Research Article
BibTex RIS Cite

İngilizce Öğretim Materyallerinde Anlambilimsel İçeriğin Analizi: Bir Dil Ders Kitabı Örneği

Year 2025, Issue: 64, 1467 - 1486, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1504886

Abstract

Bu çalışma, yabancı dil öğretiminde önemli bir role sahip olan ders kitaplarında anlambilimsel ögelerin nasıl yer aldığını bir İngilizce ders kitabı örneği üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırmada, New Headway Pre-Intermediate adlı ders kitabı nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniğiyle analiz edilmiştir. İnceleme sürecinde, çokanlamlılık, eş ve zıt anlamlılık, bağlam, söz sanatları, türetme, dış ve iç anlamsal bağıntılar gibi anlambilimsel yapıların kitapta nasıl sunulduğu detaylı biçimde değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, anlambilimsel ögelere ders kitabında yer verildiğini ancak bu anlam temelli yapıların öğretiminde daha sistematik ve bilinçli bir yaklaşımın gerekliliğini ortaya koymuştur. Özellikle çokanlamlılık ve mecaz anlamların sınırlı ve örtük bir biçimde sunulması, öğrencilerin bağlam tabanlı anlam nüanslarını kavramada zorluk yaşamalarına neden olabileceği belirlenmiştir. Literatürde anlambilimsel içeriklerin öğrenicilerin bağlamsal anlam farkındalığını artırarak iletişim becerilerini geliştirdiği, aynı zamanda anadili ile hedef dil arasında oluşabilecek olumsuz aktarımın önüne geçilmesine katkı sağladığı vurgulanmaktadır. Bu bağlamda çalışma, yabancı dil öğretmenlerine, materyal geliştiricilere ve ders kitabı yazarlarına, anlam odaklı içeriklerin dil öğretim materyallerine daha etkili biçimde entegre edilmesi gerektiğini önermektedir.

References

  • Aksan, D. (2006). Anlambilim konuları ve Türkçenin anlambilimi. Engin Yayınevi.
  • Alsayed, F. K. (2019). The effects of semantics in the language development of English as a foreign language (EFL) learners. International Journal of Learning and Development, 9(4), 138-153.
  • Beyersdorfer, J., & Schauer, D. (1898). Semantics analysis to writing connecting words, books, and writing. Journal of Reading, 32(6), 500-508.
  • Carter, R., & Nunan, D. (2001). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge University Press.
  • Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. M.I.T. Press.
  • Danesi, M. (1995). Learning and teaching languages: The role of conceptual fluency. International Journal of Applied Linguistics, 5(1), 3-20.
  • Durmuş, M. (2013). İkinci/Yabancı dil öğretiminde özgün ve değiştirilmiş dilsel girdi üzerine. International Journal for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1291-1306.
  • Eziler Kıran, A. (2015). Anlambilim ve dil öğretimi. E. Korkut ve İ. Onursal Ayırır (Ed.), Dil bilimleri ve dil öğretimi içinde (s. 63-101). Seçkin.
  • Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching: New edition. Longman.
  • İşcan, A. (2011). Anlambilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies, 6(2), 503-522.
  • Jiang, N. (2004). Semantic transfer and its implications for vocabulary teaching in a second language. The Modern Language Journal, 88(3), 416–432.
  • Klepousniotou, E., & Baum, S. R. (2005). Processing homonymy and polysemy: Effects of sentential context and time-course following unilateral brain damage. Brain and Language, 95. 365-382.
  • Kocaman, A. (1992). Anlambilim sorunları. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 3, 87-92.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Lakoff, G., & Johnson, M (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Maleki, Z., & Pazhakh, A. (2012). The effects of premodified input, interactionally modified input, and modified output on EFL learners’ comprehension of new vocabularies. International Journal of Higher Education, 1(1), 128-137.
  • Mantasiah, R., Yusri, Y., & Jufri, J. (2020). Semantic feature analysis model: Linguistics approach in foreign language learning material development. International Journal of Instruction, 13(1), 185-196. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13112a.
  • Sari, R. P. (2023). Semantic analysis of contextual meaning in narrative text English textbook: Tenth grade. [Yayımlanmamış lisans tezi]. FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
  • Saussure, F. (1960). Courses in general linguistics. Columbia University Press.
  • Soars, J., & Soars, L. (t.y.) New Headway pre-intermediate İngilizce ders kitabı. (4. Baskı), İngiltere: Oxford Yayınları.
  • Wardhaugh, R., & Fuller, J. M. (2015). An introduction to sociolinguistics. Blackwell Publishing.
  • Zheng, Y. (2013). The fluctuating development of cross-linguistic semantic awareness: a longitudinal multiple-case study. Language Awareness, 23(4), 369-388.

Analyzing Semantic Content in EFL Materials: A Case Study of a Language Textbook

Year 2025, Issue: 64, 1467 - 1486, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1504886

Abstract

This study aims to examine how semantic elements are incorporated into foreign language teaching coursebooks, using an English coursebook as an example. To achieve this, the New Headway Pre-Intermediate coursebook was analyzed using document analysis, a qualitative research method. During the analysis, semantic structures such as polysemy, synonyms and antonyms, context, figures of speech, derivation, and both external and internal semantic relations were thoroughly evaluated to determine how they are presented in the book. The findings indicate that while these semantic elements are included in the coursebook, a more systematic and conscious approach is required in the teaching of meaning-based structures. Specifically, the limited and implicit presentation of polysemy and figurative language was found to potentially cause difficulties for students in grasping context-based meaning nuances. The current literature suggests that semantic content enhances learners’ awareness of contextual meaning, improves their communication skills and helps prevent negative transfer between the first language and the target language. In this respect, this study suggests that foreign language teachers, material developers, and coursebook authors should integrate meaning-focused content more effectively into language teaching materials.

References

  • Aksan, D. (2006). Anlambilim konuları ve Türkçenin anlambilimi. Engin Yayınevi.
  • Alsayed, F. K. (2019). The effects of semantics in the language development of English as a foreign language (EFL) learners. International Journal of Learning and Development, 9(4), 138-153.
  • Beyersdorfer, J., & Schauer, D. (1898). Semantics analysis to writing connecting words, books, and writing. Journal of Reading, 32(6), 500-508.
  • Carter, R., & Nunan, D. (2001). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge University Press.
  • Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. M.I.T. Press.
  • Danesi, M. (1995). Learning and teaching languages: The role of conceptual fluency. International Journal of Applied Linguistics, 5(1), 3-20.
  • Durmuş, M. (2013). İkinci/Yabancı dil öğretiminde özgün ve değiştirilmiş dilsel girdi üzerine. International Journal for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1291-1306.
  • Eziler Kıran, A. (2015). Anlambilim ve dil öğretimi. E. Korkut ve İ. Onursal Ayırır (Ed.), Dil bilimleri ve dil öğretimi içinde (s. 63-101). Seçkin.
  • Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching: New edition. Longman.
  • İşcan, A. (2011). Anlambilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies, 6(2), 503-522.
  • Jiang, N. (2004). Semantic transfer and its implications for vocabulary teaching in a second language. The Modern Language Journal, 88(3), 416–432.
  • Klepousniotou, E., & Baum, S. R. (2005). Processing homonymy and polysemy: Effects of sentential context and time-course following unilateral brain damage. Brain and Language, 95. 365-382.
  • Kocaman, A. (1992). Anlambilim sorunları. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 3, 87-92.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Lakoff, G., & Johnson, M (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Maleki, Z., & Pazhakh, A. (2012). The effects of premodified input, interactionally modified input, and modified output on EFL learners’ comprehension of new vocabularies. International Journal of Higher Education, 1(1), 128-137.
  • Mantasiah, R., Yusri, Y., & Jufri, J. (2020). Semantic feature analysis model: Linguistics approach in foreign language learning material development. International Journal of Instruction, 13(1), 185-196. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13112a.
  • Sari, R. P. (2023). Semantic analysis of contextual meaning in narrative text English textbook: Tenth grade. [Yayımlanmamış lisans tezi]. FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
  • Saussure, F. (1960). Courses in general linguistics. Columbia University Press.
  • Soars, J., & Soars, L. (t.y.) New Headway pre-intermediate İngilizce ders kitabı. (4. Baskı), İngiltere: Oxford Yayınları.
  • Wardhaugh, R., & Fuller, J. M. (2015). An introduction to sociolinguistics. Blackwell Publishing.
  • Zheng, Y. (2013). The fluctuating development of cross-linguistic semantic awareness: a longitudinal multiple-case study. Language Awareness, 23(4), 369-388.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Şeyma Kökcü 0000-0002-0043-1076

Publication Date June 30, 2025
Submission Date June 25, 2024
Acceptance Date June 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 64

Cite

APA Kökcü, Ş. (2025). İngilizce Öğretim Materyallerinde Anlambilimsel İçeriğin Analizi: Bir Dil Ders Kitabı Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 1467-1486. https://doi.org/10.53444/deubefd.1504886