Zengin görsel ve işitsel anlatım olanaklarına sahip olan videodan, açık ve uzaktan öğrenme alanında çeşitli biçimlerde yararlanılmaktadır. Videonun kullanıldığı dikkat çeken platformlardan biri de uzaktan öğrenenlere yönelik etkileşimli e-kitaplardır. Bu bağlamda etkileşimli e-kitaplarda kullanılan video ders içeriklerinin yanı sıra tanıtıcı videoların da nasıl üretilmesi gerektiği bir araştırma konusu olarak öne çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı, etkileşimli e-kitaplarda kullanılan farklı mekânlarda çekilmiş ders tanıtım videolarını, öğreten bulunurluğu ve sosyal bulunurluk bağlamında incelemektir. Eşzamanlı iç içe geçmiş araştırma modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinden gönüllülük esasına göre yer almış 30 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel verilerin toplanması için Araştırmaya Dayalı Öğrenme Topluluğu ölçeğinden uyarlanan anketten, nitel verilerin toplanması için de açık uçlu sorulardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında stüdyoda çekilen ders tanıtım videosunun en yüksek öğreten bulunurluğunu sağladığı görülmektedir. Öğretim üyesinin ofisinde çekilen videonun ise sınıfta çekilen videoya göre daha yüksek öğreten bulunurluğunu sağladığı tespit edilmektedir. Öğrenenlerin sosyal bulunurluk düzeyleri bağlamında elde edilen bulgular ise stüdyoda çekilen ders tanıtım videosunun görece yüksek bir sosyal bulunurluk düzeyini sağladığı, ofiste çekilen videonun ise sınıfta çekilen videoya göre daha yüksek bir sosyal bulunurluk düzeyi sağladığı tespit edilmektedir. Öğrenenlerin tercihleri bağlamında elde edilen bulgular ise öğrenenlerin, stüdyoda çekilen ders tanıtım videosunu tercih ettiklerini göstermektedir. Eğitsel videoların tasarlandığı yapım öncesi aşamada cevaplanması gereken sorulardan biri olan mekân seçimi konusunda bu araştırmada elde edilen sonuçların yol gösterici olduğu söylenebilir.
Video, with its rich visual and auditory qualities, is used in various ways in the field of open and distance learning. One notable platform where video is utilized is interactive e-books for distance learners. In this context, the design of educational video content used in interactive e-books becomes an important research topic. The aim of this research is to examine course introduction videos in interactive e-books, shot in different locations, in the context of teaching presence and social presence. The research was conducted using the concurrent nested research model. The participants consisted of 30 volunteers from Anadolu University’s Open Education Faculty. In this study, a questionnaire adapted from the Community of Inquiry index was used to collect quantitative data, while open-ended questions were employed to gather qualitative data. According to the findings, the course introduction video shot in the studio resulted in the highest level of teaching presence. Additionally, it was found that the video shot in the lecturer’s office led to a higher teaching presence than the video shot in the classroom. Regarding social presence, the findings indicated that the course introduction video shot in the television studio produced a relatively high level of social presence, while the video shot in the office resulted in a higher social presence than the one shot in the classroom. Considering the learners’ preferences, it was observed that they preferred the course introduction video shot in the studio. The results of this research provide valuable insights regarding the choice of shooting location, a key decision to be made during the pre-production stage of educational video design.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisine (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.