Review
BibTex RIS Cite

İlköğretimde Çalışan Branş Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 292 - 306, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15516036

Abstract

Öğretmenler, toplumların geleceğini belirlemede son derece önemli görevi olan bireylerdir. Bu manada öğretmenlerin toplumları muasır düzeye ulaştıracak kişiler olduğunun altı çizilmelidir. Bu kıymetli görevi yerine getirirken öğretmenlerin rahat bir şekilde işini yapmaları ve problemlerle karşı karşıya kalmamaları gerekir. Öğretmenlerin bu hususta sınıf içerisinde rahat olması ve sınıf yönetimi konusunda ihtiyaç duyulabilecek becerileri taşıması şarttır. Eğitim kurumları açısından böylesine önem arz eden bu çalışmanın amacı ilköğretimde çalışan branş öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 13547 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 250 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Yüksel (2013) tarafından geliştirilen Sınıf Yönetimi Ölçeği hullanılarak toplanmıştır. Ölçek, 46 madde ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda branş öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.

References

  • Ağaoğlu, E. (2012). Sınıf Yönetimi ile İlgili Genel Olgular. Kaya, Z. (ed.), Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi. Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akgün, E. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Sabah Rutinlerinin İncelenmesi: Fransa Örneği/A Study on Morning Routines in Preschool Education: The Case of France. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 77-85.
  • Akgün, E. & Dinçer, Ç. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187- 201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Barry, B. E., Bodenhamer, J. & O'Brien, Jr, J. J. (2011). Student nonverbal communication in the classroom. In American Society for Engineering Education (pp. 1-14). American Society for Engineering Education.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. MEB yayınları.
  • Boholano, H. B., Balo, V. T. M., Pogoy, A. M. and Alda, R. (2020). Technology Enriched Teaching in Support of Quality Education in the 21st Century Skills. Solid StateTechnology, 63(5), 6795-6804.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İçimizdeki biz. (35. B.). Remzi.
  • Çalık T. (2012). Sınıf Yönetimi İle Ilgili Temel Kavramlar. Sınıf Yönetimi. L. Küçükahmet. (Ed). Pegem Akademi.
  • Değirmenci, Y. (2017). Zaman Yolcusuna Söylenecekler. Tahlil Yayınları.
  • Ekici, C. (2018). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki (Çanakkale Örneği) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Erden, M. (2000). Sınıf Yönetimi. Alkım Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Kalin, J., Peklaj, C., Pečjak, S., Levpušček, M. P., & Zuljan, M. V. (2017). Elementary and Secondary School Students’ Perceptions of Teachers’ Classroom Management Competencies. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 37-62.
  • Karakaya, E., & Tufan, M. (2018). Social skills, problem behaviors and classroom management in inclusive preschool settings. Journal of education and training studies, 6(5), 123-134.
  • Kavrayıcı, C. (2020). Communication Skills and Classroom Management: The Mediating Role of Problem Solving Skills. Journal of Teacher Education and Educators, 9(1): 125-137.
  • Kaya, S., & Ağaoğlu, E. (2013). Opinions of instructors related to the physical layout dimension of virtual classroom management. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), Special Issue, 2(1), 1342-1350.
  • Kayabaşı, Y. (2009). Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Özyürek, M. (1996). Sınıfta Davranış Yönetimi. Şahin Yayınları.
  • Pal, N., Halder, S., & Guha, A. (2016). Study on communication barriers in the classroom: a teacher’s perspective. Online Journal of Communication and Media Technologies, 6(1), 103-118.
  • Ramli, N. H., Ahmad, S., & Masri, M. H. (2013). Improving the classroom physical environment: Classroom users’ perception. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 101, 221-229.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Sieberer-Nagler, K. (2016). Effective classroom-management & positive teaching. English language teaching, 9(1), 163-172.
  • Turan, S. (2011). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Ada, S. & Ünal, S. (2000). Sınıf yönetimi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaa Birimi.
  • Vatansever, B. H. (2015). Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler. Electronic Turkish Studies, 10(3), 10-25.
  • Wiseman, D. G., & Hunt, G. H. (2013). Best practice in motivation and management in the classroom. Charles C Thomas Publisher.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.

Investigation of Classroom Management Behaviours of Primary School Subject Teachers

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 292 - 306, 08.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15516036

Abstract

Teachers are individuals who have an extremely important role in determining the future of societies. In this sense, it should be underlined that teachers are the people who will bring societies to the contemporary level. While fulfilling this valuable task, teachers should do their job comfortably and not face problems. In this regard, teachers should be comfortable in the classroom and have effective skills in classroom management. The aim of this study, which is so important for educational institutions, is to examine the classroom management behaviours of branch teachers working in primary education. The population of the study consists of 13547 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 250 teachers determined by random sampling from the universe. The data of the study were prepared by using the Classroom Management Scale developed by Yüksel (2013). The scale consists of 46 items and 5 sub-dimensions. As a result of the analyses, it was seen that teachers' classroom management behaviours did not differ significantly according to their gender, education level and seniority.

References

  • Ağaoğlu, E. (2012). Sınıf Yönetimi ile İlgili Genel Olgular. Kaya, Z. (ed.), Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi. Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akgün, E. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Sabah Rutinlerinin İncelenmesi: Fransa Örneği/A Study on Morning Routines in Preschool Education: The Case of France. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 77-85.
  • Akgün, E. & Dinçer, Ç. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187- 201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li Yıllarda Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Barry, B. E., Bodenhamer, J. & O'Brien, Jr, J. J. (2011). Student nonverbal communication in the classroom. In American Society for Engineering Education (pp. 1-14). American Society for Engineering Education.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. MEB yayınları.
  • Boholano, H. B., Balo, V. T. M., Pogoy, A. M. and Alda, R. (2020). Technology Enriched Teaching in Support of Quality Education in the 21st Century Skills. Solid StateTechnology, 63(5), 6795-6804.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İçimizdeki biz. (35. B.). Remzi.
  • Çalık T. (2012). Sınıf Yönetimi İle Ilgili Temel Kavramlar. Sınıf Yönetimi. L. Küçükahmet. (Ed). Pegem Akademi.
  • Değirmenci, Y. (2017). Zaman Yolcusuna Söylenecekler. Tahlil Yayınları.
  • Ekici, C. (2018). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki (Çanakkale Örneği) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Erden, M. (2000). Sınıf Yönetimi. Alkım Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • İlgar, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Kalin, J., Peklaj, C., Pečjak, S., Levpušček, M. P., & Zuljan, M. V. (2017). Elementary and Secondary School Students’ Perceptions of Teachers’ Classroom Management Competencies. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 37-62.
  • Karakaya, E., & Tufan, M. (2018). Social skills, problem behaviors and classroom management in inclusive preschool settings. Journal of education and training studies, 6(5), 123-134.
  • Kavrayıcı, C. (2020). Communication Skills and Classroom Management: The Mediating Role of Problem Solving Skills. Journal of Teacher Education and Educators, 9(1): 125-137.
  • Kaya, S., & Ağaoğlu, E. (2013). Opinions of instructors related to the physical layout dimension of virtual classroom management. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), Special Issue, 2(1), 1342-1350.
  • Kayabaşı, Y. (2009). Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Özyürek, M. (1996). Sınıfta Davranış Yönetimi. Şahin Yayınları.
  • Pal, N., Halder, S., & Guha, A. (2016). Study on communication barriers in the classroom: a teacher’s perspective. Online Journal of Communication and Media Technologies, 6(1), 103-118.
  • Ramli, N. H., Ahmad, S., & Masri, M. H. (2013). Improving the classroom physical environment: Classroom users’ perception. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 101, 221-229.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Sieberer-Nagler, K. (2016). Effective classroom-management & positive teaching. English language teaching, 9(1), 163-172.
  • Turan, S. (2011). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Pegem Akademi.
  • Ada, S. & Ünal, S. (2000). Sınıf yönetimi. Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaa Birimi.
  • Vatansever, B. H. (2015). Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler. Electronic Turkish Studies, 10(3), 10-25.
  • Wiseman, D. G., & Hunt, G. H. (2013). Best practice in motivation and management in the classroom. Charles C Thomas Publisher.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Şerafat Taş 0009-0002-3600-9341

Sevim Ertit 0009-0000-9607-9240

Tuba Ateş 0009-0003-5738-4607

Nurettin Kaya 0009-0004-9160-8878

Esra Çim 0009-0001-4228-051X

Murat Özten 0009-0001-3387-6856

Betül Kılıç Gilik 0009-0002-0989-3645

Early Pub Date February 17, 2025
Publication Date April 8, 2025
Submission Date December 4, 2024
Acceptance Date February 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Taş, Ş., Ertit, S., Ateş, T., Kaya, N., et al. (2025). İlköğretimde Çalışan Branş Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 12(1), 292-306. https://doi.org/10.5281/zenodo.15516036

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC