Okul İdarecilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 1, 393 - 402
Ahmet Nurhak Özalp
,
Berat Ekin
,
Ferat Karaduman
,
Gülşah İrven Tekyıldız
,
İbrahim Sayar
,
Derya Erol Zorsu
,
Muhammet Ceyhan Balkaya
Abstract
Okul idarecilerinin duygusal zekâ düzeylerini belirleme amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın evreni 2024-2025 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Yenişehir de görev yapan okul idarecilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın evren büyüklüğü %97 güven aralığı %4 hata payı ve %97 güç analizi ile 200 okul idarecisinden oluşmaktadır. Veriler, Demografik Bilgiler Formu ve Duygusal Zekâ Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama süresi yaklaşık 10-15 dakika sürmüştür. Araştırma bulgularına göre cinsiyet, yaş, öğrenim durumu gibi demografik özellikleri ile duygusal zekâ ölçeğinin puan ortalamaları karşılaştırıldığında, idarecilerin demografik sorular ile ölçekler arasında birkaç alt boyut dışında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamaktadır. (*p>0,05).
Anahtar Kelimeler:
References
- Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (42), 47-58.
- Güler, H. N. & Marşap, A. (2019). Duygusal zekâ ve duygusal emek etkileşimi üzerine bir literatür incelemesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, 18(35), 63-81.
- Seven, E. (2019). Duygusal zekâ ve duygusal zekânın tüketicilerin hedonik satın alma davranışlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yök Tez.
- Stein, S. J. & Howard E. B. (2003). Duygusal zeka ve başarının sırrı. (Çev. M. Işık). Özgür Yayınları.
- Süslü, B.S. (2016). Duygusal zekâ ve örgütsel stres: Örgütlerde hemşirelerin duygusal zekâ becerileri ve stresle başa çıkma düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. Yök Tez.
- Şenel, E. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin sosyal destek algıları, genel öz yeterlik inançları ve duygusal zekâ düzeylerinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yök Tez.
- Usta, Ç. Y. (2015). İlkokul Öğretmenlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerini Anlayışları Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yök Tez.
- Yılmaz, S. (2017). Çalışanların katılımcı liderlik uygulamalarına ilişkin algılarının belirlenmesi: Kardemir A.Ş. örneği [Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi]. Yök Tez.
- Ergin, D. (2008). Okul Yönetiminde Duygusal Zeka ve Dönüşümsel Liderliğe İlişkin Öğretmen Algıları [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yök Tez.
- Gürol, Ö. (2008). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri ile Stresle Başa Çıkma Becerileri Arasındaki İlişki [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yök Tez.
- Acar, F. (2002). Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve Yönelik ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yök Tez.
- Öztekin, A. (2006). Orta Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Duygusal Zeka Becerilerini Okul Yönetiminde Kullanma Düzeylerini Değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yök Tez.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
- Fotourehchi, Z. & Şahinöz, A. (2016). Dtö Doha Müzakereleri ve Tarım Politikalarında Yeni Yönelimler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2017-2040.
- Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
- Tatar, A., Tok, & S. Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 21(4), 325-338.
Investigation of Emotional Intelligence Levels of School Administrators According to Some Variables
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 1, 393 - 402
Ahmet Nurhak Özalp
,
Berat Ekin
,
Ferat Karaduman
,
Gülşah İrven Tekyıldız
,
İbrahim Sayar
,
Derya Erol Zorsu
,
Muhammet Ceyhan Balkaya
Abstract
This study was conducted to determine the emotional intelligence levels of school administrators. The research is descriptive, cross-sectional and relational type. The population of the research consists of school administrators working in Diyarbakır Yenişehir in the 2024-2025 academic year. The population size of the research consists of 200 school administrators with 97% confidence interval, 4% margin of error and 97% power analysis. Data were collected using the Demographic Information Form and Emotional Intelligence Scale. Data collection took approximately 10-15 minutes. According to the findings of the study, when the mean scores of the emotional intelligence scale were compared with the demographic characteristics such as gender, age, educational status, there is no statistically significant difference between the demographic questions of the administrators and the scales except for a few sub-dimensions (*p>0.05).
References
- Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (42), 47-58.
- Güler, H. N. & Marşap, A. (2019). Duygusal zekâ ve duygusal emek etkileşimi üzerine bir literatür incelemesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, 18(35), 63-81.
- Seven, E. (2019). Duygusal zekâ ve duygusal zekânın tüketicilerin hedonik satın alma davranışlarına etkisi [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yök Tez.
- Stein, S. J. & Howard E. B. (2003). Duygusal zeka ve başarının sırrı. (Çev. M. Işık). Özgür Yayınları.
- Süslü, B.S. (2016). Duygusal zekâ ve örgütsel stres: Örgütlerde hemşirelerin duygusal zekâ becerileri ve stresle başa çıkma düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. Yök Tez.
- Şenel, E. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin sosyal destek algıları, genel öz yeterlik inançları ve duygusal zekâ düzeylerinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yök Tez.
- Usta, Ç. Y. (2015). İlkokul Öğretmenlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerini Anlayışları Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yök Tez.
- Yılmaz, S. (2017). Çalışanların katılımcı liderlik uygulamalarına ilişkin algılarının belirlenmesi: Kardemir A.Ş. örneği [Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi]. Yök Tez.
- Ergin, D. (2008). Okul Yönetiminde Duygusal Zeka ve Dönüşümsel Liderliğe İlişkin Öğretmen Algıları [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yök Tez.
- Gürol, Ö. (2008). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri ile Stresle Başa Çıkma Becerileri Arasındaki İlişki [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yök Tez.
- Acar, F. (2002). Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve Yönelik ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yök Tez.
- Öztekin, A. (2006). Orta Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Yöneticilerin Duygusal Zeka Becerilerini Okul Yönetiminde Kullanma Düzeylerini Değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yök Tez.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
- Fotourehchi, Z. & Şahinöz, A. (2016). Dtö Doha Müzakereleri ve Tarım Politikalarında Yeni Yönelimler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2017-2040.
- Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
- Tatar, A., Tok, & S. Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 21(4), 325-338.