Bu çalışmada, Türkiye'deki üniversitelerde verilen Uluslararası Ticaret ve Lojistik eğitiminin müfredat yapılarının içerik analizi ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma nitel yöntem desenlerinden durum çalışmasına göre tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde fakülte bünyesinde lisans eğitimi veren Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü müfredatları oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde ise içerik analizine başvurulmuştur. Araştırmaya dâhil edilen üniversitelerin web sayfaları ayrı ayrı incelenmiş ve en güncel müfredat bilgileri kayıt altına alınmış ve ilgili dosyalar MAXQDA Analytics Pro 2024 programına aktartılmıştır. Bu çalışmada kodlayıcılar arası görüş birliği yöntemi ile sonuçların güvenilirliği test edilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda; ilgili programın en fazla devlet üniversitelerinde bulunduğu, en fazla erkek öğrencinin kayıtlı olduğu, programın birçoğunun İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde yer aldığı, söz konusu programda Doç. Dr. Unvanına sahip öğretim üyelerinin fazla olduğu, ilgili programın büyük bir bölümünün Türkçe dilinde eğitim verdiği, çok sınırlı sayıdaki programın akredite edildiği, teorik ders sayısının uygulamalı derslere göre fazla olduğu ve müfredatta Uluslararası Ticaret ve Lojistik temalı derslerin yoğun olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, bu çalışmanın uluslararası ticaret ve lojistik alanının mevcut akademik durumunun belirlenmesi açısından önemli bir kaynak olacağı; yükseköğretimde görev alan politika yapıcılar ve sektör liderlerine rehberlik edeceği düşünülmektedir.
This study aims to analyze the curriculum structures of International Trade and Logistics education offered at universities in Turkey through content analysis. The research is designed as a case study, one of the qualitative research methods. The population of the study consists of the curricula of International Trade and Logistics departments that offer undergraduate education within the faculties of state and foundation universities in Turkey. Document analysis technique was utilized during the data collection process, and content analysis was employed for data analysis. The websites of the universities included in the study were individually examined, and the most up-to-date curriculum information was recorded and transferred to the MAXQDA Analytics Pro 2024 software. In this study, inter-coder agreement was used to test the reliability of the results. According to the findings, it was concluded that the relevant program is predominantly offered at state universities, with the majority of enrolled students being male. The program is mainly located within the Faculty of Economics and Administrative Sciences, and the academic staff consists mainly of people with the title of Associate Professor. A significant portion of the program is taught in Turkish, with only a limited number of programs holding accreditation. The curriculum includes a considerably larger number of theoretical courses compared to practical ones, and it is mainly centered around themes related to International Trade and Logistics. As a result, it is believed that this study will be an important resource in determining the current academic status of the field of international trade and logistics and will guide policy makers and industry leaders working in higher education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Logistics, International Trade (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | April 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 84 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.