Research Article
BibTex RIS Cite

Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu

Year 2025, Issue: 84, 162 - 181, 30.04.2025
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1579337

Abstract

Tarihsel süreç boyunca insanoğlu, içinde bulunduğu dönemin koşulları çerçevesinde anlam ve iletişim biçimlerini, görsel semboller ve kodlar aracılığıyla ifade etme eğilimi göstermiştir. Bu durum, antik kültürlerden günümüze uzanan süreçte, görsel semboller ve kodların hem soyut düşüncenin hem de toplumsal iletişimin temel araçları olarak işlev görmesini sağlamış; logolar ise bu görsel sistemlerin, marka kimliği ve değerlerini yansıtan estetik temsilleri olarak ortaya çıkmıştır.
Teknolojik ve kültürel dönüşümler, beraberinde yeni trendlerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu çerçevede, modern tasarım yaklaşımları markalara çağdaş bir estetik kazandırsa da her zaman marka imajına olumlu yansımaları olmamaktadır. Özellikle minimalist, biomorfik ve soyutlamaya dayalı eğilimler, kimi durumlarda marka kimliğinin özünden sapma riski taşımaktadır. Bu tür yenilikler, markanın tarihsel sürekliliğini ve özgün kimlik unsurlarını zayıflatması muhtemel hale getirmektedir.
Bu çalışma, logo tasarımında ortaya çıkan yeni trendlerle marka kimliğine etkisini, literatür araştırması ve logo analizleri metodu ile yapılmıştır. Sonuç olarak araştırma, tasarımcılar ile yaratıcı ekiplerin trend odaklı yaklaşımlara temkinli yaklaşmaları gerektiğini vurgulamakta; logo tasarımının görsel kimlik stratejilerine olan etkilerini değerlendirmektedir. Bulgular, bu süreçte karşılaşılabilecek potansiyel riskleri ve fırsatları analiz ederek, markaların gelecekteki tasarım kararlarına rehberlik edebilecek stratejik bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır.

References

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. New York: The Free Press.
  • Arnheim, R. (1974). Art and visual perception: A Psychology of the Creative Eye. California: University of California Press.
  • Arnold, J., Sebastian, M., ve Shash, W. (2018). Aesthetic or self-expressiveness? Linking brand logo benefits, brand stereotypes and relationship quality. Journal of Retailing and Consumer, 44(9), 191-200.
  • Asan, H., ve Çetinkaya, S. (2024). Svastika sembolünün inançlar üzerindeki etkisi ve imgebilimsel çözümlemesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı IV, içinde (ss. 108-118). Çanakkale: T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Asan, H., ve Asan, T. (20-21 Ekim 2022). Çevresel grafik ve (Environmental graphic design) yaratıcı estetik çözümlemeler. Bir İletişim Aracı Olarak Mekan Kongresi içinde (ss. 29-46). İstanbul: İstanbul Topkapı Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
  • Asan, T. (2021). Dijital çağın yeni trend estetiğinde revizyondan geçen otomobil logo tasarımlarının incelenmesi. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 9(19), 32-66.
  • Asan, T. (2021). Kitap kapağının iki yüzü. Akdeniz Sanat, 15(28), 227-254.
  • Balmer, M. J. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291.
  • Carter, E. D. (2005). Logos redesigned: How 200 companies successfully changed their image. New York: Harper Design.
  • Cooper, J. (2016). Logo design - How to create logo that stands out. Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Desmet, P., & Hekkert, P. (2007). Framework of product experience. International Journal of Design, 1(1), 57-66.
  • Douglas, S. (2021). The Guide to great logos: The Essential handbook to getting a logo designed for your company. Toronto: The Logo Factory Inc.
  • Drew, M. R. (2013). Brand strategy 101, s. Your logo ıs ırrelevant - The 3-Step process to build a kick-ass brand (2 b.). Washington, D.C.: Beneath the Cover Press.
  • Frutiger, A. (1989). Signs and symbols: Their design and meaning. Londra: Van Nostrand Reinhold.
  • Ghyka, M. (1946). The Geometry of art and life. New York: Dover Publicationa, Inc.
  • Henderson, W. P., Giese, J. J., & Cote, A. J. (2004, 11 30). Impression management using typeface design. American Marketing Association, 68(4), 60-72.
  • Hodgson, M. (2010). Recycling and redesigning logos a designers guide to refreshing rethinking design. Massachusetts: Rockport Publishers, Inc.
  • Holt, D. B. (2004). How brands become icons: The Principles of cultural branding. Cambridge: Harvard Business Review Press.
  • Jung, G. C. (1964). Man and his symbols. New York: Doubleday Dell Publishing.
  • Kumar, S. D., Purani, K., ve Viswanathan, A. S. (2020). The indirect experience of nature: biomorphic design forms in servicescapes. Journal of Services Marketing, 34(6), 847-867.
  • Meehan, A. (1993). Celtic design: Spiral patterns. London: Thames and Hudson Inc.
  • Melewar, T., ve Saunders, J. (2000). Global Corporate Visual Identity Systems: Using Extended Marketing Mix. European Journal of Marketing, 34(5/6), 538-550.
  • Rand, P. (2016). Paul Rand: A Designer's art. New Jersey: Princeton Architectural Press.
  • Tschichold, J. (1998). The New typography. Berkeley: University of California Press.
  • Tunalı, İ. (2020). Tasarım felsefesi. Ankara: Fol Kitap.
  • Wheeler, A. (2017). Designing brand identity: An Essential guide for the whole branding team (C 5). New Jersey: John Wiley ve Sons.
  • White, W. A. (2011). The Elements of graphic Design. New York: Allworth Press.

New Trends in Logo Desing and the Emerging Identıty Issue

Year 2025, Issue: 84, 162 - 181, 30.04.2025
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1579337

Abstract

Throughout history, humanity has expressed meaning and communication through visual symbols and codes shaped by the socio-cultural conditions of their era. These visual elements have functioned as tools of abstract thinking and social interaction, with logos emerging as aesthetic representations that embody brand identity and values.
With technological and cultural transformations, new design trends have emerged. While contemporary approaches offer brands a modern aesthetic, they do not always contribute positively to brand perception. In particular, trends such as minimalism, biomorphism, and abstraction may risk distancing the logo from the brand’s core identity, potentially weakening its historical continuity and distinctive features.
This study investigates the relationship between emerging logo design trends and brand identity through literature review and logo analysis. The findings suggest that trend-oriented approaches should be applied cautiously, as not all visual innovations align with a brand’s long-term strategy. Designers must balance aesthetic novelty with the preservation of essential identity markers. By identifying potential risks and opportunities, the research aims to offer a strategic perspective to guide future design decisions and ensure brand consistency.

References

  • Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. New York: The Free Press.
  • Arnheim, R. (1974). Art and visual perception: A Psychology of the Creative Eye. California: University of California Press.
  • Arnold, J., Sebastian, M., ve Shash, W. (2018). Aesthetic or self-expressiveness? Linking brand logo benefits, brand stereotypes and relationship quality. Journal of Retailing and Consumer, 44(9), 191-200.
  • Asan, H., ve Çetinkaya, S. (2024). Svastika sembolünün inançlar üzerindeki etkisi ve imgebilimsel çözümlemesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı IV, içinde (ss. 108-118). Çanakkale: T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Asan, H., ve Asan, T. (20-21 Ekim 2022). Çevresel grafik ve (Environmental graphic design) yaratıcı estetik çözümlemeler. Bir İletişim Aracı Olarak Mekan Kongresi içinde (ss. 29-46). İstanbul: İstanbul Topkapı Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
  • Asan, T. (2021). Dijital çağın yeni trend estetiğinde revizyondan geçen otomobil logo tasarımlarının incelenmesi. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 9(19), 32-66.
  • Asan, T. (2021). Kitap kapağının iki yüzü. Akdeniz Sanat, 15(28), 227-254.
  • Balmer, M. J. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248-291.
  • Carter, E. D. (2005). Logos redesigned: How 200 companies successfully changed their image. New York: Harper Design.
  • Cooper, J. (2016). Logo design - How to create logo that stands out. Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Desmet, P., & Hekkert, P. (2007). Framework of product experience. International Journal of Design, 1(1), 57-66.
  • Douglas, S. (2021). The Guide to great logos: The Essential handbook to getting a logo designed for your company. Toronto: The Logo Factory Inc.
  • Drew, M. R. (2013). Brand strategy 101, s. Your logo ıs ırrelevant - The 3-Step process to build a kick-ass brand (2 b.). Washington, D.C.: Beneath the Cover Press.
  • Frutiger, A. (1989). Signs and symbols: Their design and meaning. Londra: Van Nostrand Reinhold.
  • Ghyka, M. (1946). The Geometry of art and life. New York: Dover Publicationa, Inc.
  • Henderson, W. P., Giese, J. J., & Cote, A. J. (2004, 11 30). Impression management using typeface design. American Marketing Association, 68(4), 60-72.
  • Hodgson, M. (2010). Recycling and redesigning logos a designers guide to refreshing rethinking design. Massachusetts: Rockport Publishers, Inc.
  • Holt, D. B. (2004). How brands become icons: The Principles of cultural branding. Cambridge: Harvard Business Review Press.
  • Jung, G. C. (1964). Man and his symbols. New York: Doubleday Dell Publishing.
  • Kumar, S. D., Purani, K., ve Viswanathan, A. S. (2020). The indirect experience of nature: biomorphic design forms in servicescapes. Journal of Services Marketing, 34(6), 847-867.
  • Meehan, A. (1993). Celtic design: Spiral patterns. London: Thames and Hudson Inc.
  • Melewar, T., ve Saunders, J. (2000). Global Corporate Visual Identity Systems: Using Extended Marketing Mix. European Journal of Marketing, 34(5/6), 538-550.
  • Rand, P. (2016). Paul Rand: A Designer's art. New Jersey: Princeton Architectural Press.
  • Tschichold, J. (1998). The New typography. Berkeley: University of California Press.
  • Tunalı, İ. (2020). Tasarım felsefesi. Ankara: Fol Kitap.
  • Wheeler, A. (2017). Designing brand identity: An Essential guide for the whole branding team (C 5). New Jersey: John Wiley ve Sons.
  • White, W. A. (2011). The Elements of graphic Design. New York: Allworth Press.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Hasan Asan 0009-0004-3021-5851

Publication Date April 30, 2025
Submission Date November 4, 2024
Acceptance Date April 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 84

Cite

APA Asan, H. (2025). Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(84), 162-181. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1579337
AMA Asan H. Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. April 2025;(84):162-181. doi:10.51290/dpusbe.1579337
Chicago Asan, Hasan. “Logo Tasarımında Yeni Trendler Ve Yaşanan Kimlik Sorunu”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84 (April 2025): 162-81. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1579337.
EndNote Asan H (April 1, 2025) Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 84 162–181.
IEEE H. Asan, “Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84, pp. 162–181, April 2025, doi: 10.51290/dpusbe.1579337.
ISNAD Asan, Hasan. “Logo Tasarımında Yeni Trendler Ve Yaşanan Kimlik Sorunu”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 84 (April 2025), 162-181. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1579337.
JAMA Asan H. Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2025;:162–181.
MLA Asan, Hasan. “Logo Tasarımında Yeni Trendler Ve Yaşanan Kimlik Sorunu”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 84, 2025, pp. 162-81, doi:10.51290/dpusbe.1579337.
Vancouver Asan H. Logo Tasarımında Yeni Trendler ve Yaşanan Kimlik Sorunu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2025(84):162-81.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.