Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi yöntemle seçilmiş 451 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada; kişisel bilgiler formu, Türkçe'ye Demircioğlu (2012) tarafından uyarlanan 'Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği' ile Yavuz and Anıl (2010) tarafından geliştirilen 'Öğretmen Adayları İçin Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), Pearson çarpım momentler korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının; eleştirel düşünme eğilimi ile çokkültürlü eğitime yönelik tutuma ait ölçeklere "katılıyorum" düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık gösterirken sınıf ve bölüm değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Çokkültürlü eğitime yönelik tutumları cinsiyet ve bölüm açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, sınıf açısından anlamlı bir farklılık göstermiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim puanları ile çokkültürlü eğitime yönelik tutum puanları arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde bir ilişkinin olduğu; eleştirel düşünme eğilimi ölçeğine ait bilişsel olgunluk, öngörüsellik ve yenilikçilik alt boyutlarının çokkültürlü eğitime yönelik tutum ile anlamlı bir ilişki sergilediği ve söz konusu üç değişkenin birlikte, çokkültürlü eğitime yönelik tutumun yaklaşık %10'unu açıkladığı tespit edilmiştir.
Çokkültürlü eğitim çokkültürlülük eleştirel düşünme eleştirel düşünme eğilimi
The aim of this study study is to examine the relationship between critical thinking dispositions of prospective teachers and their attitudes toward multicultural education. Relational survey model was used in the study. The population of the study consists of prospective teachers studying in the Faculty of Education at Çukurova University. The sample of the study is composed of 451 prospective teachers selected by simple random method. Personal information form, The Scale of Critical Thinking adapted into Turkish by Demircioğlu (2012) and 'The Scale of Attitude Towards Multicultural Education for Prospective Teachers (OCKET)' which was developed by Yavuz and Anıl (2010) were used. For the data analysis, descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA), Pearson's product-moment correlation analysis and multiple linear regression analysis were used. The results of the study show that prospective teachers express their opinions as "agree" regarding critical thinking disposition and attitude towards multicultural education scales. Whereas critical thinking dispositions of the prospective teachers differ significantly in terms of gender, it does not show any significant difference depending upon grade and department. Their attitudes toward multicultural education showed no significant difference in terms of gender and department while there was a significant difference depending on grade. It was determined that there is a low level of positive relationship between the scores of critical thinking dispositions prospective teachers and their attitudes towards multicultural education. Moreover, it was observed that the sub-dimensions of critical thinking disposition scale such as cognitive maturity, engagement and innovation have a significant relationship with the scales of attitude towards multicultural education, and about 10% of the attitudes toward multicultural education can be explained with these three variables together.
Critical thinking critical thinking dispositions multicultural education multiculturalism
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Yükseköğretim Dergisi (TÜBA-HER), ESCI, TR Dizin, EBSCO ve Google Scholar tarafından dizinlenmektedir.
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisi’ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.