barış Manço. Milli Folklor, (13), 2-3.
  • İnan, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar (3. bs). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Köprülü, F. (1999). Edebiyat Araştırmaları. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Köprülü, M. F. (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (3. bs). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Köprülü, M. F. (2004). Saz Şairleri (3. bs). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özbek, M. (2012). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski (10. bs). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şayhan, F. (2020). Etkin Geleneğin Taşıyıcısı-Altaylardan Bir Masal Anası: Mariya Mihaylovna. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(32), 1316-1326.
  • Tanyeri, B. (2024). 1990’lardan 21. Yy’ın İlk Çeyreğine Kadar Olan Süreçte Müzik Üretimindeki Gürlük Evrimi. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(4), 916-934.
  • Tozlu, N., & Aslanoğlu, R. (2021). Çağdaş Ozan Uğur Işılak ve Şiir Dünyası. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 9(25), 225-242.
  • Yıldırım, D. (1999). Dede Korkut’tan Ozan Barış’a. Türk Dili, (570), 505-530.

MODERN OZANLIK ANLAYIŞININ YENİDEN İNŞASINDA UĞUR IŞILAK’IN KONUMU: ESERLERİNE YÖNELİK MÜZİKAL VE KAVRAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 571 - 602
https://doi.org/10.51576/ymd.1676313

Öz

Ozanlık geleneği, tarihsel süreç boyunca toplumsal hafızayı, kültürel değerleri ve kolektif duyarlılıkları soyut alandan somut ifade düzlemine taşıyan estetik bir aktarım aracı olarak konumlanmıştır. Bu bağlamda ozanlık/âşıklık geleneği, yalnızca bireysel temsilleri değil, aynı zamanda tarihsel ve toplumsal olguların sözlü kültür aracılığıyla dolaşıma sokulmasını sağlayan kültürel bir praksis işlevi görmüştür. Ancak modernite, dijital kültür ve popüler müzik endüstrisinin etkisiyle bu gelenek biçim ve işlev düzeyinde bir dönüşüm yaşamıştır. Bu dönüşümün çağdaş yansımalarından biri olan Uğur Işılak, geleneksel halk müziği kodlarını modern prodüksiyon teknikleri, elektronik enstrümantasyon ve çok sesli düzenlemelerle harmanlayarak çağdaş bir müzikal söylem inşa etmektedir. Tematik düzlemde aşk, tarih, vatan ve toplumsal sorumluluk gibi klasik izleklere sadık kalırken, estetik olarak çağdaş müzik anlayışlarıyla bütünleşerek post-tradisyonel bir ozan kimliği sergilemektedir.
Bu çalışma, Uğur Işılak örneğinden hareketle ozanlık geleneğinin günümüz müzik sahnesindeki dönüşümünü, gelenek-modernite ekseninde yeniden üretim, temsil ve süreklilik bağlamlarında çözümlemeyi hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Akdağoğlu, T. (2024). Günümüz Popülizminde Türk Müziği Dinleyicisinin Korunması ve Geleneğin Aktarılması: Yöntemler ve Yaklaşımlar. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(1), 35-47.
  • Aslanoğlu, R. (2020). Uğur Işılak’ın Hayatı ve Şiirlerinin Tematik İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Assmann, J. (2022). Kültürel Bellek (4. bs). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Günay, U. (1992). Cumhuriyet Terkibi ve Barış Manço. Milli Folklor, (13), 2-3.
  • İnan, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar (3. bs). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Köprülü, F. (1999). Edebiyat Araştırmaları. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Köprülü, M. F. (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (3. bs). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Köprülü, M. F. (2004). Saz Şairleri (3. bs). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özbek, M. (2012). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski (10. bs). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şayhan, F. (2020). Etkin Geleneğin Taşıyıcısı-Altaylardan Bir Masal Anası: Mariya Mihaylovna. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(32), 1316-1326.
  • Tanyeri, B. (2024). 1990’lardan 21. Yy’ın İlk Çeyreğine Kadar Olan Süreçte Müzik Üretimindeki Gürlük Evrimi. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(4), 916-934.
  • Tozlu, N., & Aslanoğlu, R. (2021). Çağdaş Ozan Uğur Işılak ve Şiir Dünyası. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 9(25), 225-242.
  • Yıldırım, D. (1999). Dede Korkut’tan Ozan Barış’a. Türk Dili, (570), 505-530.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kemal Özavcı 0000-0003-2478-5853

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2025
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özavcı, K. (2025). MODERN OZANLIK ANLAYIŞININ YENİDEN İNŞASINDA UĞUR IŞILAK’IN KONUMU: ESERLERİNE YÖNELİK MÜZİKAL VE KAVRAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 571-602. https://doi.org/10.51576/ymd.1676313


     SCImago Journal & Country Rank