Review
BibTex RIS Cite

Meslek Etiği ve Öğretmenlik Meslek Etiğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 378 - 392, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15618915

Abstract

Eğitim, gerçekten insanların bakış açısını geliştirmesi, huzura ulaşması ve üst kademelerde yer edinmeleri için çok önemlidir. Eğitim sayesinde insanlar, bilgi ve becerilerini artırarak kendilerini geliştirirler. Eğitim ayrıca, insanların kişisel ve toplumsal değerleri, önyargıları ve kültürel farklılıklar konusunda daha bilinçli olmalarını sağlar. Ülkelerin gelişimi açısından da eğitim çok önemlidir. Sonuç olarak, eğitim, hayatın her anında ve her alanında olması gereken bir süreçtir. İnsanların ve ülkelerin geleceklerini şekillendiren en önemli faktörlerden biridir. Bu çalışmanın sonuçları, Türkiye'deki eğitim sistemi ve öğretmenlerin meslek etiği konusundaki durumunu açıklayacak ve önemli öneriler sunacaktır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Türkiye'deki eğitim sistemi ve öğretmenlerin meslek etiği konusunda gerekli düzenlemelerin yapılması ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerini desteklemek için çeşitli programlar ve kaynaklar sunulması gerektiği ortaya çıkmaktadır. Bu Dönem Projesi yazımında kaynak taramasına yer verilmekle birlikte nicel ve nitel araştırma yöntemlerine başvurulmuş ve etik kavramı ve öğretmenlerin mesleki etik davranışlara ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Mersin merkez ilçelerinde çalışan öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 97 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca araştırmada, t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular analiz edilerek, öğretmenlerin etik davranışlarına ilişkin görüşleri ve farklı değişkenler arasındaki ilişkiler ortaya konulmuştur.

References

  • Aslan, A. E. ve ark. (2009). A Study on professional ethic perceptions of teachers and school principals. European Journal of Educational Studies. 1(3), 145- 173.
  • Arslan, M. (2001). İş ve Meslek Ahlakı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem Akademi. Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Harvey, E. (2004). Liderlik ve etik. Executive Excellence, 8(87), 23.
  • Hermond, D. (2005). Ethical leadership is not optional: how LPPs can help. International Journal Of Scholarly Academic Intellectual Dıversity-Electronic, 8(1), 1-5.
  • Kırbaş, D. & Çevik, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri ve araştırma etiği. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. Altın Kitapları Yayıncılık.
  • Selimoğlu, S. K. (2006). Türk Muhasebe Uygulamalarında Etik. Mali Çözüm Özel Sayı, 437-456.
  • Torlak, Ö. (2001). Pazarlama Ahlakı: Sosoyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışları Analizi. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.

Determination of Teachers' Views on Professional Ethics and Teaching Professional Ethics

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 378 - 392, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15618915

Abstract

Education is really very important for people to improve their perspective, to reach peace and to gain a place in the upper levels. Through education, people improve themselves by increasing their knowledge and skills. Education also makes people more aware of personal and social values, prejudices and cultural differences. Education is also very important for the development of countries. As a result, education is a process that should be in every moment and in every field of life. It is one of the most important factors shaping the future of people and countries. The results of this study will explain the status of the education system and teachers' professional ethics in Turkey and provide important recommendations. In line with the results obtained, it emerges that necessary arrangements should be made regarding the education system and teachers‘ professional ethics in Turkey and various programmes and resources should be provided to support teachers’ professional development. In the writing of this Term Project, quantitative and qualitative research methods were used in addition to the literature review and it was aimed to examine the concept of ethics and teachers' views on professional ethical behaviours in terms of some variables. In the study, teachers working in the central districts of Mersin were included. The sample of the study consists of 97 teachers who were determined by random sampling from the population. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. By analysing the findings obtained, teachers' views on ethical behaviours and the relationships between different variables were revealed.

References

  • Aslan, A. E. ve ark. (2009). A Study on professional ethic perceptions of teachers and school principals. European Journal of Educational Studies. 1(3), 145- 173.
  • Arslan, M. (2001). İş ve Meslek Ahlakı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem Akademi. Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Harvey, E. (2004). Liderlik ve etik. Executive Excellence, 8(87), 23.
  • Hermond, D. (2005). Ethical leadership is not optional: how LPPs can help. International Journal Of Scholarly Academic Intellectual Dıversity-Electronic, 8(1), 1-5.
  • Kırbaş, D. & Çevik, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri ve araştırma etiği. Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. Altın Kitapları Yayıncılık.
  • Selimoğlu, S. K. (2006). Türk Muhasebe Uygulamalarında Etik. Mali Çözüm Özel Sayı, 437-456.
  • Torlak, Ö. (2001). Pazarlama Ahlakı: Sosoyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışları Analizi. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Yeşim Nalçacı 0009-0002-8784-1728

İbrahim Turhan 0009-0008-5679-0036

İsmail Güzel 0009-0005-7728-0404

Ali Haydar Emrem 0009-0002-8539-889X

Early Pub Date February 19, 2025
Publication Date April 8, 2025
Submission Date November 10, 2024
Acceptance Date February 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Nalçacı, Y., Turhan, İ., Güzel, İ., Emrem, A. H. (2025). Meslek Etiği ve Öğretmenlik Meslek Etiğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 12(1), 378-392. https://doi.org/10.5281/zenodo.15618915

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC