The current study aimed to examine the advisor-advisee relationship from the perspectives of both advisees and advisors throughout the doctoral education process, deciphering the internal mechanisms of universities related to doctoral advisement and the role of the advisor-advisee relationship in the development of future scientists. A qualitative phenomenological research design was used through interviews conducted with 13 doctoral students and 18 faculty members at two high-ranking public research universities with well-established advisor-advisee processes and strong organizational cultures. The results demonstrate the expectations of both parties from each other and themselves throughout the process as well as the effects of the advisor-advisee relationship on the efficiency of the process, advisees’ future academic careers, and identities. Advisees generally focused on communication and planning thesis work with advisors while the advisors stressed how different dimensions of the supervising process affect the understanding of scientist identity. Additionally, it was concluded that students feel closer to being a scientist/researcher when they feel the support of their advisor and have a close relationship with their advisor, and the discourses of advisors extend this argument to feeling the support of all faculty members as a team. The study highlights the important role of advisors in raising future scientists which demonstrates the need for universities to find ways to support faculty members in developing their supervisory skills.
advisor advisee doctoral education advisor-advisee relationship
Bu çalışma, üniversitelerin doktora danışmanlığı ile ilgili iç mekanizmalarını ve danışan-danışman ilişkisinin geleceğin bilim insanlarının gelişimindeki rolünü deşifre ederek, doktora eğitimi süreci boyunca danışan-danışman ilişkisini hem danışan hem de danışman perspektifinden kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmada nitel olgubilim deseni kullanılmıştır. Türkiye’de iyi kurulmuş danışan-danışman süreçleri ve güçlü organizasyon kültürleri ile uluslararası düzeyde kabul görmüş, tanınırlığı yüksek iki araştırma üniversitesinde 13 doktora öğrencisi ve 18 öğretim üyesi ile görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar, süreç boyunca her iki tarafın birbirinden ve kendisinden beklentilerinin yanı sıra danışan-danışman ilişkisinin sürecin verimliliğine, danışanların gelecekteki akademik kariyerlerine ve kimliklerine etkisini ortaya koymaktadır. Danışanlar genel olarak danışmanları ile olan iletişim ve çalışma planlarını vurgularken, danışmanlar da danışmanlık sürecinin farklı boyutlarının bilim insanı kimliği anlayışını nasıl etkilediğini vurgulamışlardır. Ayrıca, öğrencilerin danışmanlarının desteğini hissettiklerinde ve danışmanları ile yakın bir ilişki içinde olduklarında kendilerini bilim insanı/araştırmacı olmaya daha yakın hissettikleri ve danışmanların söylemlerinin bu argümanı tüm öğretim üyelerinin desteğini bir bütün olarak hissetmek şeklinde genişlettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, danışmanların geleceğin bilim insanlarını yetiştirmedeki önemli rolünü vurgulayarak, üniversitelerin öğretim üyelerinin danışmanlık becerilerini geliştirmelerini desteklemenin yollarını bulma ihtiyacını ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisine (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.