Research Article
BibTex RIS Cite

Yükseköğretimde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Uluslararası Öğrenciler ve Akran Destekli Türkçe Öğrenimi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 23

Abstract

Bu çalışma Akran Destekli Öğrenme (ADÖ) yöntemine dayalı bir program uygulamasının yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin Türkçe dil becerileri üzerinde etkisini ve katılımcıların uygulama hakkında görüşlerini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada, Necmettin Erbakan Üniversitesi Türkçe Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde Türkçe öğrenen uluslararası öğrenciler ile aynı üniversitenin Dilbilimi Bölümü lisans programında öğrenim gören ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi dersini almış olan ulusal öğrenciler katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmanın müdahale kısmını oluşturan uygulama basamağında Dilbilimi Bölümü öğrencileri akran öğretici olarak uluslararası öğrencilerin sosyal bir sorumluluk projesi hazırlayıp sunmalarına destek olmuşlardır. Bu süreçte uluslararası öğrencilere her hafta araştırmacılar tarafından hazırlanan yönergeleri okuyarak sözlü sunum yapma ve sunu dosyalarını yazılı olarak sunma görevi verilmiştir. Akran öğreticiler ise uluslararası öğrencilerin bilgiye ulaşması, yönergelerdeki metinleri kavraması, elde ettikleri verileri sözlü ve yazılı metinlere dönüştürmesi gibi çeşitli işlerde kolaylaştırıcı rehberler olarak süreçte yer almışlardır. Araştırmada nicel veriler, Yunus Emre Enstitüsü tarafından Türkçe okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerini ölçmek amacıyla hazırlanmış bir sınav ile nitel veriler ise katılımcılarla yapılan odak grup ve derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizi sonucunda konuşma becerisi açısından deney grubu lehine farklılaşma olduğu görülmüştür. Nitel verilerin analizi ise, uluslararası öğrencilerin gerek çağcıl birey becerileri gerekse Türkçe dil becerileri kazanmalarında uygulanan programın olumlu katkıları olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi alanında öğrencinin aktif katılımı sağlayan ADÖ ve benzeri uygulamaların faydalı olabileceği; öğrenci merkezli programları konu eden kapsamlı ve sürdürülebilir çalışmalara ihtiyaç olduğu sonucuna varılmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’nun 2022/345 sayılı onay kararı alınarak gerçekleştirilmiştir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

TÜBİTAK 1002 kapsamında 122K542 NUMARALI PROJE

References

  • Acat, B., & Dönmez, İ. (2009). To compare student‑centered education and teacher‑centered education in primary science and technology lessons in terms of learning environments. Procedia – Social and Behavioral Sciences (World Conference on Educational Sciences: New Trends and Issues in Educational Sciences), 1, 1805–1809. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042809003231
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 728–749.
  • Anton, M. (2002). The discourse of a learner‑centered classroom: Sociocultural perspectives on teacher–learner interaction in the second language classroom. The Modern Language Journal, 83(3), 303–318.
  • Arendale, D. R. (2014). Understanding the peer‑assisted learning model: Student study groups in challenging college courses. International Journal of Higher Education, 3(2), 1–12. https://doi.org/10.5430/ijhe.v3n2p1
  • Arı, B., & Top, M. B. (2018). Akran değerlendirmenin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki anlatım bozukluklarını gidermeye etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(Özel Sayı), 95–109.
  • Bakır, S. (2014). Türkiye’deki yabancılara Türkçe öğretim merkezleri ve Atatürk Üniversitesi Dil Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 5, 435–456.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368–388.
  • Beckett, G. H., & Slater, T. (2020). Global perspectives on project‑based language learning teaching and assessment. Routledge.
  • Biçer, N., Çoban, İ., & Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125–135.
  • Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project‑based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3–4), 369–398.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016). Türkçe öğretim merkezlerinin güncel durumu ve standartlaştırılması üzerine. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(24), 309–324.
  • Bulut‑Şahin, B., & Eriçok, B. (2023). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasında ulusal stratejiler ve kurumsal yönetim. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(3), 1915–1937. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1341529
  • Bulut‑Sahin, B., & Kondakçı, Y. (2023). Conflicting perspectives on the internationalization of higher education: Evidence from the Turkish case. Journal of Studies in International Education, 27(5), 834–852. https://doi.org/10.1177/10283153221126245
  • Bülbül, A., & Güven, Z. Z. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dilbilgisel kaynaklı güçlüklerin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 83–89. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1874
  • Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E instructional model: Personal reflections and contemporary implications. Science and Children, 51(8), 10–13.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265–277.
  • Calvert, M. (1999). Tandem: A vehicle for language and intercultural learning. Language Learning Journal, 19, 56–60.
  • Choi, H. (2018). The impact of oral presentations on the speaking proficiency of Korean university students. Asian EFL Journal, 20(4), 157–175.
  • Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M., & Lee, C. W. Y. (2017). 21st century skills development through inquiry‑based learning. Springer.
  • Creswell, J. W. (2007a). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007b). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications.
  • Cziko, G. A. (2004). Electronic tandem language learning (eTandem): A third approach to second language learning for the 21st century. CALICO Journal, 22, 25–39.
  • CEFR. (2021). Diller için Avrupa ortak metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme – Tamamlayıcı cilt (S. Çelik, Y. Kırkgöz, D. Çopur, P. İrgin & Ş. Erbay Çetinkaya, Çev.). Pozitif Matbaa. (Orijinal eser yayın tarihi 2020). http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Anadolu Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Demirel, Ö., & Ün, K. (1987). Eğitim terimleri. Şafak Matbaası.
  • Deniz, K., Öztürk, İ. Y., & Çekici, Y. E. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kapsamında Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesinde aracılık. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 347–357. https://doi.org/10.29000/rumelide.1340815
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 227–247.
  • Deva, S. (2016). The impact of oral presentations on enhancing speaking skills among EFL learners. Asian Journal of English Language and Pedagogy, 4(1), 35–48.
  • De Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students, 10(1), i–iv. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893
  • Dole, S., Bloom, L., & Kowalske, K. (2016). Transforming pedagogy: Changing perspectives from teacher‑centered to learner‑centered. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1).
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: I. işbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59–83.
  • Elia, A. (2006). Language learning in tandem via Skype. Reading Matrix: An International Online Journal, 6(3), 269–280.
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51–69.
  • Gibbes, M., & Carson, L. (2014). Project-based language learning: An activity theory analysis. Innovation in Language Learning and Teaching, 8(2), 171–189. https://doi.org/10.1080/17501229.2013.793689
  • Gücüyeter, B., Şeref, İ., & Karadoğan, A. (2019). Tutor destekli öğretim modelinin yabancı öğrencilerin Türkçe konuşma becerilerine ve kaygı düzeylerine etkisi. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 64, 535–552.
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Hancı-Yanar, B., Yolcu, O., & Ceylan, V. K. (2016). Türkiye’de yükseköğretimde program geliştirme bağlamında uluslararasılaşma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 35–48.
  • Gürbüz, R., & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de eğitim gören yabancı öğrencilerin Türkçeye ilişkin görüşleri: Sakarya Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141–153.
  • Güven, Z. Z., & Bülbül, A. (2023). Uluslararası öğrenciler için hazırlanmış ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: İstanbul Kitap Seti. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 13(1), 105–115.
  • Güven, Z. Z., & Valais, H. T. (2014a). Empowering learner autonomy: A case for collaborative learning. In H. Arslan, G. Rata, E. Kocayörük, & M. A. Içbay (Eds.), Multidisciplinary perspectives on education (pp. 3–14). Cambridge Scholars Publishing.
  • Güven, Z. Z., & Valais, H. T. (2014b). Project-based learning: A constructive way toward learner autonomy. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2(3), 182–193.
  • Hammersley, M. (2013). What is qualitative study? Continuum/Bloomsbury.
  • Heckmann, J. G., Dütsch, M., Rauch, C., Lang, C., Weih, M., & Schwab, S. (2008). Effects of peer-assisted training during the neurology clerkship: A randomized controlled study. European Journal of Neurology, 15, 1365–1370.
  • İnce, B. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji destekli akran öğretiminin konuşma kaygısına etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 171–179. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012525 Jones, E., & de Wit, H. (2014). Globalized internationalization: Implications for policy and practice. IIEnetworker, 2014(Spring), 28–29.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159–174.
  • Kireççi, M. A., Bacanlı, H., Erişen, Y., Karadağ, E., Çeliköz, N., Dombaycı, M. A., Toprak, M., & Şahin, M. (2016). The internationalization of higher education in Turkey: Creating an index. Education and Science, 41(187), 1–28.
  • Kondakçı, Y., Van Broeck, V., & Yıldırım, A. (2008). The challenges of internationalization from foreign and local students’ perspectives: The case of management school. Asia Pacific Education Review, 9(4), 448–463.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge University Press.
  • Mabuan, R. A. (2017). Developing ESL/EFL learners’ public speaking skills through Pecha Kucha presentations. Journal of English Education, 6(1), 1–10.
  • Mason, J. (2002). Qualitative researching (2nd ed.). Sage Publications Ltd.
  • Munby, I. (2011). The oral presentation: An EFL teacher’s toolkit. Hokka-Gakuen Organization of Knowledge Ubiquitous Through Gaining Archives, 49, 43–168. http://hokuga.hgu.jp/dspace/bitstream/123456789/1749/1/MUNBY.pdf
  • Larmer, J., Mergendoller, J. R., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project-based learning. ASCD. Little, D. (2022). Language learner autonomy: Rethinking language teaching. Language Teaching, 55(1), 64–73. https://doi.org/10.1017/S0261444820000488
  • Neuman, W. L. (2007). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson.
  • Nisar, S., Mahboob, U., Khan, R. A., & Rehman, D. (2021). Challenges of peer assisted learning in online clinical skills training of ophthalmology module. BMC Medical Education, 21(1), 530. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02959-3
  • Oxford, R. L. (1997). Cooperative learning, collaborative learning, and interaction: Three communicative strands in the language classroom. The Modern Language Journal, 81(4), 443–456.
  • Özer, M. A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: İşbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme. Bilig, 35, 105–131.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education. Grossman Publishers.
  • Raitskaya, L., Mekeko, N., & Golubovskaya, E. (2021). Enforcing L2 learner autonomy in higher education: The top 50 cited articles. Journal of Language and Education, 7(3), 213–226.
  • Raymond, S. P., Rondile, S., Tshijila, Z., & Mzileni, N. (2023). Exploring competency development among peer assisted learning (PAL) leaders and tutors: A comprehensive investigation of program involvement. E-Journal of Humanities, Arts and Social Sciences (EHASS), 4(13), 1664–1677. https://doi.org/10.38159/ehass.202341323
  • Reyes, A. M. (2024). Effectiveness of project-based learning model with English language in higher education: A practical case in the Degree of Tourism. Language Value, 17(1), 1–26. https://doi.org/10.6035/languagev.7938
  • Sari, I. K. (2018). The effect of problem-based learning and project-based learning on the achievement motivation. Jurnal Prima Edukasia, 6(2), 129–135.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). Teachers College Press.
  • Seymen, H., & Tok, M. (2015). İleri düzey yabancı uyruklu öğrencilerin zorlandıkları kültürel dil unsurlarının tespiti ve sınıflandırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1188–1212.
  • Sharpley, A. M., & Sharpley, C. F. (1981). Peer tutoring: A review of the literature. Collected Original Resources in Education, 5(3), 7–11.
  • Shea, J. H. (1995). Problems with collaborative learning. Journal of Geological Education, 43(4), 306–308. https://doi.org/10.5408/0022-1368-43.4.306
  • Shin, M. H. (2018). Effects of project-based learning on students’ motivation and self-efficacy. English Teaching, 73(1), 95–114. https://doi.org/10.15858/engtea.73.1.201803.95
  • Simbolon, D. R. S., Haryudin, A., & Efransyah. (2019). Improving students’ speaking skill through project-based learning (PBL). PROJECT (Professional Journal of English Education), 2(2), 140–145.
  • Sirisrimangkorn, L. (2021). Improving EFL undergraduate learners’ speaking skills through project-based learning using presentation. Advances in Language and Literary Studies, 12(3), 65–72.
  • Smith, B. L., & MacGregor, J. T. (1992). What is collaborative learning? In A. Goodsell, M. Maher, V. Tinto, B. L. Smith, & J. MacGregor (Eds.), Collaborative learning: A source book for higher education (pp. 10–28). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED357705
  • Solmaz, O. (2019). Developing EFL learners’ speaking and oral presentation skills through Pecha Kucha presentation technique. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 10(4), 542–565. https://doi.org/10.17569/tojqi.592046
  • Topping, K., & Ehly, S. (1998). Introduction to peer-assisted learning. In K. Topping & S. Ehly (Eds.), Peer-assisted learning (pp. 1–23). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Topping, K. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Tsui, A. B. M. (1996). Reticence and anxiety in second language learning. Language Teaching, 29(2), 73–95.
  • Tu, H. L. (2024). The impact of project-based learning and local cultural content on EFL learners’ speaking proficiency. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(13), 9750. https://doi.org/10.24294/jipd9750
  • Van der Wende, M. (2001). Internationalization policies: About new trends and contrasting paradigms. Higher Education Policy, 14, 249–259.
  • Watanabe, Y., & Swain, M. (2007). Effects of proficiency differences and patterns of pair interaction on second language learning: Collaborative dialogue between adult ESL learners. Language Teaching Research, 1(2), 121–142.
  • Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D. P., & Sangster, C. (2007). Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6(3), 433–455.
  • Yaman, İ. (2014). EFL students’ attitudes towards the development of speaking skills via project-based learning: An omnipresent learning perspective [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüner, B., Eriçok, B., & Ertaş, B. (2024). Remarks on Turkish public institutions engaged in the internationalization of higher education (IoHE). Yükseköğretim Dergisi, 14(3), 41–57. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1338106
  • Zaccagnini, M., & Verenikina, I. (2013). Peer assisted study sessions for postgraduate international students in Australia. Journal of Peer Learning, 6, 86–102. http://ro.uow.edu.au/ajpl/vol6/iss1/8
  • Zacharopoulou, A., & Turner, C. (2013). Peer assisted learning and the creation of a “learning community” for first year law students. The Law Teacher, 47(2), 192–214. https://doi.org/10.1080/03069400.2013.790159
  • Zhao, S., & Zhu, H. (2018). The influence of oral presentations on developing speaking skills in English as a second language classroom. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(2), 91–99.
Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 23

Abstract

Project Number

TÜBİTAK 1002 kapsamında 122K542 NUMARALI PROJE

References

  • Acat, B., & Dönmez, İ. (2009). To compare student‑centered education and teacher‑centered education in primary science and technology lessons in terms of learning environments. Procedia – Social and Behavioral Sciences (World Conference on Educational Sciences: New Trends and Issues in Educational Sciences), 1, 1805–1809. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042809003231
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 728–749.
  • Anton, M. (2002). The discourse of a learner‑centered classroom: Sociocultural perspectives on teacher–learner interaction in the second language classroom. The Modern Language Journal, 83(3), 303–318.
  • Arendale, D. R. (2014). Understanding the peer‑assisted learning model: Student study groups in challenging college courses. International Journal of Higher Education, 3(2), 1–12. https://doi.org/10.5430/ijhe.v3n2p1
  • Arı, B., & Top, M. B. (2018). Akran değerlendirmenin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki anlatım bozukluklarını gidermeye etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(Özel Sayı), 95–109.
  • Bakır, S. (2014). Türkiye’deki yabancılara Türkçe öğretim merkezleri ve Atatürk Üniversitesi Dil Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 5, 435–456.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368–388.
  • Beckett, G. H., & Slater, T. (2020). Global perspectives on project‑based language learning teaching and assessment. Routledge.
  • Biçer, N., Çoban, İ., & Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125–135.
  • Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project‑based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3–4), 369–398.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016). Türkçe öğretim merkezlerinin güncel durumu ve standartlaştırılması üzerine. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(24), 309–324.
  • Bulut‑Şahin, B., & Eriçok, B. (2023). Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasında ulusal stratejiler ve kurumsal yönetim. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(3), 1915–1937. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1341529
  • Bulut‑Sahin, B., & Kondakçı, Y. (2023). Conflicting perspectives on the internationalization of higher education: Evidence from the Turkish case. Journal of Studies in International Education, 27(5), 834–852. https://doi.org/10.1177/10283153221126245
  • Bülbül, A., & Güven, Z. Z. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dilbilgisel kaynaklı güçlüklerin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 83–89. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1874
  • Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E instructional model: Personal reflections and contemporary implications. Science and Children, 51(8), 10–13.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265–277.
  • Calvert, M. (1999). Tandem: A vehicle for language and intercultural learning. Language Learning Journal, 19, 56–60.
  • Choi, H. (2018). The impact of oral presentations on the speaking proficiency of Korean university students. Asian EFL Journal, 20(4), 157–175.
  • Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M., & Lee, C. W. Y. (2017). 21st century skills development through inquiry‑based learning. Springer.
  • Creswell, J. W. (2007a). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007b). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications.
  • Cziko, G. A. (2004). Electronic tandem language learning (eTandem): A third approach to second language learning for the 21st century. CALICO Journal, 22, 25–39.
  • CEFR. (2021). Diller için Avrupa ortak metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme – Tamamlayıcı cilt (S. Çelik, Y. Kırkgöz, D. Çopur, P. İrgin & Ş. Erbay Çetinkaya, Çev.). Pozitif Matbaa. (Orijinal eser yayın tarihi 2020). http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Anadolu Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Demirel, Ö., & Ün, K. (1987). Eğitim terimleri. Şafak Matbaası.
  • Deniz, K., Öztürk, İ. Y., & Çekici, Y. E. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kapsamında Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesinde aracılık. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 347–357. https://doi.org/10.29000/rumelide.1340815
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 227–247.
  • Deva, S. (2016). The impact of oral presentations on enhancing speaking skills among EFL learners. Asian Journal of English Language and Pedagogy, 4(1), 35–48.
  • De Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students, 10(1), i–iv. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893
  • Dole, S., Bloom, L., & Kowalske, K. (2016). Transforming pedagogy: Changing perspectives from teacher‑centered to learner‑centered. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1).
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: I. işbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59–83.
  • Elia, A. (2006). Language learning in tandem via Skype. Reading Matrix: An International Online Journal, 6(3), 269–280.
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51–69.
  • Gibbes, M., & Carson, L. (2014). Project-based language learning: An activity theory analysis. Innovation in Language Learning and Teaching, 8(2), 171–189. https://doi.org/10.1080/17501229.2013.793689
  • Gücüyeter, B., Şeref, İ., & Karadoğan, A. (2019). Tutor destekli öğretim modelinin yabancı öğrencilerin Türkçe konuşma becerilerine ve kaygı düzeylerine etkisi. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 64, 535–552.
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Hancı-Yanar, B., Yolcu, O., & Ceylan, V. K. (2016). Türkiye’de yükseköğretimde program geliştirme bağlamında uluslararasılaşma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 35–48.
  • Gürbüz, R., & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de eğitim gören yabancı öğrencilerin Türkçeye ilişkin görüşleri: Sakarya Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141–153.
  • Güven, Z. Z., & Bülbül, A. (2023). Uluslararası öğrenciler için hazırlanmış ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: İstanbul Kitap Seti. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 13(1), 105–115.
  • Güven, Z. Z., & Valais, H. T. (2014a). Empowering learner autonomy: A case for collaborative learning. In H. Arslan, G. Rata, E. Kocayörük, & M. A. Içbay (Eds.), Multidisciplinary perspectives on education (pp. 3–14). Cambridge Scholars Publishing.
  • Güven, Z. Z., & Valais, H. T. (2014b). Project-based learning: A constructive way toward learner autonomy. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2(3), 182–193.
  • Hammersley, M. (2013). What is qualitative study? Continuum/Bloomsbury.
  • Heckmann, J. G., Dütsch, M., Rauch, C., Lang, C., Weih, M., & Schwab, S. (2008). Effects of peer-assisted training during the neurology clerkship: A randomized controlled study. European Journal of Neurology, 15, 1365–1370.
  • İnce, B. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji destekli akran öğretiminin konuşma kaygısına etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö10), 171–179. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012525 Jones, E., & de Wit, H. (2014). Globalized internationalization: Implications for policy and practice. IIEnetworker, 2014(Spring), 28–29.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159–174.
  • Kireççi, M. A., Bacanlı, H., Erişen, Y., Karadağ, E., Çeliköz, N., Dombaycı, M. A., Toprak, M., & Şahin, M. (2016). The internationalization of higher education in Turkey: Creating an index. Education and Science, 41(187), 1–28.
  • Kondakçı, Y., Van Broeck, V., & Yıldırım, A. (2008). The challenges of internationalization from foreign and local students’ perspectives: The case of management school. Asia Pacific Education Review, 9(4), 448–463.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge University Press.
  • Mabuan, R. A. (2017). Developing ESL/EFL learners’ public speaking skills through Pecha Kucha presentations. Journal of English Education, 6(1), 1–10.
  • Mason, J. (2002). Qualitative researching (2nd ed.). Sage Publications Ltd.
  • Munby, I. (2011). The oral presentation: An EFL teacher’s toolkit. Hokka-Gakuen Organization of Knowledge Ubiquitous Through Gaining Archives, 49, 43–168. http://hokuga.hgu.jp/dspace/bitstream/123456789/1749/1/MUNBY.pdf
  • Larmer, J., Mergendoller, J. R., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project-based learning. ASCD. Little, D. (2022). Language learner autonomy: Rethinking language teaching. Language Teaching, 55(1), 64–73. https://doi.org/10.1017/S0261444820000488
  • Neuman, W. L. (2007). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson.
  • Nisar, S., Mahboob, U., Khan, R. A., & Rehman, D. (2021). Challenges of peer assisted learning in online clinical skills training of ophthalmology module. BMC Medical Education, 21(1), 530. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02959-3
  • Oxford, R. L. (1997). Cooperative learning, collaborative learning, and interaction: Three communicative strands in the language classroom. The Modern Language Journal, 81(4), 443–456.
  • Özer, M. A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: İşbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme. Bilig, 35, 105–131.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education. Grossman Publishers.
  • Raitskaya, L., Mekeko, N., & Golubovskaya, E. (2021). Enforcing L2 learner autonomy in higher education: The top 50 cited articles. Journal of Language and Education, 7(3), 213–226.
  • Raymond, S. P., Rondile, S., Tshijila, Z., & Mzileni, N. (2023). Exploring competency development among peer assisted learning (PAL) leaders and tutors: A comprehensive investigation of program involvement. E-Journal of Humanities, Arts and Social Sciences (EHASS), 4(13), 1664–1677. https://doi.org/10.38159/ehass.202341323
  • Reyes, A. M. (2024). Effectiveness of project-based learning model with English language in higher education: A practical case in the Degree of Tourism. Language Value, 17(1), 1–26. https://doi.org/10.6035/languagev.7938
  • Sari, I. K. (2018). The effect of problem-based learning and project-based learning on the achievement motivation. Jurnal Prima Edukasia, 6(2), 129–135.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). Teachers College Press.
  • Seymen, H., & Tok, M. (2015). İleri düzey yabancı uyruklu öğrencilerin zorlandıkları kültürel dil unsurlarının tespiti ve sınıflandırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1188–1212.
  • Sharpley, A. M., & Sharpley, C. F. (1981). Peer tutoring: A review of the literature. Collected Original Resources in Education, 5(3), 7–11.
  • Shea, J. H. (1995). Problems with collaborative learning. Journal of Geological Education, 43(4), 306–308. https://doi.org/10.5408/0022-1368-43.4.306
  • Shin, M. H. (2018). Effects of project-based learning on students’ motivation and self-efficacy. English Teaching, 73(1), 95–114. https://doi.org/10.15858/engtea.73.1.201803.95
  • Simbolon, D. R. S., Haryudin, A., & Efransyah. (2019). Improving students’ speaking skill through project-based learning (PBL). PROJECT (Professional Journal of English Education), 2(2), 140–145.
  • Sirisrimangkorn, L. (2021). Improving EFL undergraduate learners’ speaking skills through project-based learning using presentation. Advances in Language and Literary Studies, 12(3), 65–72.
  • Smith, B. L., & MacGregor, J. T. (1992). What is collaborative learning? In A. Goodsell, M. Maher, V. Tinto, B. L. Smith, & J. MacGregor (Eds.), Collaborative learning: A source book for higher education (pp. 10–28). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED357705
  • Solmaz, O. (2019). Developing EFL learners’ speaking and oral presentation skills through Pecha Kucha presentation technique. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 10(4), 542–565. https://doi.org/10.17569/tojqi.592046
  • Topping, K., & Ehly, S. (1998). Introduction to peer-assisted learning. In K. Topping & S. Ehly (Eds.), Peer-assisted learning (pp. 1–23). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Topping, K. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Tsui, A. B. M. (1996). Reticence and anxiety in second language learning. Language Teaching, 29(2), 73–95.
  • Tu, H. L. (2024). The impact of project-based learning and local cultural content on EFL learners’ speaking proficiency. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(13), 9750. https://doi.org/10.24294/jipd9750
  • Van der Wende, M. (2001). Internationalization policies: About new trends and contrasting paradigms. Higher Education Policy, 14, 249–259.
  • Watanabe, Y., & Swain, M. (2007). Effects of proficiency differences and patterns of pair interaction on second language learning: Collaborative dialogue between adult ESL learners. Language Teaching Research, 1(2), 121–142.
  • Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D. P., & Sangster, C. (2007). Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6(3), 433–455.
  • Yaman, İ. (2014). EFL students’ attitudes towards the development of speaking skills via project-based learning: An omnipresent learning perspective [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüner, B., Eriçok, B., & Ertaş, B. (2024). Remarks on Turkish public institutions engaged in the internationalization of higher education (IoHE). Yükseköğretim Dergisi, 14(3), 41–57. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1338106
  • Zaccagnini, M., & Verenikina, I. (2013). Peer assisted study sessions for postgraduate international students in Australia. Journal of Peer Learning, 6, 86–102. http://ro.uow.edu.au/ajpl/vol6/iss1/8
  • Zacharopoulou, A., & Turner, C. (2013). Peer assisted learning and the creation of a “learning community” for first year law students. The Law Teacher, 47(2), 192–214. https://doi.org/10.1080/03069400.2013.790159
  • Zhao, S., & Zhu, H. (2018). The influence of oral presentations on developing speaking skills in English as a second language classroom. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(2), 91–99.
There are 85 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Zeliha Zuhal Guven 0000-0002-5523-3843

Serdar Derman 0000-0001-6209-0249

Project Number TÜBİTAK 1002 kapsamında 122K542 NUMARALI PROJE
Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date
Submission Date April 18, 2025
Acceptance Date June 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Guven, Z. Z., & Derman, S. (2025). Yükseköğretimde Yenilikçi Bir Yaklaşım: Uluslararası Öğrenciler ve Akran Destekli Türkçe Öğrenimi. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 8(1), 1-23.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: