Sports teams are not only a sports organization but also a source of identity and belonging for fans. Today, fans' loyalty to their teams has become integral to their identity. This passion causes fans to experience positive emotions in the face of success and negative emotions in the face of failure. This study examines the antecedents and consequences of brand hatred, a negative emotion in sports team fandom. Although research on brand hatred and other negative emotional reactions has increased rapidly in recent years, the sports industry, which has a dynamic and complex structure, has been little researched in the literature. Therefore, it is envisaged that presenting a comprehensive framework revealing the potential antecedents and consequences of brand hatred in sports will contribute to theory and methodology by identifying various unexplored research gaps. In this regard, a systematic review of relevant studies published in the field of sports marketing was made and a facilitating and guiding model was revealed for future researchers. Including the variables in the model in different forms in new research designs in the context of cause-effect relationships is considered important and recommended in terms of impacting the development of the literature and the marketing strategies of practitioners.
Spor takımları taraftarlar için sadece bir spor organizasyonu değil, aynı zamanda bir kimlik ve aidiyet kaynağıdır. Günümüzde taraftarların takımlarına olan bağlılıkları kimliklerinin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Bu tutku, taraftarların başarılar karşısında olumlu, başarısızlıklarda ise olumsuz duygular yaşamalarına yol açmaktadır. Bu çalışma, spor takımı taraftarlığında olumsuz bir duygu olan marka nefretinin öncüllerini ve sonuçlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Marka nefreti ve diğer olumsuz duygusal tepkiler üzerine yapılan araştırmaların son yıllarda hızlı bir artış göstermesine rağmen dinamik ve karmaşık bir yapıya sahip olan spor endüstrisi literatürde oldukça az araştırılmıştır. Dolayısıyla sporda marka nefretinin potansiyel öncüllerini ve sonuçlarını ortaya koyan kapsamlı bir çerçeve sunmanın, keşfedilmemiş çeşitli araştırma boşluklarının belirlenmesi yoluyla teoriye ve metodolojiye katkı sunacağı öngörülmüştür. Bu doğrultuda spor pazarlaması alanında yayımlanan ilgili çalışmaların sistematik bir incelemesi yapılmış ve gelecek araştırmacılar için kolaylaştırıcı ve yol gösterici bir model ortaya çıkarılmıştır. Modelde yer alan değişkenlerin neden-sonuç ilişkisi bağlamında yeni araştırma tasarımlarında farklı biçimlerde yer alması, literatürün gelişimi ve uygulayıcıların pazarlama stratejileri üzerinde etki oluşturması bakımından önemli görülmekte ve önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Product and Brand Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2025 |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | March 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |