For centuries, people have expressed and shared their cultures through language. The desire to understand different cultures and languages has driven societies to develop various approaches to foreign language education. With technological advancements, Web 2.0 tools have become integral to language learning. In teaching Turkish as a foreign language, such tools are employed to enhance writing skills. One notable example is Padlet, an online platform designed for collaborative writing. However, research on how Padlet influences Turkish writing skills remains limited. This study investigates the impact of Padlet on the writing skills and attitudes of learners studying Turkish as a foreign language. Adopting a mixed-method research design, the study involved 30 B2-level students divided into experimental and control groups. Quantitative data were gathered using pre- and post-tests on writing skills and a writing attitude scale, while qualitative insights were obtained through a "Padlet Activity Evaluation Form." The findings revealed that Padlet positively influenced writing skills but did not lead to a significant difference between the two groups. Conversely, the tool significantly improved writing attitudes, favoring the experimental group. Additionally, sub-themes such as the platform's ease of use and the value of its instructive feedback were highlighted.
Turkish education teaching Turkish as a foreign language writing skill writing attitude Padlet
Etik onay alınmıştır.
Bireyler, yüzyıllardır dil aracılığıyla hem iletişim kurmuş hem de kültürlerini aktarmıştır. Farklı toplumlar, diğer kültürleri ve dilleri öğrenme ihtiyacı hissetmiş, bu da yabancı dil öğretiminde çeşitli yöntemlerin geliştirilmesine yol açmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte, Web 2.0 araçları yabancı dil öğretiminde önemli bir rol oynamıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de yazma becerisinin geliştirilmesi için web araçları kullanılmaktadır. Bunlardan biri olan Padlet, çevrim içi iş birliğine dayalı bir yazı panosudur. Ancak, Padlet'in Türkçe yazma becerisine etkisini inceleyen çalışmalar sınırlıdır. Bu araştırmada, Padlet kullanımının yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazma becerisi ve tutumlarına etkisi incelenmiştir. Karma araştırma yöntemiyle yürütülen çalışmada, deney ve kontrol grubu B2 seviyesinde 30 öğrenciyle oluşturulmuştur. Nicel veriler, yazma becerisi ön ve son testleri ile yazma tutumu ölçeği kullanılarak analiz edilmiş; nitel veriler ise Padlet Etkinliğini Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Sonuçlar, Padlet'in yazma becerisine olumlu etki ettiğini ancak gruplar arasında anlamlı bir fark yaratmadığını göstermiştir. Öte yandan, Padlet'in yazma tutumuna olumlu etki ettiği ve deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşturduğu bulunmuştur. Araştırmada ayrıca, uygulamanın kolay kullanımı ve öğretici geri bildirim gibi alt temalar tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Acquisition |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2025 |
Submission Date | January 27, 2025 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)