Human beings, as beings confined within the limits of the world they live in and their experiences, have always endeavoured to acquire knowledge about the realm that lies beyond their observations and is defined as the “unseen”. However, given the contemporary circumstances, it is evident that this endeavour is not as straightforward as it may initially appear. In Islamic theology, the method of “inferring the unseen from the witness” (qiyāṣ al-gāib ala al-shāhid) is an epistemological tool that seeks to understand God’s essence, attributes, and metaphysical realities (unseen) from the visible world (shāhid). The method is predicated on the assumption that knowledge about the unobservable (gāib) world can be inferred from the observable (shāhid) world. Nevertheless, the method has been the focus of various criticisms for reasons such as ontological differences, the risks of simile, and the flexibility in the application of the method. Notable scholars such as Ibn Hazm and al-Ghazâlī have advanced arguments asserting that the method fails to provide definitive knowledge and that syllogism contradicts the transcendence of God. In response, the theologians contended that the method was imperative for the generation of rational knowledge. Despite the persistent criticisms, the method continued to be employed by theological schools.
This study examines the method of “reasoning from shāhid to gāib” in Islamic thought, analysing its epistemological position in the process of acquiring knowledge. The epistemological framework of this method is discussed and its application in theology is analysed. The study then moves on to analyse the utilisation of this method in Islamic theology, addressing the critiques leveled against it. The study analyzes the use of this method in Islamic theology and the criticisms directed against it.
İnsanoğlu, yaşadığı dünya ve deneyimlerinin sınırları içinde kalmış bir varlık olarak, gözlemlerinin ötesinde kalan ve “gayb” olarak tanımlanan âleme dair bilgi edinme çabası içerisinde olmuştur. Ancak, mevcut koşullar göz önünde bulundurulduğunda, bu çabanın sanıldığı kadar kolay olmadığı da bir gerçektir. İslam kelamında “şâhidden hareketle gâibi çıkarsama” (kıyâsu’l-gâib ale’ş-şâhid) yöntemi, görünen âlemden (şâhid) hareketle Allah’ın zatı, sıfatları ve metafizik gerçeklikleri (gâib) anlamaya çalışan epistemolojik bir araçtır. Yöntem, şâhid (gözlemlenebilir) dünyadan hareketle, gözlemlenemeyen (gâib) âleme dair bilgi çıkarımı yapılabileceği varsayımına dayanır. Ancak, ontolojik farklılıklar, teşbih riskleri ve yöntemin uygulamasındaki esneklik gibi nedenlerle çeşitli eleştirilerin odağı olmuştur. Özellikle İbn Hazm ve Gazâlî, yöntemin kesin bilgi sunmadığını ve kıyaslamanın Allah’ın aşkınlığıyla çeliştiğini savunmuştur. Bununla birlikte, kelamcılar yöntemin akli bilgi üretmek için kaçınılmaz olduğunu belirtmiştir. Eleştiriler varlığını korusa da yöntem, kelam ekolleri tarafından uygulanmaya devam etmiştir.
Bu çalışma, İslam düşüncesinde “şâhidden gâibe akıl yürütme” yöntemini ele alarak, onun bilgiye ulaşmadaki epistemolojik konumunu incelemektedir. Söz konusu yöntemin epistemolojik çerçevesi ele alınarak, kelam ilmindeki uygulama şekillerine yer verilmektedir. Çalışmada bu yöntemin İslam kelamındaki kullanımı ve ona yöneltilen eleştiriler analiz edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Kalam |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 14, 2025 |
Publication Date | July 15, 2025 |
Submission Date | March 16, 2025 |
Acceptance Date | June 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 28 |