Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim; lisans eğitiminin ardından belirli kriterlere bağlı olarak devam ettirilen, tamamlanmasından sonra uzmanlık ve doktora yeterliklerinin kazanıldığı eğitim-öğretim sürecidir. Bu araştırmada Türkiye'de şehir üniversitesi statüsünde olan Giresun Üniversitesinde lisansüstü öğrenimlerini sürdüren öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri, başka bir ifade ile lisansüstü eğitime devam etme gerekçeleri ile bu süreçte ders ve danışman seçmelerini etkileyen etmenler araştırılmaktadır. Araştırma nicel bir çalışmadır. Araştırmacılar tarafından alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda oluşturulan anket formunda yer alan sorularla Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerine bağlı programlarda öğrenimlerini sürdüren bir grup lisansüstü öğrencisinden veri toplanmıştır. Elde edilen verilerin tanımlayıcı istatistik, kavramsal çağrışım ve betimsel analiz kullanılarak analiz edildiği araştırmanın sonuçları; araştırmaya katılan lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimden temel beklentilerinin akademik kariyer yapmak olduğunu göstermektedir. Nitekim lisansüstü eğitim kendilerine en çok akademi ve gelişimi çağrıştırmaktadır. Öğrenciler, derslerini seçerken çalışacakları/araştırma yapacakları alanla ilgili dersleri seçmeye dikkat etmekte ve ders içeriklerini öğrenmek ve uygun dersleri seçmek için çoğunlukla dersin elektronik ortamda yayımlanmış içeriğinden faydalanmaktadırlar. Danışman seçiminde ise bir kısım lisansüstü öğrencisi danışmanını, akademik disiplin alanını göz önünde bulundurarak seçmişken; çoğunluğun danışmanı öğrencilerin fikirleri alınmadan atanmıştır. Bu kapsamda araştırmanın yapıldığı iki enstitüde öğrencilerin ders ve danışman seçme süreçlerinin iyileştirilmesi; öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri doğrultusunda sunulan programların niteliklerinin artırılması gerekmektedir.
Danışman seçimi ders seçimi lisansüstü eğitim lisansüstü eğitim yapma nedeni
Postgraduate education consisting of master's, doctorate and proficiency in arts programs is an educational process that continues according to certain criteria after undergraduate education. It is the education process through which certain specializations and doctorate qualifications are gained. In this quantitative study, the expectations of graduate students studying at Giresun University, which has a city university status in Turkey, from postgraduate education, i.e. their reasons for continuing with their postgraduate education and the factors affecting their selection of courses and advisors are investigated. With the help of a questionnaire created by the researchers in line with the opinions of the field experts, the data were collected from a group of graduate students who were attending the programs affiliated with Giresun University Graduate School of Science and Social Sciences. The results obtained from the data analyzed by using descriptive statistics, conceptual connotation and descriptive analysis show that the main expectation of the participants is to pursue an academic career. Thus, postgraduate education evokes 'academia' and 'development' the most. They are careful to choose the courses related to the field they will study and research and they mostly learn about the content of the courses by reading the course contents published electronically. In the selection of advisors, while some of the postgraduate students chose their advisor according to their academic discipline; the majority was automatically assigned an advisor without first asking for their opinions. In the two graduate schools where the research is conducted the course and advisor selection processes should be improved and the quality of the offered programs should be increased by aligning them with the student expectations from postgraduate education.
Advisor selection course selection postgraduate education the reasons for postgraduate education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi (TÜBA-HER), ESCI, TR Dizin, EBSCO ve Google Scholar tarafından dizinlenmektedir.
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisi’ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.